דר אביחי שניר
צילום: משה בנימין

האם קבלת ההחלטות של בנק ישראל נשענת על נתונים מעודכנים?

הנתונים מגיעים באיחור ובינתיים ההחלטות הכלכליות נשענות על מידע היסטורי. זו בעיה קשה במיוחד כשהשינויים בנתונים קיצוניים מחודש לחודש; וגם - על בעיות נוספות במדידת התוצר
ד"ר אביחי שניר | (8)

מאז סוף משבר הקורונה, נתוני התוצר של ישראל נראים יותר כמו רכבת הרים ופחות כמו נתונים סטטיסטיים של מדינה. התרשים למטה מראה את השינויים בתוצר מרבעון לרבעון. אפשר לראות כיצד מהרגע שהחלה הקורונה, השינויים בתוצר נעשים הרבה יותר קיצוניים מאשר בשנים הקודמות. במונחים שנתיים, התוצר גדל ב- 16.6% ברבעון הרביעי של 2021, קטן ב- 1.9% ברבעון הראשון של 2022, עלה ב- 6.8% ברבעון השני של 2022, וב- 2.1% ברבעון השלישי של 2022. רכבת ההרים הזאת נראית מעט לא סבירה: תוצר של מדינה לא אמור להתנהג כמו שיכור שהולך במעבר חצייה ומניח את הרגל פעם בצד ימין (תוצר גדל) ופעם בצד שמאל (תוצר שגדל).

תרשים 1: שינויים בתמ"ג, נתונים רבעוניים. מקור: למ"ס

רכבת ההרים הזאת מעוררת שתי שאלות. השאלה הראשונה היא לגבי הדיוק באמידת התוצר. קשה להניח שכמות המוצרים והשירותים שנוצרו במשק גדלו ביותר מ- 4% ברבעון הרביעי של 2021, ואז קטנו מיד לאחר מכן. לכן, סביר יותר שהמקור לתנודתיות בנתונים נובעת מבעיות אמידה. השנייה היא כיצד ניתן לתכנן מדיניות כאשר הנתונים נעים מעלה ומטה בצורה כל-כך מהירה. התנודתיות הזאת היא בעייתית במיוחד בגלל העיכוב בקבלת הנתונים: לדוגמה, בכירי בנק ישראל קיבלו השבוע החלטה לגבי הריבית. הם מקבלים את ההחלטה על סמך ההערכות שלהם לגבי השפעת העלייה בריבית על התוצר. אבל הם עושים את זה כשהנתון האחרון שיש להם על התוצר הוא לגבי התוצר שהיה בסוף ספטמבר, לפני למעלה מחודש וחצי. כשהם קיבלו את החלטת הריבית בתחילת אוקטובר, הם עשו את זה כשהנתון האחרון שהיה להם הוא לגבי התוצר בסוף יוני, שלושה חודשים לפני שהם קיבלו את ההחלטה. 

לגבי הדיוק, צריך לזכור איך מודדים את התוצר של מדינה. העיסוק במדידת תוצר החל בסוף שנות ה-1920, ביחד עם התפתחות המודלים המקרו כלכליים הראשונים. העניין בנושא גדל ב- 20 השנים שבאו לאחר מכן, בגלל השפל הגדול ומלחמת העולם השנייה, שני אירועים שהצריכו את הממשלות להתערב בשווקים. בסופו של דבר, הוחלט למדוד את התוצר כסך המוצרים והשירותים במשק במחירי שוק. זה מוביל לשלוש בעיות עיקריות. שתי הראשונות הן עקרוניות.

ראשית, כשמודדים מצרכים ושירותים במחירי שוק, לא כוללים שירותים ומוצרים שמיוצרים אבל לא נמכרים. לכן עוגה שרוכשים בקונדיטוריה היא חלק מהתוצר, אבל עוגה שנאפתה בבית היא לא חלק מהתוצר, אפילו אם היא הרבה יותר טעימה מהעוגה שנרכשה בקונדיטוריה. גם מוצרים ושירותים שמיוצרים באופן לא חוקי הם לא חלק מהתוצר; התוצר של מקסיקו, למשל, היה גדל באופן משמעותי אם היו כוללים בפנים את תעשיית ייצור והולכת הסמים.

שנית, התוצר אינו לוקח בחשבון שום דבר שאינו נמכר במוצרי שוק. לכן, מוצרים שגורמים נזקים סביבתיים ובריאותיים, כמו תחנות כוח פחמיות, או ייצור של גגות אזבסט, נמדדים כחלק מהתוצר בדיוק כמו כל מוצר אחר.

הבעיה השלישית היא טכנית. קיים קושי למדוד את כלל המוצרים והשירותים שנמכרים במחירי שוק. בנוסף, יש שירותים, כמו משטרה, הוראה, וכיבוי אש שיש להם ערך, והעובדים מקבלים עליהם משכורת, אבל אין להם מחירי שוק. משום כך, התוצר כפי שהוא מדווח על ידי הלמ"ס הוא שילוב של נתונים המתקבלים ממשרדים ממשלתיים, כמו רשות המיסים ומשרד האוצר, סקרים שנערכים בקרב חברות שונות, ומקורות אחרים. את כל הנתונים הללו "מבשלים" ביחד בעזרת כל מיני מודלים סטטיסטיים, ומקבלים בסוף נתון שאותו מדווחים. לעתים, אגב, ממשיכים לעדכן את הנתון הזה במשך חודשים ואפילו שנים, על בסיס נתונים חדשים שהתקבלו.

זה מסביר חלק גדול מהתנודתיות שאנחנו רואים בתוצר מאז הקורונה. הכלים הסטטיסטיים שמשמשים ל"בישול" הנתונים מבוססים על נתונים שהתקבלו בשנים רגילות. אבל הקורונה שינתה את התנאים באופן משמעותי, ולכן הכלים הסטטיסטיים שפותחו בעבר לא בהכרח מתאימים למצב שנוצר. לכן, התנודתיות בנתוני התוצר יימשך עד שהשפעות הקורונה יעלמו, או עד שבלמ"ס ילמדו להתמודד עם המצב החדש. אז אין צורך להתרגש כל פעם ששר האוצר מכריז בגאווה שהוא הוביל את המשק לצמיחה חסרת תקדים, או כשמשרד האוצר מודיע שרבעון אחד של צמיחה שלילית לא מבשר על מיתון. הסטיות בתוצר הן יותר תוצאה של טעויות מדידה מאשר של שינויים בכושר הייצור של המשק.

קיראו עוד ב"בארץ"

הדרך שבה מתמודדים עם העובדה שהנתונים מגיעים באיחור היא באמצעות פיתוח של מודלים שנועדו לחזות את ההווה - Nowcasting. הם מתבססים על סדרות נתונים שמגיעות בקצב מהיר, כמו למשל נתונים על רכישות בכרטיסי אשראי, כדי לנסות לחזות התוצר. הבעיה היא שהמודלים הללו לא יכולים לחזות שינויים חדים מדי בתוצר, ולכן כשהתוצר עולה ויורד כפי שהוא עושה בשנתיים האחרונות, המודלים האלו יכולים לתת ניבוי טוב למגמות במשק, אבל לא לנתוני התוצר כפי שהם מדווחים על ידי הלמ"ס. התוצאה היא שקובעי המדיניות מקבלים החלטות, ואז מקבלים את נתוני הלמ"ס שנראים לגמרי אחרת. בבנק ישראל מתמודדים עם זה בצורה פשוטה: הם עושים את מה שעושים בכל הבנקים המרכזיים בעולם. מעלים את הריבית.

אביחי שניר, אוניברסיטת בר-אילן

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נ.ש. 22/11/2022 15:27
    הגב לתגובה זו
    מהעובדה שהיו סגרים ולא היו פעולות כלכליות. וכשהיו הם חיפו על מה שלא היה קודם. בעצם הריבאונד מבוסס על מה שהיה. וזה נכון כשאתה מתרכז באחוזים אבל שמתרכזים במספר הסופי זה נותן אינדיקציה יותר הגיונית מול תקופות שהיה סגר למול תקופות שהיה פעילות ערה. לגביי הסטטיסטיקה מדובר בבעיה אבל היא יותר בעייתית מול נתוני מדד שמבוססים על סקר מאשר על תוצר
  • 4.
    מורינו 22/11/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    משלהם ומחליטים לא לפי מה שנראה בפועל בשטח
  • 3.
    שלום 22/11/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    ממה אתה משחק אותה תמים כולנו יודעים שבנק ישראל והנגיד לא קובעים לפי מה שקורה בשטח כי הם לא משחקים לידי הכרישים שהשוק ההון והם מנסים לא לגרום לקריסת מערכות וזה עדיף על הדפוסים שהיו מקובלים בעבר ולמרות שאני יוצא מופסד לא נורא אפשר לחיות עם זה בלי להיכנס למחול שדים
  • 2.
    יופי 22/11/2022 10:00
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא הנזק שעשו בזה ששפכו כמויות גדולות של כסף על שוק הנדל בלי הכרה !!!!!!!!!
  • תתמודד עם המשכנתא 22/11/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
    תתמודד איתה או תמכור
  • אמא שלך מן33ת (ל"ת)
    גידי 23/11/2022 10:53
  • 1.
    חנן 22/11/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    בוא נכיג שנגיד לא מעוניין לקבל נתונים , כל אנשי בנק ישראל כנראה משחקים שש בש ובהתאם מקבלים החלטות
  • תתמודד או תמכור (ל"ת)
    משכנתא גבוהה מדי ? 22/11/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה באר שבע

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל. ההחלטה גובשה במסגרת עבודת מטה של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ועתידה לתמוך בהעתקת מחנות צה״ל לנגב, לשפר את התשתיות, איכות החיים וההזדמנויות עבור תושבי הנגב, המשרתים ומשפחותיהם. 

ההחלטה מהווה אבן יסוד לשינוי היסטורי שעתיד לעצב את פני הנגב לדורות הבאים. ההחלטה כוללת השקעה של כמיליארד שקלים ומתמקדת בארבעה תחומים מרכזיים: צמיחה כלכלית, פיתוח תשתיות תחבורה, שיפור איכות החיים והביטחון האישי, וחינוך והון אנושי. בתחום הצמיחה הכלכלית, יושקעו כ-200 מיליון שקל בפיתוח האקו-סיסטם הקיים בין האקדמיה, התעשייה והצבא. במסגרת זו יוקם מרכז מו"פ דואלי יישומי בשיתוף מפא"ת, ייפותחו תחומי החדשנות והסייבר, יושקעו משאבים בתעסוקה ותיירות ופיתוח העיר העתיקה כמוקד תיירות ומגורי צעירים. 

בתחום התחבורה, יושקעו תקציבים משמעותיים בפיתוח תשתיות תחבורה מתקדמות, לרבות תכנון והקמה של רכבת קלה בבאר שבע, הכוללת תוואי לבית החולים החדש שיוקם בעיר, בהתאם לצרכי עיר מטרופולינית ותיתן מענה לגידול הדמוגרפי הצפוי. בתחום איכות החיים והביטחון האישי, יושקעו כ-500 מיליון שקלים בשיפור ביטחון הפרט, לרבות הקמת תחנת משטרה חדשה, הרחבת משל"ט דרום, פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות להתמודדות עם אתגרי המרחב. 

בנוסף, יושקעו משאבים בתחום הבריאות בדגש על הגדלת מספר הפסיכולוגים ומקצועות הפרא-רפואיים, וכן בהתחדשות עירונית, תרבות וספורט, כולל תכנון מכון ווינגייט בבאר שבע והקמת מבני ציבור בעיר. בתחום החינוך וההון האנושי, יושקעו כ-120 מיליון שקלים בפיתוח החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ובהשכלה הגבוהה, תוך דגש על מקצועות טכנולוגיים, קידום מצוינות והקמת מרכז רשותי למקצועות ה-STEM. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אנחנו מביאים היום לממשלה תוכנית סיוע גדולה לבאר שבע, בסך של למעלה ממיליארד שקל. זה כולל חיזוק בתחומים רבים שהם חשובים לאזרחי באר שבע: רכבת קלה, עזרה בסייבר, במו"פ, בפיתוח, בפרנסה. הפעולות שלנו יביאו לחיזוק של כל אזור הנגב. זה תואם את התוכנית שאני מוביל מזה שנים, יחד עם חבריי לממשלות ישראל, לחזק את הדרום על ידי השילוב המוצלח של תשתיות ממשלתיות ועידוד הסקטור הפרטי״.