אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

לקראת הגברה מסיבית של העלאות ריבית באירופה? "ה-ECB יעשה 'כל מה שצריך' כדי להוריד את האינפלציה"

אירופה מבינה את עומק הבור אליו נפלה ושממשיך להעמיק ונראה הבנק המרכזי האירופי יחל בהעלאות ריבית אגרסיבית כפי שהפד' האמריקאי נקט כבר לפני חצי שנה; סגן נשיאת הבנק: "נעשה כל מה שצריך כדי להפחית את האינפלציה לרמה שאנו מחשיבים כיציבות מחירים, שהיא 2%"
דור עצמון | (1)

אחרי שבארצות הברית למדו להעלות את הריבית במשק במהירות ובחדות באופן חריג, נראה כי האירופאים מבינים כעת - ובאיחור, כהרגלם - שעליהם לנקוט בגישה דומה מהר ואולי אף אגרסיבית עוד יותר.

סגן נשיאת הבנק המרכזי האירופאי, לואיס דה גיינדוס, אומר כי הסיכון העיקרי ל"ספירלה" במחירי השכר הוא התפיסה שאמינותו של הבנק המרכזי אינה חזקה מספיק. "לכן אנחנו מתחייבים על יציבות מחירים... ושנעשה כל מה שצריך כדי להפחית את האינפלציה לרמה שאנו מחשיבים כיציבות מחירים, שהיא 2%", אמר. השכר בגוש האירו עלה אך עדיין לא בקצב "מופרז", הוסיף. עם זאת, הוא הדגיש כי הלקח מהסטגפלציה שנראתה בשנות ה-70 הוא שצריך להתמקד במדיניות המוניטרית כדי להימנע מהשפעות שתגענה לאחר מכן.

האינפלציה בגוש האירו עומדת על 10.7%, הרמה הגבוהה ביותר בתולדות הגוש, וה-ECB העלה את הריבית שלו ל-1.5%, רמה שלא נראתה מאז 2009, לפני משבר החוב. דה גיינדוס אמר שהוא לא יכול לציין מה יהיה השיעור הסופי של ריבית ה-ECB, למרות שהשווקים "דורשים הדרכה", אבל הבנק המרכזי היה צריך "לומר בצורה ברורה מאוד שאנחנו הולכים לעשות את העבודה שלנו, שנוריד את האינפלציה, ושנעלה את הריבית לרמה שתואמת את התכנסות האינפלציה להגדרת יציבות המחירים שלנו".

ה-ECB פרסם סקירת יציבות פיננסית שהתוותה את האתגרים העומדים בפני עסקים ומשקי בית לאור התחזית הכלכלית הגרועה, האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי. הוא טוען שממשלות צריכות לספק למגזרים פגיעים תמיכה ממוקדת מבלי להפריע לנורמליזציה של המדיניות המוניטרית. במקביל, כלכלנים צופים כי גוש האירו עומד לקראת מיתון עמוק על רקע צניחת אמון הצרכנים.

דה גיינדוס אמר כי על הבנקים להיות "זהירים ופיקחים, להימנע מעלייה קצרת טווח ברווחיות עקב ריביות גבוהות יותר, ולהיערך לעלייה הפוטנציאלית הקרובה של חדלות פירעון ויכולת ההחזר המופחתת של משקי בית. שוק העבודה ההדוק, עם האבטלה שנמצאת בשפל של כל הזמנים, היה גורם חיובי - אבל לא מובטח שיימשך בעתיד", הוא המשיך. עם זאת, הוא המעיט בסיכונים מסוג של פיצול באזור האירו שעלול להוביל למשבר חוב נוסף, וציין כי המרווחים בין אג"ח ממשלתיות לא התרחבו באופן משמעותי. הוא גם אמר שמדינות גוש האירו לא ראו את "סוג התאונות שראינו בבריטניה עם המיני-תקציב", והוא קיווה שזה גם לא יקרה.

שורה של קיצוצי מס ללא מימון וצעדים תומכי צמיחה שהוכרזו על ידי ראשת ממשלת בריטניה לשעבר ליז טראס - ושהגיעו בזמן שהבנק המרכזי של בריטניה העלה את הריבית והתכוון להתחיל במכירת אג"ח - גרמו לירידות חדות בשווקים ואפילו גם כמעט גרם לקרנות הפנסיה לקרוס.

לגבי הידוק כמותי, אמר דה גיינדוס, "הדעה האישית שלי היא שאנחנו צריכים להיות זהירים. זה חייב להתרחש, זה חייב להיות חלק מתהליך הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית, אבל במקביל, בהתחשב בהשלכות הפוטנציאליות, אני חושב שעלינו לעשות זאת בזהירות רבה".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הריבית הנכונה 16/11/2022 22:19
    הגב לתגובה זו
    הנגיד שלנו יכול לשמור על פער מסוים, מול ארה"ב, כעיקרון אם הריבית בארה"ב יותר גבוהה אז עדיף שלא נפגר, ואם האינפלציה "האמיתית" אצלנו היא 8% - 9% גם הריבית צריכה להיות ככה ובטח שלא 4 או 5%
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.