איירבוס לא תעמוד ביעדי המסירה - חדשות טובות לבואינג? לא כל כך מהר
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופאית שמתחרה בבואינג BOEING , אמרה שהיא לא עמוד ביעד המסירה השנה. איירבוס אמרה אתמול כי המטרה של אספקת 700 מטוסים השנה היא "מחוץ להישג יד". עם זאת, היא דבקה בתחזיות הפיננסיות שלה לשנה כולה, מה שמרמז כי ירידה מתחת ליעד לא תהיה כואבת עבור השורה התחתונה. אנליסט דויטשה בנק, כריסטוף מנארד, מעריך שאיירבוס תספק 681 מטוסים בשנה.
מנכ"ל איירבוס, גווילאומה פורי, אמר בשבוע שעבר כי עיכובי המסירה יימשכו גם בשנה הבאה, ככל שהבעיות בשרשרת האספקה נמשכות. הבעיות החלו כשהייצור כמעט הושבת במהלך מגיפת הקורונה. מנית החברה יורדת ב-2.6% נכון לשעה זו.
קווי האספקה הבעייתיים האלה פגעו גם בבואינג, שייצרה השבוע את מטוס הג'מבו 747 האייקוני והאחרון שלה. הפופולאריות של המטוס, שהיה בייצור במשך 55 שנים, שעכה בשנים האחרונות בגלל גודלו העצום בזמן שבתעשייה העדיפו דגמים דו-מנועים קטנים יותר וחסכוניים יותר. בואינג מצדה לא הצגיה את יעד המסירה הכולל למטוסים שלה השנה אך אנליסטים צופים שהוא יעמוד על 471 מטוסים.
איירבוס זכתה בתקופה האחרונה למומנטום טוב בהרבה מזה של בואינג האמריקאית. בואינג דיווחה הרבה לפני איירבאס על קשיים לעמוד בקצב הייצור וההזמנות, דבר שפגע המניית החברה. בנוסף, תקלות במטוסי ה-737 MAX הביאו להתרסקות של שני מטוסים עם מאות הרוגים. לבואינג נדרש זמן רב לתקן את התקלה ולהביא לחידוש אספקת המטוסים מדגם זה. החברה גם התמודדה עם מספר תקלות, אם כי מינוריות יותר, במטוסים מדגמים אחרים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס לא עשתה הרבה טעויות לאורך הדרך מלבד טעות קריטית אחת - היא רצתה לייצר בכל מחיר מטוס שיהיה גדול יותר מהג'מבו 747 של בואינג וכל האמצעים היו כשרים לשם כך. איירבוס אכן הצליחה במשימה וייצרה את דגם ה-A380. החברה אולי ניצחה בתחרות על מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם אבל לא קראה נכון את השוק. לא הרבה זמן לפני הקורונה התחילו מנהלי חברות התעופה להבין כי מה שהם צריכים כדי לייעל את פעילותם זה מטוסים חסכוניים. הג'מבו 747 של בואינג וה-A380 של איירבאס מסוגלים אולי להכיל יותר נוסעים משאר המטוסים רחבי הגוף (פי 1.5 בממוצע), אך הם התגלו במטוסים זללניים בדלק, מורכבים לתפעול ולתחזוקה ויקרים במיוחד.
בעוד בואינג מכרה לאורך השנים כ-1,500 מטוסי ג'מבו 747, איירבוס מכרה סדר גודל של 250 מטוסים בלבד. החברות הבינו את טעותן מהר. בואינג ייצרה כאמור את ה-747 האחרון שלה בשבוע שעבר ואילו איירבוס הודיעה כי לא תקבל יותר הזמנות של ה-A380.
יצרניות התעופה התחילו הייצור מסיבי של המטוסים החסכוניים מתוצרתן. בואינג הגבירה את קצב ייצור מטוסי הדרימליינר 787, בעוד איירבוס מתמקדת בייצור מטוסי ה-A350. מטוסים רחבי גוף אלה מסוגלים להכיל סביב ה-250-300 נוסעים ומוגדים כ"הדור הבא" של עולם התעופה. גם בגזרת צרי הגוף החברות מייצרות מטוסים חסכונים בין אם אלו דגמי ה-MAX של בואינג או גרסאות ה-neo של איירבוס (הנמצאים גם בחלק ממטוסי ה-A330).
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
