איירבוס לא תעמוד ביעדי המסירה - חדשות טובות לבואינג? לא כל כך מהר
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופאית שמתחרה בבואינג BOEING , אמרה שהיא לא עמוד ביעד המסירה השנה. איירבוס אמרה אתמול כי המטרה של אספקת 700 מטוסים השנה היא "מחוץ להישג יד". עם זאת, היא דבקה בתחזיות הפיננסיות שלה לשנה כולה, מה שמרמז כי ירידה מתחת ליעד לא תהיה כואבת עבור השורה התחתונה. אנליסט דויטשה בנק, כריסטוף מנארד, מעריך שאיירבוס תספק 681 מטוסים בשנה.
מנכ"ל איירבוס, גווילאומה פורי, אמר בשבוע שעבר כי עיכובי המסירה יימשכו גם בשנה הבאה, ככל שהבעיות בשרשרת האספקה נמשכות. הבעיות החלו כשהייצור כמעט הושבת במהלך מגיפת הקורונה. מנית החברה יורדת ב-2.6% נכון לשעה זו.
קווי האספקה הבעייתיים האלה פגעו גם בבואינג, שייצרה השבוע את מטוס הג'מבו 747 האייקוני והאחרון שלה. הפופולאריות של המטוס, שהיה בייצור במשך 55 שנים, שעכה בשנים האחרונות בגלל גודלו העצום בזמן שבתעשייה העדיפו דגמים דו-מנועים קטנים יותר וחסכוניים יותר. בואינג מצדה לא הצגיה את יעד המסירה הכולל למטוסים שלה השנה אך אנליסטים צופים שהוא יעמוד על 471 מטוסים.
איירבוס זכתה בתקופה האחרונה למומנטום טוב בהרבה מזה של בואינג האמריקאית. בואינג דיווחה הרבה לפני איירבאס על קשיים לעמוד בקצב הייצור וההזמנות, דבר שפגע המניית החברה. בנוסף, תקלות במטוסי ה-737 MAX הביאו להתרסקות של שני מטוסים עם מאות הרוגים. לבואינג נדרש זמן רב לתקן את התקלה ולהביא לחידוש אספקת המטוסים מדגם זה. החברה גם התמודדה עם מספר תקלות, אם כי מינוריות יותר, במטוסים מדגמים אחרים.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס לא עשתה הרבה טעויות לאורך הדרך מלבד טעות קריטית אחת - היא רצתה לייצר בכל מחיר מטוס שיהיה גדול יותר מהג'מבו 747 של בואינג וכל האמצעים היו כשרים לשם כך. איירבוס אכן הצליחה במשימה וייצרה את דגם ה-A380. החברה אולי ניצחה בתחרות על מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם אבל לא קראה נכון את השוק. לא הרבה זמן לפני הקורונה התחילו מנהלי חברות התעופה להבין כי מה שהם צריכים כדי לייעל את פעילותם זה מטוסים חסכוניים. הג'מבו 747 של בואינג וה-A380 של איירבאס מסוגלים אולי להכיל יותר נוסעים משאר המטוסים רחבי הגוף (פי 1.5 בממוצע), אך הם התגלו במטוסים זללניים בדלק, מורכבים לתפעול ולתחזוקה ויקרים במיוחד.
בעוד בואינג מכרה לאורך השנים כ-1,500 מטוסי ג'מבו 747, איירבוס מכרה סדר גודל של 250 מטוסים בלבד. החברות הבינו את טעותן מהר. בואינג ייצרה כאמור את ה-747 האחרון שלה בשבוע שעבר ואילו איירבוס הודיעה כי לא תקבל יותר הזמנות של ה-A380.
יצרניות התעופה התחילו הייצור מסיבי של המטוסים החסכוניים מתוצרתן. בואינג הגבירה את קצב ייצור מטוסי הדרימליינר 787, בעוד איירבוס מתמקדת בייצור מטוסי ה-A350. מטוסים רחבי גוף אלה מסוגלים להכיל סביב ה-250-300 נוסעים ומוגדים כ"הדור הבא" של עולם התעופה. גם בגזרת צרי הגוף החברות מייצרות מטוסים חסכונים בין אם אלו דגמי ה-MAX של בואינג או גרסאות ה-neo של איירבוס (הנמצאים גם בחלק ממטוסי ה-A330).

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.

פייבר מזנקת 8%, מאנדיי מזנקת 6%; מניות הקוואנטים מזנקות
מניות הקוואנטים מזנקות על רקע התקדמות בעסקאות מול הממשל. שתי חברות אמריקאיות הודיעו בימים האחרונים על עסקאות אסטרטגיות עם גורמי ממשל. חברת ריגטי קמפיוטינג (Rigetti Computing 15.64% ) הודיעה כי זכתה בחוזה של חיל האוויר האמריקאי, בעוד איאון־קיו (IonQ 5.36% ) חשפה שיתוף פעולה חדש עם משרד האנרגיה. שתי ההודעות דחפו את מניות החברות ואת כלל סקטור הקוונטום לעליות חדות וזה בולט מאוד גם היום.
מניית פייבר Fiverr International 7.55% מזנקת ב-8% כשמאז שהיא הודיעה על פיטורים רחבים השוק מתגמל אותה. הנהלת פייבר הפנימה שזירת פרילנסרים בעידן של AI היא סכנה גדולה והיא מנסה לשנות את המודל במקביל להפחתה דרמטית של העלויות. השוק אוהב פיטורים והוא מתגמל את המניה.
גם מאנדיי monday.com 5.63% מזנקת כשהיא כבר 25% מעל השפל שהגיעה אליו בעקבות הדוחות היחסית חלשים.
שורט סקוויז? מניית Plug Power Inc 2.97% ממשיכה לעלות כבר היום. לכאורה אין סיבה לעליות במניה בימים האחרונים - מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.