דוח התעסוקה - למה לצפות ואיך זה ישפיע על השווקים?
נתוני התעסוקה בארה"ב יתפרסמו לקראת פתיחת המסחר ועל פי הכלכלנים מגמת הירידה בצמיחה בתעסוקה תימשך. כלומר, היקף המשרות יגדל, אך בקצב איטי יותר מאשר בעבר. על פי ההערכות מדובר בקצב האיטי ביותר מזה כמעט שנתיים. זה ישקף ריכוך מסוים בשוק העבודה שנותר חזק ועמיד להפליא על רקע עליית הריבית והאינפלציה הגבוהה. התוצאה הצפויה טובה כמובן למשק האמריקאי כי המשמעות שלה היא שהעלאות הריבית עובדות ו"מספקות את הסחורה". העלאות הריבית מרסנות את הביקושים במשק האמריקאי, וגורמות לירידה בצרכיה ובצמיחה.
המטרה הגדולה של הפד' היא להילחם באינפלציה ובחודש האחרון, הוא מצליח בכך. ההצלחה הזו מתבטאת באינפלציה שירדה לקצב של 7.7% (לעומת מעל 8% בחודש קודם) וגם בנתוני התעסוקה האחרונים ולכן יש צפייה שגם בנתונים שיתפרסמו היום, המגמה הזו תבוא לידי ביטוי.
הכלכלנים צופים כי כלכלת ארה"ב הוסיפה 200,000 משרות בחודש נובמבר, ירידה לעומת 261,000 שנוספו באוקטובר. זו כאמור האטה בצמיחת המשרות, כאשר בפברואר, נרשם שיא במשרות שנוספו - 714 אלף.
דו"ח תעסוקה שתואם את התחזיות יסמן את החודש האיטי ביותר לצמיחת משרות מאז דצמבר 2020, אז המשק איבד משרות. דוח מתחת לתחזית יהווה ביטוי משמעותי להצלחה של מהלכי הפד'.
- דוח התעסוקה בארה"ב: 143 אלף משרות נוספו, נמוך מהצפוי
- דוח התעסוקה בארצות הברית -מה צפוי לנובמבר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, צופים הכלכלנים ששיעור האבטלה יישאר יציב ברמה של 3.7% בנובמבר, בדומה לחודש הקודם. אלו נתונים כלכליים טובים, רק מעט מעל המצב לפני המגפה. דווקא כאן נראה שהפד' היה מעדיף אבטלה בשיעור גבוה יותר ויכולת חלשה יותר של הצרכנים להזרים ביקושים למוצרים.
למה חשוב לפד' שדוח התעסוקה יהיה חלש?
דוח תעסוקה חלש בעצם מעיד על הפחתה של הלחצים על השכר. לחצים לעליית שכר מייצרים אינפלציה. זה קורה כי כשהשכר עולה, הצריכה עולה, הביקושים עולים ובהתאמה המחירים עולים. עם זאת, הפד' לא רוצה נתונים חלשים מדי, כי אז "שופכים את התינוק יחד עם המים" ופוגעים מאוד בכלכלה. כלומר, מצד אחד יש להקטין ביקושים, אבל מצד שני לא יותר מדי כי אז המשק נגרר להאטה ומיתון.
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר השבוע כי שוק העבודה "מחזיק את המפתח להבנת האינפלציה" במגזר השירותים, וכי הביקוש לעבודה יצטרך להתמתן עוד יותר כדי שעליית המחירים תאט. המשמעות היא שהפד יבחן מקרוב את נתוני השכר בדו"ח המשרות שיתפרסם. כלכלים מעריכים כי השכר עלה ב-0.3% (שכר לשעה), לעומת 0.4% בחודש הקודם.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הציפיה היא שהקצב השנתי של העלאת השכר יהיה 4.6% בעוד שהקצב בחודש שעבר היה 4.7%. זה עדיין גבוה, הרצון של הפד' שהשכר יעלה בקצב של 2% בשנה. אחרת זה ימשיך לחמם את הביקושים ואת עליות המחירים.
לדוח התעסוקה השפעה על וול סטריט. דוח טוב יחזק את הסנטימנט החיובי שהתחיל השבוע במקביל לנאום פאוול על הפחתת קצב העלאות הריבית כבר בקרוב. השוק יפנים שאכן הכיוון חיובי. מנגד, נתוני תעסוקה גבוהים עלולים לערער את הביטחון שאנו לפני תקופה של ירידה בקצב ההפחתות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
