אורי סירקיס
צילום: יחצ, עמית שעל
ראיון

האם מניית ישראייר צפויה לטוס? "מגמת השיפור העסקי צפויה להימשך"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "ברבעון הבא ההכנסות יהיו 50 עד 70 מיליון דולר; הסיכוי לזכות בסמארט ווינגס לא גבוה"
דור עצמון | (3)

חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -1.83% פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי בהם המשיכה להציג תוצאות טובות. החברה חוזרת לתוצאות של טרום הקורונה עם הכנסות ברבעון השלישי של 124 מיליון דולר ורווח של 11.9 מיליון דולר ברבעון השלישי שהוא עונתית הרבעון החזק בשנה.

נתח השוק של ישראייר מתוך הטיסות בנתב"ג נמצא במגמת עלייה. כעת מדובר על 4.57% מכלל הנפח בנתב"ג לעומת 3.12% בשנת 2019. מתחילת השנה מציגה ישראייר עליה בהכנסות ואלה עמדו על 265 מיליון דולר, לעומת 235 מיליון בתקופה המקבילה בשנת 2019. ה-EBITDA בנטרול IFRS, הסתכמה ב-17 מיליון דולר, לעומת 15 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2019. הרווח הנקי הסתכם ב-18.2 מיליון דולר, בהשוואה 4.5 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019.

המניה נסחרת במחיר של 1.2 שקלים ושווי שוק של 297 מיליון שקל.  בראיון לביזפורטל מדבר מנכ"ל החברה אורי סירקיס על פעילות החברה, ההתייעלות ופוטנציאל הצמיחה הגבוה.

מה הם הדגשים שלך לרבעון החולף?

"קודם כל הרבעון החולף היה נקודת ציון מהותית בציר הזמן משום שישראייר שמה את הקורונה מאחוריה. החברה הטיסה יותר נוסעים מ-2019 גם בשני הרבעונים הראשונים אך הרבעון השלישי הוא הרבעון המשמעותי ביותר בענף התיירות והתעופה והגידול מ-2019 זה מהווה בבחינת נקודת ציון עבורנו. נקודה משמעותית נוספת היא הטמעת מערכת AI שאפשרה לנו למצות פוטנציאל קיים בשוק ולהגדיל את הרווחים שלנו פר כרטיס טיסה".

מה יהיה ברבעון הבא?

"המגמה צפויה להימשך - שיפור ביחס לשנה שעברה ואף טוב מכך. אנחנו מעריכים כי ההכנסות תסתכמנה לכ-50-70 מיליון דולר. לגבי שנת 23' זה טיפה טריקי כי אם מסתכלים על פרמטרים מרכזיים אז הדלק למשל משפיע מאוד והוא לא יציב. מחירי הדלק כרגע נוחים יותר מאשר מה שהיה לכל אורך השנה ואם המחירים ישארו ברמתם הנוכחית אז אנחנו נוכל להקטין את ההוצאות שלנו ב-10 מיליון דולר.

"כרגע אנחנו לא מוכרים מספיק מזוודות מכיוון שאנשים חוששים מאיבוד המזוודה שלהם אך כאשר המערכות בנתב"ג תפעלנה בצורה טובה יותר ואנשים יחזרו לטוס עם מזוודות אנחנו יכולים לראות גידול של עד 4 מיליון דולר. קיים שיפור של 20 מיליון דולר ב-EBITDA משנה לשנה ומנגד היה שינוי דרמטי של התחזקות הדולר ואנחנו לא צופים שיהיה שינוי דרמטי בנושא בשנה הבאה. אני מניח ששנה הבאה אנחנו אמורים לשפר את התוצאה שלנו בעוד כמה מיליונים בודדים וצריך לזכור שאנחנו לפני זכייה פוטנציאלית במכרז לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארט ווינגס".

האם השוק מעריך את המניה בחסר, אתם במכפיל רווח של 5-6 

"אני לא יודע להגיד אבל אנחנו הנפקנו בתקופה מאוד קשה. צריך לזכור שאין הרבה מניות חופשיות בידי הציבור, כי יש בעלי שליטה שמחזיקים את המניות או אנשים שקנו את המניה ו'יושבים עליה' כי הם מאמינים בחברה וביכולת שלה להשיא ערך לאורך זמן, כך שהיצע המניות הוא נמוך יחסית. אנחנו מקווים שברבעון הראשון בשנה הבאה נאמן האג"ח שמחזיק כ-20% מהמניות ימכור את חלקן למוסדיים ולסוחרים ויגדיל את פוטנציאל הצמיחה במניה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איך נראית תכנית ההתייעלות של החברה?

"ישראייר ביצעה שינויים מרחיקי לכת בתקופת הקורונה שהתבטאו בעיקר בשינויי טכנולוגיה - גם תפעולית פנימית וגם לתפעול מול הלקוחות. הדברים הללו כמובן עם פעולות נוספות משפרות את הביצועים. סיימנו את הרבעון עם כ-400 עובדים ו-60 טייסים, באותה תקופה ב-2019 היו לנו כ-550 עובדים וכ-65 טייסים והפעלנו מטוס איירבאס אחד פחות. כלומר עם פחות עובדים הצלחנו להגדיל את הפעילות".

כיצד מתבטא השינוי בצי המטוסים?

"מרגע שנסגר שדה דב התייתר השימוש במטוסי ה-ATR מכיוון שהשימוש בהם בנתב"ג מסורבל מאוד והוא תופס מקום בשדה שנועד להכיל מטוסים בעלי נוסעים רבים. היה לו יתרון בשדה התעופה בחיפה אך הפעילות בשדה התעופה בחיפה נפגעה ויש שם הרבה בעיות טכניות ולוגיסטיות. במקום 3 מטוסי ה-ATR שמכילים 70 מקומות בכל אחד נקלוט 2 מטוסי איירבאס A320 בעלי 180 מושבים כל אחד. מטוסים אלו יהיו מספר 6 ו-7 בצי כשיש תכנון להביא גם מטוס שמיני בתוך שנתיים מהיום. אם תהיה הזדמנות עסקית אולי נביא דגם חדשני וחסכוני של A320neo ובכל מקרה אין כוונה להביא מטוסים רחבי גוף. חברת סמארט ווינגס שאנחנו במשא ומתן עימה מפעילה 40 מטוסים ואם נזכה במכרז לרכישתה הפעילות שלנו תגדל משמעותית וזה יהיה גיים-צ'יינג'ר רציני".

אתם תומכים בבניית שדה משלים לנתב"ג?

"כן. באופן כללי צריך לשדרג את תשתיות התעופה בישראל כי הן לא מספיק טובות ולא מספיק חזקות כדי לתת מענה לרף הביקושים הגבוה שיש בתחום. היה צריך לפתח את נתב"ג באמצעות טכנולוגיות שתאפשרנה לנוסעים זרימה יותר מהירה ועד הכשרה ובנייה של שדה תעופה חלופי באזור חיפה. אזור נבטים פחות עדיף".

איפה אתה רואה את ישראייר בעוד שנתיים?

"בעוד חודש נדע מה קורה עם המכרז של סמארט ווינגס ואם זה ייצא לפועל אנחנו כאמור נגדל משמעותית בכל הרמות. אני מעריך שסיכויי הזכייה נמוכים מ-50% מכיוון שזה הליך מורכב ויש גם סכסוך בין השותפים כך שבסוף אחד מהם יכול להחליט שהוא לא רוצה למכור והכל ייעצר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    nav 30/11/2022 12:38
    הגב לתגובה זו
    אורי סירקיס בן אדם רציני בניהולו ישראייר גודלת ברווחים
  • 1.
    היאתהיה שווה פי 2 עוד שנה, רמי לוי עשה עסקה טובה (ל"ת)
    שמעון 30/11/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
  • ישראייר מציאה 30/11/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
    עכשיו היא צריכה להיות שווה פי 2 בשקט. שנה הבאה תהיה בשער 500 פי 4.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.