דוח התעסוקה - 263 אלף משרות חדשות, מעל היעד ל-200 אלף משרות; זה לא טוב לוול סטריט
נתוני התעסוקה בארה"ב מבטאים מצד אחד את עוצמת הכלכלה האמריקאית, ומצד שני את הקושי הגדול של הפד' והעומד בראשו ג'רום פאוול לצנן את שוק התעסוקה. על פי דוח התעסוקה נוספו בחודש נובמבר 263 אלף משרות חדשות, מעל היעד ל-200 אלף משרות. אלו לא חדשות טובות לוול סטריט. השווקים רוצים לראות ריסון של הכלכלה גם במישור התעסוקה. משרות חדשות מעל הצפי משמעותן - גידול בביקושים למוצרים ועליית מחירים וזה בדיוק מה שלא רוצים בפד.
המלחמה של הפד' היא מול האינפלציה, ולכן הוא משתמש בנשק הריבית. העלאות הריבית אמורות לרסן את האינפלציה ואכן לראשונה זה קרה בחודש שעבר. זה תהליך ואולי בדרך גם יהיו קפיצות כלפי מעלה, רק שחשוב לשמור על המגמה והנתון של התעסוקה מבטא שוק בריא, אולי שוק בריא מדי.
האבטלה נשמרה על 3.7% - בהתאם לצפי, השכר לשעה עלה ב-0.6% לעומת צפי ל-0.3% וזה גם נתון מדאיג, קצב העלאת השכר מגיעה ל-5% בשנה כשהציפיות היו ל-4.6%.
הנתונים האלו משפיעים על וול סטריט. הירידות מתגברות - המדדים יורדים עד 2% (לסקירת וול סטריט והאם פאוול עשוי שלא להוריד את קצב העלאות הריבית?). נזכיר כי לפני יומיים רמז יו"ר הבנק המרכזי, פאוול כי סיכוי טוב שכבר בישיבה בדצמבר יוחלט על העלאת ריבית מופחתת של 0.5% במקום 0.75%. לא נראה שהחדשות מהיום ישנו את זה, אבל זה כבר תלוי באוסף המידע והנתונים שיתקבלו עד להחלטה שצפויה ב-14 בדצמבר.
מה זה דוח התעסוקה המלא ומה הוא כולל?
הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה של משרד העבודה (BLS) מפרסמת אחת לחודש את סיכום מצב התעסוקה – דוח התעסוקה או דוח המשרות. הפרסום הוא תמיד בשעה 8:30 בבוקר ET ביום שישי הראשון של כל חודש. הדוח מבוסס על סקרים של משקי בית ומעסיקים. הוא מעריך את מספר המשתכרים בכלכלת ארה"ב, את מספר השעות הממוצע שהם עובדים בשבוע ואת ההכנסה הממוצעת שלהם לשעה. בנוסף, מספק דוח הלשכה גם את שיעורי האבטלה בכמה גרסאות. הסקר נסמך נתונים מכ-145,000 עסקים ורשויות ממשלתיות-ציבוריות, 700 אלף אתרי עבודה ו-60 אלף משקי בית. הסקר מבוסס על תקופת השכר השבועית הכוללת את היום ה-12 בחודש. כלומר דוח של נובמבר לדוגמה, מתייחס לשבוע של ה-12 בנובמבר ולא עד סוף חודש נובמבר.
- דוח התעסוקה בארה"ב: 143 אלף משרות נוספו, נמוך מהצפוי
- דוח התעסוקה בארצות הברית -מה צפוי לנובמבר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.בינואר 23 , s&p ב 3300 ומטה. (ל"ת)דני 02/12/2022 16:10הגב לתגובה זו
- שחר 02/12/2022 22:15הגב לתגובה זושוק ההון מסתכל קדימה, הרבה קדימה. והוא כבר רואה את הריבית נעצרת ולאחר מכן יורדת. לכן התחתית כבר מאחורינו (פאוול סימן אותה) ופנינו לשיאים חדשים.תראו מה קרה בקורונה, ברגע שהיו שמועות על חיסון ואור קטן בקצה המנהרה, מיד השוק התחיל לתקן עד לשיאים חדשים. השוק לא חיכה אז לסוף הסגרים, והוא לא יחכה גם עכשיו לריבית נמוכה. כולם מפחדים לפספס את החגיגה!
- 4.ירדן 02/12/2022 16:05הגב לתגובה זווכל העדר מגיב כמו פסיכי
- 3.כלכלן דה מיקולו 02/12/2022 16:05הגב לתגובה זוהכלכלה האמריקאית חזקה זה אומר שלא יהיה מיתון והצריכה תמשיך לתמוך ברווחי החברות. כל השאר ירקות וחמוצים ספקולטיבים
- 2.נתונים שקריים.מפטרים המון והמיתון חוגג.לא יפה! (ל"ת)י 02/12/2022 15:56הגב לתגובה זו
- 1.איך לא משפיע? חוזים כבר יורדים חדות (ל"ת)רן א 02/12/2022 15:46הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
