טיילור סוויפט
צילום: פייסבוק סעיף 27

14 מיליון איש ניסו להזמין כרטיס להופעה של טיילור סוויפט - איזו חברה נהנית מזה?

הביקוש העצום גרם לקריסת הפלטפורמה הכי טובה שקיימת - טיקטמאסטר של לייב ניישן, מה זה אומר על תחום ההופעות החיות, על מניית ליייב ניישן ומהם הסיכונים?
דור עצמון | (2)

טיקטמאסטר ביטלה את מכירת הכרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב של טיילור סוויפט, בנימוק של "דרישות גבוהות במיוחד ממערכות כרטיסים ומלאי כרטיסים לא מספיק". זה היה שבוע קשה עבור מעריצי טיילור סוויפט שקיוו לקנות כרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב, אבל, הביקוש גרם לבעיות מתמשכות באתר של טיקטמאסטר, ואכזב את המעריצים. ביום חמישי, טיקטמאסטר הודיעה כי היא מבטלת את מכירת הכרטיסים.

גם המעריצים של ברוס ספרינגסטין  קיבלו בסיבוב הופעות קודם הודעה על ביטול מכירת כרטיסים באתר טיקטמאסטר ובכלל – הביקוש הגואה לרכישת כרטיסים דרך טיקטמאסטר, גורם לביטולים ודחיות. אבל, יש בזה גם משהו חיובי - בעוד שהעניין מתסכל את המעריצים, זה עשוי לעודד את המשקיעים. הביקושים להופעות חיות בעלייה, והחברה האם של טיקטמאסטר – לייב ניישן (סימול: LYV), שחקנית גדולה בתחום המכירות וקידום ההופעות החיות, נהנית מזה.

 

לייב ניישן רכשה את טיקטמאסטר ב-2010 במיזוג שיצר אז חברה בשווי של 2.5 מיליארד דולר. העסקה שילבה את חברת קידום ושיווק ההופעות הגדולה ביותר עם השחקן הדומיננטי במכירת כרטיסים. הסינרגיה בין השתיים היתה ברורה וגרמה לביקורת מצד הרגולטור. כדי לקבל אישור, לייב ניישן חתמה על צו הסכמה עם משרד המשפטים שאסר על החברה להתנקם-לפגוע במקומות שהשתמשו בפלטפורמות מכירת כרטיסים אחרות. הרגולטור דרש מהחברה להעניק רישיון לפלטפורמת הכרטיסים שלה לחברת הבידור AEG, אחת המתחרות הגדולות בתחום.

בשנת 2019 חתמה החברה על הסכם מתוקן עם משרד המשפטים, והוסיפה הגבלות מחמירות יותר וקנסות פוטנציאליים. ההסכם הזה תקף עד 2025. ההסתערות השבוע על הכרטיסים של טיילור סוויפט  עוררה דרישות לבטל לאחור את עסקת המיזוג מלפני 12 שנה. החברה בעצם גם מקדמת-משווקת, מפיקה את האירוע עבור האמן וגם מוכרת את הכרטיסים בפלטפורמה שלה. היא נהנית לאורך כל תהליך המכירה מהרווחים ולא מותירה למתחרות בשלבי הפעילות השונים להרוויח. מעבר לכך – חוסר התחרות מביא למחירי כרטיסים גבוהים ופגיעה בקהל. עם זאת, החברה בכל מקטע של פעילות נמצאת בתחרות – AEG היא שחקנית גדולה בתחום והיא עצמה כמקדמת אירועים והופעות משתמשת בפלטפורמת הכרטוס של טיקטמאסטר.

חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז צייצה השבוע כי המיזוג "מעולם לא היה צריך להיות מאושר. צריך לשבור אותם". הסנאטורים ריצ'רד בלומנבטל ואיימי קלובוצ'אר כתבו מכתב לחטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים וטענו כי "שוקי הכרטיסים המקוונים אינם עובדים עבור הצרכנים האמריקאים", וביקשו לחקור את מצב התחרות בתחום הכרטיסים והאם לייב ניישן צייתה לצו ההסכמה שלה. התובע הכללי של טנסי, ג'ונתן סקרמטי,  אמר השבוע כי פתח בחקירה נגד טיקטמאסטר בעקבות תלונות של אנשים שניסו לקנות כרטיסים לאירועים של סוויפט.

ויש עוד רגולטורים שמכוונים להצר את צעדיה של לייב ניישן, אבל כדאי לזכור שהרגולטור כבר הגביל והצר את צעדי החברה, וייתכן שמדובר בסופו של דבר באמירות פופוליסטיות, אך לא באמת מעשיות.  "האולמות והאמנים הגדולים ביותר פונים אלינו כי יש לנו את טכנולוגיית הכרטיסים המובילה בעולם - זה לא אומר שהיא מושלמת, וברור שעבור טיילור במבצע זה לא היה", מסרה החברה, "אנחנו תמיד עובדים כדי לשפר את חוויית קניית הכרטיסים. במיוחד לביקוש גבוה למכירות, שממשיכות לבחון גבולות חדשים".

 

התוצאות הכספיות של לייב ניישן נהנו מהתאוששות בעסקי הופעות המוזיקה, אחרי הריתוק לבית שנכפה בתקופת הקורונה. ברבעון השלישי ההכנסות של לייב ניישן עלו ב-63% ל-6.2 מיליארד דולר. החברה אמרה כי היתה לה הנוכחות הרבעונית הגבוהה ביותר אי פעם של קהל - 44 מיליון איש ביותר מ-11,000 אירועים. הנהלת החברה מסרה כי הכרטיסים שנמכרו לשנת 2023 הם עלייה דו-ספרתית מהתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

ובכל זאת מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-40%. האנליסט, ברנדון רוס, מחברת המחקר Lightshed Partners, אומר שהחברה לא הייתה חסינה מפני מכירת החיסול במניות הטכנולוגיה והמדיה. להערכתו, בוול סטריט סבורים שהזינוק השנה בהכנסות ובהשתתפות באירועים לא יימשך - הצרכנים ימתנו את קניית הכרטיסים ב-2023. רוס, עצמו סבור שדווקא המקרה של ההופעה של טיילור סוויפט מוכיח אחרת ולהערכתו יש ביקושים גדולים להופעות בשנה הבאה.

רוס מדגיש כי קיימת סיבה ללחץ על מחיר המניה כאשר ליברטי מדיה, חברת אחזקות בשליטת המיליארדר ג'ון מאלון שמחזיקה בנתח של 31% בלייב ניישן תפצל את פעילות האירועים-ההופעות החיות שבתוך הפעילות הזו תהיה ההחזקה בלייב ניישן. הדבר מייצר להערכתו פוזיציות שורט על לייב ניישן במטרה לקנות את הפעילות המפוצלת דרך ליברטי מדיה ואז להרוויח מהארביטראז'.

 

רוס סבור כי טיקטמאסטר היא חברת הכרטיסים היחידה שהיתה לה התשתית להתמודד עם הביקוש העצום לכרטיסי טיילור סוויפט - יותר מ-14 מיליון ניסו לקנות כרטיסים, כאשר שני מיליון נמכרו בסופו של דבר ביום אחד. לייב ניישן אמרה שיש לה מספיק ביקוש כדי למלא 900 הופעות אצטדיונים, או כמעט פי 20 מהמספר שסוויפט מבצעת בפועל. פלטפורמת הכרטיסים של AEG עצמה לא יכלה להתמודד עם הביקוש.

 

"המשקיעים יופתעו מהביצועים של 2023", אומר רוס, "האינדיקטורים מרמזים על שנת שיא". הוא מעניק מחיר יעד מעל 100 למניה, פרמיה של מעל 40% על המחיר הנוכחי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אם יש אינטרס כלכלי בקריסת האתר, תהיה קריסה של האתר (ל"ת)
    דמיקולו פיזדמטה 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנשים רדודים 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    מי היא בכלל הילדה הזאת ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.