ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס

סטארבורד הרוויחה 40% בוויקס והחליטה לממש - מה אפשר ללמוד מזה?

תומר אמן | (3)

רווח של 40% בשלושה-ארבעה חודשים זה נהדר. גם אם אתה משקיע שמאמין בחברה ובמניה, סיכוי טוב שתחליט לממש חלק מההחזקה. זה מה שהחליטה קרן סטארבורד בקשר להחזקה שלה בוויקס. הקרן האקטיביסטית מכרה 2.4% מחברת וויקס ונותרה עם 6.6%. עדיין החזקה נאה, אבל המכירה מעידה על מה שמנהלי הקרן כבר חושבים על המחיר – הם אולי עדיין מאמינים בחברה ובמניה, אבל לדעתם זה כבר לא זול.

מחיר המכירה היה כ-90 דולר והקרן נפגשה עם מעל 100 מיליון דולר. סטארבורד התחילה לאסוף מניות בוויקס ברמה של 60 דולר ורכשה בסה"כ קרוב ל-10% לפי מחיר של כ-65 דולר. מאז זינקה המניה, גם בשל היותה של סטארבורד משקיעה בחברה. משקיעים הולכים אחרי הקרון שנחשבת לאקטיביסטית ומכריחה את הנהלת החברה לפעול לטובת בעלי המניות. בוויקס למשל, הקרן לחצה על פיטורים נרחבים ורה ארגון מקיף. וויקס פיטרה עובקים, אך לא בטוח שזה מספיק. כך או אחרת, הכוונה על הרבה ארגון, לצמד ההחזקה של סטארבורד דחפו את המניה מעלה.

קרן ההשקעות סטארבורד, מוחזקת על ידי האקטיביסט ג'פרי סמית', שלאחרונה פעל להגדלת נתח שוק בשלוש חברות -  וויקס ,  SPLUNK ו- SALESFORCE .  סמית' אומנם ציין שהחברות האלו מרשימות ושהוא מאמין שרה ארגון יחזיר אותן לפסי צמיחה ורווחים, אבל הוא כמובן לא התחייב שלא למכור. בסופו של דבר הוא רוצה לייצר תשואה וכמה שיותר מהר ככה יותר טוב.

סטארבורד היא אחת מהקרנות הפעילות ביותר בתחום ההשקעה האקטיבית, והיא זכתה להצלחה גדולה בשנים האחרונות, בעיקר על ידי הכנסה של דירקטורים חדשים אל תוך החברות בהן היא משקיעה, כאשר לרוב אלו עוזרים לקחת את החברה לכיוון הנכון.

 

התוכניות לגבי וויקס שבינתיים לא השתנו (אל תתפלאו אם סטארבורד תחזור לרכוש אם המחיר של וויקס ירד וגם אל תתפלאו אם היא תמכור במחירם דומים למחיר המכירה בעסקה האחרונה) היו לקיצוץ בעליות, כאשר להערכת מנהלי הקרן, אם החברה אכן תרצה להגיע לסך FCF של מעל ל-20% וזאת עד שנת 2025 כפי שמציינים מנהליה היא צריכה לעשות פיטורים בהיקף נרחב יותר.

 

 

וויקס המפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, דיווחה ברבעון השלישי על הכנסות של 345.8 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים ל-343.33 מיליון דולר, ועליה של 7.8% לעומת 320.8 מיליון דולר אשתקד. החברה רשמה שיפור משמעותי בפעילות והצליחה להפתיע את השוק עם מעבר לרווח (על בסיס Non-GAAP). הרווח המתואם עמד על 3.6 מיליון דולר שהם 6 סנט למניה, בעוד האנליסטים צפו הפסד של 9 סנט למניה. תזרים המזומנים החופשי לרבעון השלישי של 2022 עמד על 4.6 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי על בסיס non-GAAP היה 65%. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יגאל 07/12/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    העלוקות דורשות קיצוץ עלויות כדי ליצור רווח זמני מלאכותי ולמכור.ויקס תמות.אז מה? זה לא מענין את העלוקות,!
  • 2.
    סס 07/12/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
    לא למכור אחרי 40% רווח זה טמטום וזה לא אומר שלא תקנה שוב. תחזור לעשות שיעורי בית ילדון. זה מביך..
  • 1.
    זה הביזנס, צריך לדעת מתי לקנות ומתי למכור, ולדוגמא פימי (ל"ת)
    מר בין 06/12/2022 19:39
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.