החרמת רכבים בבאקה וגת
צילום: דוברות רשות המסים

קרבנה: חשש לפשיטת רגל; המניה צוללת ב-37%; כל הדרך מ-60 מיליארד דולר לאפס

קרבנה חברת השכרת רכבים משומשים עלולה להגיע לפשיטת רגל; בפגישה עם נושי החברה נראה שאין אפשרות לתהליך של הבראה כלכלית  
אלירן אלישע | (11)
נושאים בכתבה רכבים

חברת השכרת רכבים משומשים קרבנה CARVANA CO. האמריקאית בדרך לפשיטת רגל. המניה צוללת ב-30% ואיבדה 99% מאז אוגוסט אשתקד. למעשה החברה ירדה משווי של 60 מיליארד דולר ל-750 מיליון דולר, אך השווי הנוכחי יכול במהירות להתאפס אם לא יימצא פתרון של הרגע האחרון.

בימים האחרונים החברה נפגשה עם הנושים שלה ועל פי המסתמן לא נראה שיש אופק כלכלי והחברה תצטרך להתפרק מכל נכסיה. החובות שלה עולים על הנכסים כך שככל הנראה לא ישאר הון, שווי נכסי לבעלי המניות. 

הסיבה למצבה הפיננסי של החברה היא הירידה הדרמטית בשוק האמריקאי כשבמקביל לירידה בהשכרות הרכב, חלה ירידה גם במכירת הרכבים המשומשים. החברה אמורה לייצר הכנסות משכירות ומכירת רכבים והמודל העסקי איבד כיוון לאור השחיקה במחירים.

רק לפני כשנה הכל נראה אחרת, מחירי הרכבים זינקו, השכירות היתה פתרון רחב ונוח לרבים, והחברה צמחה, אבל הצמיחה לוותה בתזרימים שליליים. התזרים השלישי שהוא סביר כי כאשר צומחים צריך יותר השקעות ברכוש, במלאי ובמימון לקוחות מומן בחובות והריבית על החובות רק הלכה ועלתה במקביל להעלאת הריבית במשק האמריקאי.

החברה מכרה כ-102,570 רכבים ברבעון האחרון ורשמה הכנסות של 3.4 מיליארד דולר כאשר הרווח הסתכם ב- 89 מיליון דולר, ירידה של באיזור ה-10% בכל הפרמטרים לעומת הרבעון המקביל אשתקד .

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ילומן שוסטר 13/02/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    אז אולי זה הזמן להכנס למתחרות שלהן? הנה רשימה https://www.jika.io/quote/CVNA/competitors
  • 9.
    קורבנה (ל"ת)
    אנליסט באחוריים 10/12/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מטורף 08/12/2022 07:09
    הגב לתגובה זו
    שימכרו את הרכבים בחצי מחיר לפחות לפני שהם סוגרים :)
  • 7.
    מנחם 08/12/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    ??????
  • 6.
    חיים 08/12/2022 02:03
    הגב לתגובה זו
    אקונומיסטים מפורסמים בסטנלי מורגן ובזאקס, טוענים שיש לשוק עדיין הרבה מה לרדת? זה כאילו הם מכוונים את השוק להתרסקות? דמגוגיה ממש!
  • 5.
    קונה את טסלה לא מחפש תגיע ל 320 (ל"ת)
    יששכאר 07/12/2022 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חברה טובה מאוד. תתאושש . אלה זבלים (ל"ת)
    אמיל 07/12/2022 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חלל 07/12/2022 22:35
    הגב לתגובה זו
    המתחרה שלה ורום תתשלט על השוק. היא בלי חוב, ובשווי מגוחך לעומת ההון. היא כרגע יורדת בעקבות קארוונה, אבל היא תופסת את מרבית השוק בימים אלה ממש בתחום שיטוס בקרוב מאד.
  • מחפש לצאת? 08/12/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    VRM איבדה יותר מ 90 אחוז משוויה מתחילת השנה. השקעה מצויינת ללא ספק
  • 2.
    שימכרו כאן. כאן קונים במחירים מופרזים (ל"ת)
    ש 07/12/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חארבנה (ל"ת)
    דני 07/12/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.