טיילור סוויפט
צילום: פייסבוק סעיף 27

14 מיליון איש ניסו להזמין כרטיס להופעה של טיילור סוויפט - איזו חברה נהנית מזה?

הביקוש העצום גרם לקריסת הפלטפורמה הכי טובה שקיימת - טיקטמאסטר של לייב ניישן, מה זה אומר על תחום ההופעות החיות, על מניית ליייב ניישן ומהם הסיכונים?
דור עצמון | (2)

טיקטמאסטר ביטלה את מכירת הכרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב של טיילור סוויפט, בנימוק של "דרישות גבוהות במיוחד ממערכות כרטיסים ומלאי כרטיסים לא מספיק". זה היה שבוע קשה עבור מעריצי טיילור סוויפט שקיוו לקנות כרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב, אבל, הביקוש גרם לבעיות מתמשכות באתר של טיקטמאסטר, ואכזב את המעריצים. ביום חמישי, טיקטמאסטר הודיעה כי היא מבטלת את מכירת הכרטיסים.

גם המעריצים של ברוס ספרינגסטין  קיבלו בסיבוב הופעות קודם הודעה על ביטול מכירת כרטיסים באתר טיקטמאסטר ובכלל – הביקוש הגואה לרכישת כרטיסים דרך טיקטמאסטר, גורם לביטולים ודחיות. אבל, יש בזה גם משהו חיובי - בעוד שהעניין מתסכל את המעריצים, זה עשוי לעודד את המשקיעים. הביקושים להופעות חיות בעלייה, והחברה האם של טיקטמאסטר – לייב ניישן (סימול: LYV), שחקנית גדולה בתחום המכירות וקידום ההופעות החיות, נהנית מזה.

 

לייב ניישן רכשה את טיקטמאסטר ב-2010 במיזוג שיצר אז חברה בשווי של 2.5 מיליארד דולר. העסקה שילבה את חברת קידום ושיווק ההופעות הגדולה ביותר עם השחקן הדומיננטי במכירת כרטיסים. הסינרגיה בין השתיים היתה ברורה וגרמה לביקורת מצד הרגולטור. כדי לקבל אישור, לייב ניישן חתמה על צו הסכמה עם משרד המשפטים שאסר על החברה להתנקם-לפגוע במקומות שהשתמשו בפלטפורמות מכירת כרטיסים אחרות. הרגולטור דרש מהחברה להעניק רישיון לפלטפורמת הכרטיסים שלה לחברת הבידור AEG, אחת המתחרות הגדולות בתחום.

בשנת 2019 חתמה החברה על הסכם מתוקן עם משרד המשפטים, והוסיפה הגבלות מחמירות יותר וקנסות פוטנציאליים. ההסכם הזה תקף עד 2025. ההסתערות השבוע על הכרטיסים של טיילור סוויפט  עוררה דרישות לבטל לאחור את עסקת המיזוג מלפני 12 שנה. החברה בעצם גם מקדמת-משווקת, מפיקה את האירוע עבור האמן וגם מוכרת את הכרטיסים בפלטפורמה שלה. היא נהנית לאורך כל תהליך המכירה מהרווחים ולא מותירה למתחרות בשלבי הפעילות השונים להרוויח. מעבר לכך – חוסר התחרות מביא למחירי כרטיסים גבוהים ופגיעה בקהל. עם זאת, החברה בכל מקטע של פעילות נמצאת בתחרות – AEG היא שחקנית גדולה בתחום והיא עצמה כמקדמת אירועים והופעות משתמשת בפלטפורמת הכרטוס של טיקטמאסטר.

חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז צייצה השבוע כי המיזוג "מעולם לא היה צריך להיות מאושר. צריך לשבור אותם". הסנאטורים ריצ'רד בלומנבטל ואיימי קלובוצ'אר כתבו מכתב לחטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים וטענו כי "שוקי הכרטיסים המקוונים אינם עובדים עבור הצרכנים האמריקאים", וביקשו לחקור את מצב התחרות בתחום הכרטיסים והאם לייב ניישן צייתה לצו ההסכמה שלה. התובע הכללי של טנסי, ג'ונתן סקרמטי,  אמר השבוע כי פתח בחקירה נגד טיקטמאסטר בעקבות תלונות של אנשים שניסו לקנות כרטיסים לאירועים של סוויפט.

ויש עוד רגולטורים שמכוונים להצר את צעדיה של לייב ניישן, אבל כדאי לזכור שהרגולטור כבר הגביל והצר את צעדי החברה, וייתכן שמדובר בסופו של דבר באמירות פופוליסטיות, אך לא באמת מעשיות.  "האולמות והאמנים הגדולים ביותר פונים אלינו כי יש לנו את טכנולוגיית הכרטיסים המובילה בעולם - זה לא אומר שהיא מושלמת, וברור שעבור טיילור במבצע זה לא היה", מסרה החברה, "אנחנו תמיד עובדים כדי לשפר את חוויית קניית הכרטיסים. במיוחד לביקוש גבוה למכירות, שממשיכות לבחון גבולות חדשים".

 

התוצאות הכספיות של לייב ניישן נהנו מהתאוששות בעסקי הופעות המוזיקה, אחרי הריתוק לבית שנכפה בתקופת הקורונה. ברבעון השלישי ההכנסות של לייב ניישן עלו ב-63% ל-6.2 מיליארד דולר. החברה אמרה כי היתה לה הנוכחות הרבעונית הגבוהה ביותר אי פעם של קהל - 44 מיליון איש ביותר מ-11,000 אירועים. הנהלת החברה מסרה כי הכרטיסים שנמכרו לשנת 2023 הם עלייה דו-ספרתית מהתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

ובכל זאת מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-40%. האנליסט, ברנדון רוס, מחברת המחקר Lightshed Partners, אומר שהחברה לא הייתה חסינה מפני מכירת החיסול במניות הטכנולוגיה והמדיה. להערכתו, בוול סטריט סבורים שהזינוק השנה בהכנסות ובהשתתפות באירועים לא יימשך - הצרכנים ימתנו את קניית הכרטיסים ב-2023. רוס, עצמו סבור שדווקא המקרה של ההופעה של טיילור סוויפט מוכיח אחרת ולהערכתו יש ביקושים גדולים להופעות בשנה הבאה.

רוס מדגיש כי קיימת סיבה ללחץ על מחיר המניה כאשר ליברטי מדיה, חברת אחזקות בשליטת המיליארדר ג'ון מאלון שמחזיקה בנתח של 31% בלייב ניישן תפצל את פעילות האירועים-ההופעות החיות שבתוך הפעילות הזו תהיה ההחזקה בלייב ניישן. הדבר מייצר להערכתו פוזיציות שורט על לייב ניישן במטרה לקנות את הפעילות המפוצלת דרך ליברטי מדיה ואז להרוויח מהארביטראז'.

 

רוס סבור כי טיקטמאסטר היא חברת הכרטיסים היחידה שהיתה לה התשתית להתמודד עם הביקוש העצום לכרטיסי טיילור סוויפט - יותר מ-14 מיליון ניסו לקנות כרטיסים, כאשר שני מיליון נמכרו בסופו של דבר ביום אחד. לייב ניישן אמרה שיש לה מספיק ביקוש כדי למלא 900 הופעות אצטדיונים, או כמעט פי 20 מהמספר שסוויפט מבצעת בפועל. פלטפורמת הכרטיסים של AEG עצמה לא יכלה להתמודד עם הביקוש.

 

"המשקיעים יופתעו מהביצועים של 2023", אומר רוס, "האינדיקטורים מרמזים על שנת שיא". הוא מעניק מחיר יעד מעל 100 למניה, פרמיה של מעל 40% על המחיר הנוכחי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אם יש אינטרס כלכלי בקריסת האתר, תהיה קריסה של האתר (ל"ת)
    דמיקולו פיזדמטה 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנשים רדודים 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    מי היא בכלל הילדה הזאת ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.