נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "הריבית תעלה מעל ל-3.5%; הסכמי השכר יגבירו אינפלציה"
"אנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעדה, ולכן האצנו את תהליך העלאת הריבית בחודשים האחרונים. ההחלטה האחרונה של הוועדה מהווה העלאה נוספת ומשמעותית. יתרה מכך, בסבירות גבוהה זה גם אינו סוף התהליך - זה לא בלתי סביר שנגיע במחצית הראשונה של 2023 לסביבת ריבית הגבוהה מזו שצוינה בתחזית חטיבת המחקר האחרונה – 3.5%. חשוב לזכור שלמדיניות מוניטרית לוקח זמן לפעול. אנחנו נמצאים כבר כעת בריבית ריאלית חיובית, ובסביבה מרסנת. עם הזמן נתחיל לראות את השפעת הריבית על הכלכלה", כך אומר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בכנס השנתי של אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר.
הנגיד אף הזהיר כי הסכמי השכר החדשים שצפויים להיחתם במגזר הציבורי עלולים לגרום לזינוק באינפלציה: "הספרות הכלכלית גדושה בתיאורים – אנליטיים ואמפיריים – של הקשר בין שכר ואינפלציה. בתקופות בהן האינפלציה גבוהה, עליית שכר שאינה מווסתת עלולה להוביל ל"ספירלה" בה המחירים והשכר גדלים בקצב מהיר, ויציבות המחירים מתרחקת. המבוגרים שבינינו יזכרו כיצד מנגנוני ההצמדה הקשיחים שפכו שמן על מדורת ההיפר אינפלציה בשנות ה-80. אנו בבנק ישראל מתמקדים בהפחתת האינפלציה, בניסיון להשיג זאת עם פגיעה קטנה ככל שניתן בתעסוקה.
"לכן, חשוב שהסכמי השכר לא יכללו הרחבה ניכרת בשנה הקרובה. זאת הן ברכיב הפיצוי הרטרואקטיבי, והן בבסיס השכר לשנים הבאות. אנחנו לא מתעלמים מהצורך לייצר פיצוי עבור עובדי המגזר הציבורי ששכרם נשחק. אנו מבקשים לעשות זאת בשום שכל, בצורה שלא תאיץ את האינפלציה בהמשך.
אז איך אפשר להעלות את השכר במגזר הציבורי בלי לפגוע במשק?
לדברי ירון: "ניתן לייצר מנגנוני פיצוי, מבלי לייצר מנגנוני הצמדה קשיחים שעלולים להשפיע לרעה על האינפלציה: דרך אחת היא לקבוע מראש הסכם לטווח קצר, שיכלול התייחסות לתקופה האחרונה ופיצוי מתון על התקופה שחלפה מפקיעת ההסכם הקודם - תוך הסכמה לדון בהסכם לטווח ארוך יותר בתחילת 2024 – כשתמונת האינפלציה תתברר. אפשרות נוספת היא לחתום על הסכם לטווח ארוך יותר, אבל תוך הפנמת תמונת האינפלציה הצפויה (וההיסטורית) וחשוב לא פחות - פריסת התשלומים, לרבות הרכיב הרטרואקטיבי, באופן הדרגתי. חשוב שהסכמי השכר שייחתמו על ידי הממשלה הקרובה לא יכילו מנגנוני הצמדה קשיחים ארוכי טווח שעלולים לפגוע בחזרת המשק לסביבת יציבות מחירים".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תיאור תמונת המצב הריאלית
ירון פירט גם על המצב המאקרו כלכלי במשק וציין כי "המשק הישראלי נכנס למשבר בצורה טובה: התוצר צמח בכ-3%, יחס החוב לתוצר פחת לאורך השנים, ובערב המשבר אף ירד מ-60%, הגירעון היה יחסית נמוך ושיעור התעסוקה הלך וגדל לאורך זמן.
"המשבר הוביל לפגיעה משמעותית בכלכלה – התוצר התכווץ בלמעלה מ-2%, הגירעון – ועימו יחס החוב לתוצר זינק, ושוק העבודה נפגע בצורה ניכרת. יחד עם זאת, ההתאוששות הייתה מהירה: הצמיחה ב-2021 הייתה מהגבוהות בעולם, שוק העבודה התאושש והתייצב בסביבה גבוהה, ולמרות סיוע פיסקלי נרחב – יחס החוב לתוצר החל להתמתן חזרה. בחודשים האחרונים הפעילות הכלכלית עברה את קו המגמה, וגם נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי של השנה הצביעו על צמיחה, למרות ירידה ברכיב הצריכה הפרטית, שנבעה בעיקר מצריכה מוצרים בני קיימא.
"שוק העבודה הדוק מאד. אמנם ישנה ירידה קלה בנתוני הקצה, אך שיעור התעסוקה והיקף המשרות הפנויות נמצאים ברמות גבוהות. אחד הגורמים העיקריים לצמיחה המהירה ממשבר הקורונה שציינתי – הוא סקטור ההייטק שהיווה "קטר" שדחף קדימה את המשק כולו. בהסתכלות קדימה – תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל שפורסמה בחודש אוקטובר מעריכה כי הצמיחה השנה תסתכם ב-6%, ובשנה הבאה ב-3%, וכי שוק העבודה יוותר הדוק. המשק הישראלי איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה. המשק צמח ברבעונים האחרונים בשיעורים מרשימים ושוק העבודה עדיין הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. לצד אלו ישנם גם אתגרים ואנו רואים ניצנים של התמתנות ולא מתעלמים מהם".
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
האינפלציה והמדיניות המוניטרית
"האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב-12 החודשים האחרונים על 5.1%. עם זאת, האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות. בניכוי אנרגיה ומזון, המרחק של האינפלציה בישראל מזו של המדינות המפותחות קטן. בפירוק רכיבי האינפלציה, ניתן לראות כי קצב העלייה של הרכיבים הלא-סחירים במדד עלה. לסעיף הדיור תרומה ניכרת לעליה זו. גם קצב העלייה השנתי של הרכיבים הסחירים עלה, גם בעקבות היחלשות השקל – כמו שאר המטבעות בעולם – בחודש אוקטובר, וגם בהשפעת תרומה חריגה יחסית של נסיעות ישראלים לחו"ל.
"במבט קדימה, בחודשיים-שלושה הקרובים אנחנו צפויים להמשיך ולראות מדדים גבוהים, סביר שאף יותר מהנתון הנוכחי. חשוב לזכור כי האינפלציה היא תהליך, ויש להסתכל על התמונה הכללית, ולא על חודש כזה או אחר. להערכתנו, ולהערכת הפעילים בשוק ההון והחזאים – האינפלציה צפויה לרדת באזור סוף הרבעון הראשון של 2023, ולשוב לכיוון מרכז היעד בקיץ.
"האינפלציה בפועל, יעדה והשינוי בריבית הבנק המרכזי בישראל ובמדינות מפותחות: ניתן לראות כי האינפלציה בישראל נמוכה בצורה ניכרת בהשוואה בין לאומית, ויחד עם זאת תגובת המדיניות המוניטרית הייתה מהמהירות בעולם – אנו החלנו בצמצום המוניטרי כבר במחצית השנייה של השנה שעברה, והעלנו את הריבית כבר בתחילת השנה, כאשר האינפלציה הייתה בסביבות 3%".
המדיניות הפיסקאלית בישראל
"ישראל נמצאת בפער פריון מהמדינות המפותחות הנגזר בעיקר מהון אנושי נמוך, ומהשקעה שאינה מספקת בתשתיות. ניתוח רחב היקף שנעשה בבנק בשנת 2019, אשר עודכן והוגש לממשלה בעת השבעתה, מחדד את הצורך להגדיל את היקף ההשקעה בתשתיות במשק בכשני אחוזי תוצר לשנה. מדובר בסכום לא מבוטל, אך אנו סבורים שהתשואה החברתית מההשקעה תהיה גבוהה בהרבה מעלות מימונה, זאת בפרט בהינתן רמת ההשקעה הנמוכה יחסית כיום וקצב גידול האוכלוסיה המהיר. ציינתי בעבר מספר פעמים כי בכדי להגדיל את ההשקעה הממשלתית הנחוצה בתשתיות, כנראה יהיה צורך לבצע התאמות בכללים הפיסקליים הקיימים. עסקתי בכך בעבר ביתר פירוט, ולכן לא אעמיק בכך כעת, רק אציין כי ישנה חשיבות רבה ליצירת מסגרת תקציב רב-שנתית להשקעות בתשתיות התחבורה. אלו יתמכו בהגדלת הפריון והאצת קצב הצמיחה.
"מעבר להגדלת ההוצאה בצורה "אד-הוקית", ישנה חשיבות להעניק לדרגי תכנון התשתיות "ודאות תקציבית ותכנונית", אשר אינה תלויה במחזורי העסקים. דרך אחת לייצר ודאות שכזו הינה באמצעות קרן חוץ תקציבית לתשתיות תחבורה, אליה יופרש סכום מהתקציב בכל שנה, והיא תהווה מקור מימון להשקעות אלו כאשר יבשילו".
- 7.CNN rd 04/09/2023 02:09הגב לתגובה זו0
- 6.רק 0.5% .. הכל ימשיך לטוס למעלה (ל"ת)אנונימי 23/11/2022 18:57הגב לתגובה זו
- 5.רועי 23/11/2022 16:11הגב לתגובה זוהמפתח להורדת מחירי הנדלן לא נימצא אצל הממשלה המפתח היחיד נימצא אצל בנק ישראל רק ריבית תחזיר את השוק לשפיות כל שאר האופציות זה ספינים ושקרים שיעלו את הריבית ב5 אחוז ואז לא נצתרך שום תוכנית הזויה וכל מגדל הקלפים שנבנה באוויר יקרוס מחסור זאת הונאת העשור
- 4.ריבית-איש 23/11/2022 14:10הגב לתגובה זו0.5% בפעם האחרונה
- 3.הנשר הלבן 23/11/2022 14:07הגב לתגובה זוחזירים בממשלה בכנסם ובבנקים
- 2.אפרים 23/11/2022 13:28הגב לתגובה זומתחיל בש... שורטיזם..חחח
- 1.אזרח 23/11/2022 13:24הגב לתגובה זואני לא מצליח להבין מצד אחד ריבית שעולה ועולה בשביל להוריד אינפלציה מנגד חברות ענק שמעלות מחירים שמעודדים אינפלציה אז איך אזרח הקטן אמור לנהוג?
- צרכן 23/11/2022 14:50הגב לתגובה זוהאזרח הקטן צריך להתנהג כמו צרכן רציונלי ולצרוך פחות. רק ככה המחירים ירדו והשפעת עליית הריבית תתממש.
- 100 23/11/2022 13:50הגב לתגובה זולשרוד את העבודה, על שכר אין מה לדבר. ככה מגדילים עוד פערים.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
