אילון מאסק מנכל טסלה
צילום: צילום מסך, מתוך דוחות החברה

מאסק מוכר טסלה ב-3.6 מיליארד דולר; המניה נחתכה ב-60% מתחילת השנה

מאסק ממשיך לממש טסלה - מכר כבר במעל 20 מיליארד כדי "להשתעשע" עם טוויטר; בעלי המניות מודאגים - טסלה בנפילה חופשית. וזה ממש לא האירוע היחיד שמטריד אותו

איציק יצחקי | (2)

מניית טסלה צנחה ב-60% מתחילת השנה, ל-158 דולר שמבטא שווי של 495 מיליארד דולר. בהינתן הרווחים הצפויים בשנה הבאה - כ-5.5 דולר למניה, החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 29. טסלה מעולם לא נסחרה במכפיל רווח כזה. היא שייטה במכפיל של 40-50-60 וכעת על רקע הנפילה היא לכאורה במכפיל אטרקטיבי, בהינתן שתעמוד בתחזיות.

בשנים האחרונות טסלה עומדת בתחזיות, אבל החשש הגדול של המשקיעים שאלון מאסק מצא "צעצוע" חדש להשקיע בו זמן ומשאבים, וחלקם מממש. גם מאסק עצמו מוכר, בין היתר כדי להשקיע בטוויטר. כעת הוא מוכר ב-3.6 מיליארד דולר, ובסה"כ מכר מניות טסלה בקרוב ל-23 מיליארד דולר במהלך השנה. אגב, המכירות הקודמות היו בדיעבד בעיתוי טוב, אם היה מחכה, היה מפסיד כ-2-4 מיליארד דולר. מאסק עדיין מחזיק בכ-13.5% ממניות טסלה בשווי של 68 מיליארד דולר.

המכירה הפתיעה חלק מהמשקיעים, משום שבחודש אפריל השנה מאסק צייץ כי אינו מתכנן מכירות נוספות של מניות טסלה. מאז, הוא כבר מכר פעמיים והיד, אולי, עוד נטויה. 

אתמול צייץ מאסק, בטוויטר: "אני אוודא שבעלי המניות של טסלה ייהנו מטוויטר לטווח ארוך", הוא לא הסביר איך וכעת נודע שהוא מכר מניות של טסלה ב-3.6 מיליארד דולר. 

כלומר שרכישת טוויטר תיטיב עם טסלה ואולי טוויטר תתמזג עם הפעילות של טסלה.

If the BOD of tesla made an announcement on what’s happening with tesla leadership. Someone should be interm CEO. The stock decline would end. It’s that simple. @MartinViecha $tsla

מאסק השלים השנה את רכישת טוויטר במחיר של 54 דולר למניה (שילם בסך הכל 44 מיליארד דולר, אחרי שמכר מניות של טסלה ב-4 מיליארד באותו מעמד), אחרי סאגה בתהליך הרכישה שבו חזר בו מכוונה לרכוש את טוויטר בשל "נתונים לא נכונים" על משתמשים מזוייפים. טוויטר בתגובה תבעה אותו בבית המשפט שהוא מחויב להשלים את העסקה או לשלם את הקנס שהוסכם מראש על יציאה מהחוזה. 

מאסק אינו פירט איך הוא רואה את השילוב בין הפעילויות של טוויטר וטסלה, אך יש אנליסטים שמערכים שתהיה אינטגרציה בין שתי הפעילויות ע"י שימוש בניסיון של טוויטר עם פרסומות ומודעות ממוקדות. למשל, הפעילות של טוויטר יכולה להשתלב בפלטפורמת ההפעלה של טסלה, המציעה לנהגים חוויה דומה כמו גוגל מפות שמציעה חנויות ומקומות בידור בסביבה הקרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי ההערכות, הסיבה של מאסק למכירות לא ברורה אבל אולי קשורה לטוויטר. לאחרונה מאסק צייץ על ירידה בהכנסות מפרסומות בפלטפורמת המדיה החברתית שלו, שרכש בסוף אוקטובר. ייתכן שהמכירות נועדו לחזק את סעיף ההכנסות מפרסומות בטוויטר.

משקיעים לא אוהבים מכירות מניות על ידי ההנהלה כי הן עשויות לאותת על ירידה במחיר המניה. המכירות של מאסק מייצרות תנודתיות במניות והמשקיעים לא אוהבים את זה. כך או כך, נראה שהמשקיעים יצטרכו ללמוד לחיות עם המשולש החדש: מאסק-טוויטר-טסלה. לפחות לזמן מה.

ויש עוד כמה דברים שקדמו לבעיות האלה: רגע לפני המכירה האחרונה, מתברר גם שמאסק מאבד את התואר "האיש העשיר בעולם" לבעלי לואי ויטון, ברנאר ארנו. מאז ינואר הפסיד מאסק יותר מ-100 מיליארד דולר, והונו צנח ל-168 מיליארד - כך לפחות על פי פרסום של בלומברג. ארנו מחזיק כיום בהון של כ-173 מיליארד דולר. הוא מחזיק בקצת פחות ממחצית מניות לואי ויטון.

אל פי דיווחים הבוקר, זה לא העניין היחיד שמעסיק את מאסק. מתברר כי אמש החליט להשעות לצמיתות משתמש שעקב אחרי המטוס הפרטי שלו. הצעיר עקב אחרי לוח זמני ההמראות והנחיתות ומאסק לא אהב את זה. רק לאחרונה הוא טען כי הוא יקטין את המגבלות על פרסומים בטוויטר. אותו צעיר הגיב על כך ואמר לתקשורת: "מאסק משחק בחוקים שלו איך שהוא רוצה".

מצד שני, מאסק ענה השבוע לשאלות גולשים ומהן ניתן להבין כי הוא עומד להגדיל את מספר התווים (280) בטוויטר - מהלך שרבים מהמשתמשים ממתינים לו.

בכלל, עושה רושם ששבוע לא קל עבר על האיש השני בעושרו בעולם, שהוזמן להופעה של דייב שאפל ועל פי התקשורת בארה"ב "הושפל" על הבמה, כשהקהל שרק לו בוז. גם שאפל הובך והעריך כי "מדובר בחלק מהעובדים שפיטרת מטוויטר". אם תהיתם איך האירוע נגמר, אז כל הסרטונים שעלו לטוויטר - נמחקו אחרי זמן קצר. עוד סיפור לא פשוט עבור האיש שממשיך למכור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 15/12/2022 15:47
    הגב לתגובה זו
    אגח ממשלתי משלם תשואה גבוהה יותר. למה שהמניה לא תסחר במכפיל של חצי מהיום? (כלומר ירידה של עוד 50%)
  • 1.
    אלכס 15/12/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
    אין במאסק כבוד למשקיעים.הוא וידא נפילה מניתית, כדי לעזור ולעצמוולהפיל משקיעים נבוכים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.