אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
ניתוח

צים נסחרת קרוב למזומן; "נעשה הכל כדי לא לחזור להפסדים"

האם מניית צים אטרקטיבית? רגע אחרי התוצאות והנמכת התחזיות, המניה נסחרת בזול, גם בהינתן ההרעה הצפויה בהמשך; ראיון עם אלי גליקמן 
נתנאל אריאל | (10)

דוחות טובים לחברת הספנות צים צים, אפילו יותר מהתחזית. הרווח השנה יהיה שיא של חברה ישראלית מעולם, אחרי ששנה שעברה היא שברה את השיא הקודם (לניתוח התוצאות). אבל זה לא יימשך. היה ברור שהעדנה הזו תימשך תקופה מוגבלת וכל יום שעבר עם מחירי שילוח גבוהים היה מתנה, אבל צים תחזור שנה הבאה למציאות. אחרי שהרוויחה בקצב של 4 מיליארד דולר השנה ואשתקד בקצב של 3 מיליארד דולר, השאלה מה יהיו הרווחים בשנה הבאה והם עשויים להיות צנועים. נזכיר כי לפני הזינוק במחירי השילוח בעקבות הקורונה והבעיות בשרשרת האספקה בעולם, צים, הייתה חברה של 1.5 מיליארד דולר (שווי הנפקה) ורווחים של כ-100 מיליון דולר בשנה.

השנה צפויה צים לחלק (יחד עם חלוקות קודמות השנה) 1.5 מיליארד דולר (כ-1.3 מיליארד דולר עד לרבעון השלישי ובהינתן המדיניות שלה זה יגדל), כשבסה"כ היא תחלק (עם חלוקות קודמות) יותר מ-3.5 מיליארד דולר . במילים אחרות, היא כבר חילקה יותר מכפול מהשווי שלה בהנפקה שהייתה לפני כשנה וחצי (הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר) ועדיין יש לה מעל ל-3 מיליארד דולר בקופה (בפועל יש יותר אבל התייחסנו לחלוקות הצפויות). השווי שלה הוא 3.3 מיליארד דולר. אם תרצו, היא נסחרת בהתאם למזומנים שלה וזו בהערכה שמרנית, בפועל היא נסחרת מתחת למזומנים. 

זה אטרקטיבי, האם יש סיבה? השוק חושש ממעבר חד להפסד. בראיון לביזפורטל עם אלי גליקמן, נשיא מנכ"ל החברה, הוא אכן מצפה להרעה, אבל אומר "אנחנו נעשה הכל כדי שלא נחזור להפסדים". 

נתחיל בחצי הכוס המלאה - איך אתם רואים את הרבעון?

גליקמן: "מאוד מרוצים וגאים בתוצאות. אין חברות ולא יהיו חברות שהרוויחו סכומים כאלה בארץ. להרוויח יותר ממיליארד זה הישג פנומינלי".

 

למה אתם מורידים את התחזיות רק עכשיו?

"יש לנו אחריות לשתף את המשקיעים בתחזית כפי שאנחנו רואים אותה, יש ירידה משמעותית במחירי הסחורות והמכולות בחודשים האחרונים וזו אחריות שלנו לשתף אותם ולהוריד את התחזית. אנחנו מאוד גאים שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הצלחנו להשיא רווחים גבוהים יותר מכל שנת 2021, שהייתה שנת שיא אי פעם של צים במונחי EBITDA.

"בשורה התחתונה ב-9 חודשים הצלחנו להשיג רווח מדהים. אבל כמו שאמרתי השוק משנה את פניו ואנחנו חייבים לשתף את המשקיעים."

 

ידעתם שמחירי התובלה יורדים ויירדו, אבל פעם ועוד פעם לא אמרתם את זה למשקיעים. גם שאלנו אתכם על כך בראיונות קודמים (למשל כאן וכאן). למה בעצם לא אמרתם את מה שהיה ברור לכולם?

"שיתפנו אתכם במה שאנחנו רואים בשטח. מאז הרבעון הקודם המחירים ירדו בצורה דרמטית - ובעיקר בארבעת השבועות האחרונים. אנחנו לא יכולים לשתף אתכם במה שאנחנו לא רואים. זה שיש הערכות שכיוון שיש אינפלציה בעולם יהיה פחות ביקוש, אנחנו לא אנליסטים. זה מה שהם העריכו, זה התפקיד שלהם. התפקיד שלנו שונה. לשקף פעם ברבעון את מה שאנחנו רואים.

"אם ברבעון הקודם היינו מורידים תחזית והמחירים היו נשארים כמו ברבעון הקודם היו באים משקיעים, ואולי אפילו מגישים נגדנו תביעות, למה התוצאות שלנו פי 2 מהתחזית. אז אנחנו משקפים מה שאנחנו רואים".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מה קורה עכשיו בפועל?

"יש ירידה של 70%-80%% במחירים בקווים בין אסיה לארה"ב"

כמה זה משמעותי לצים?

"הקווים האלה הם 40% מהרווח שלנו. במכולות זה 50%".

 

אז אתם בדרך חזרה להפסדים, כפי שהיה לאורך רוב השנים?

"אנחנו מקווים שלא נחזור להפסדים. מקווים שלא. נעשה הכל כדי שזה לא יקרה. אבל כמו שאתה מבין אנחנו פה כדי להילחם ולהשיג רווחים. אחד הדברים שעשינו, הכנו קופת מזומנים גדולה. זה התזרים שלנו היום ומה שיש לנו בקופה. אין הרבה חברות עם סכומים כאלה בקופה אחרי שחילקו 3 מיליארד דולר דיבידנד ב-20 חודשים האחרונים ואנחנו מכינים את כרית המזומנים שלנו גם לתקופה קשה.

 

מה למשל אתם יכולים לעשות כדי לא להגיע להפסדים?

"אתה צריך לסמוך עלינו שאנחנו עושים הכל."

 

כן אבל הרבה שנים צים היתה הפסדית? אם הכל זה נגזרת של מחירי שילוח אז אולי אין הרבה מה לעשות.

"בסופו של דבר אנחנו חברה עסקית. המטרה להשיא מקסימום רווח למשקיעים ובעלי המניות שלנו. זה התפקיד שלנו. אנחנו נערכים טוב עם קופת מזומנים גדולה והורדת עלויות וגם יציאה מקווי פעילות מפסידים"

 

מאיזה קווים אתם יוצאים?

"אחד מהערכים שלנו זה גמישות וזריזות. לדוגמה הפעלנו 3 קווים מאסיה לאוסטרליה או אסיה ללוס אנגל'ס. המחירים שם ירדו בצורה דרמטית אז יש לנו עכשיו רק קו אחד בלוס אנגל'ס והוא רווחי. באוסטרליה ירדנו לקו אחד או שניים וכך אנחנו בוחנים כל הזמן לאן כדאי להעביר את הקווים לפי הרווחיות.

 

אין דרך חכמה יותר לנצל את הכסף מאשר להחזיר למשקיעים, חוץ מדיבידנד?

"אנחנו משקיעים גם בצמיחה והעובדה היא שאנחנו בשנתיים הקרובות הולכים לקבל 46 אוניות חדשות, שמופעלות בטכנולוגיה חדשה והרבה יותר ידידותיות לסביבה מאשר היום. משקיעים יותר ממיליארד דולר במכולות ובמקרה של מצוקה אפשר למכור ולהכניס יותר ממיליארד דולר. אנחנו משקיעים בחברות סטארט אפ שחלקן כבר פעילות והתחילו לייצר הכנסות ולכן אנחנו מקווים שנוכל בעתיד להמשיך ולהפתיע לטובה.

 

ומה לגבי השנה הבאה? לאן אתם רואים את זה הולך?

"אופטימיות זהירה לגבי השנה הבאה".

 

כלומר? זה לא יהיה הרווחים כמו של השנה ושנה שעברה אבל כן מקווים לרווחים?

"כן"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עזי 17/11/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
    איפה האחריות למשקיעים? רבעון שלם ההנהלה שתקה והמניה נשחטה.
  • 6.
    אנונימי 17/11/2022 07:13
    הגב לתגובה זו
    זה לא מתנות למשקיעים, הערך יורד מהחברה מיידית וזאת הדרך של המייסדים להוציא כסף מההנפקה בתזמון מושלם שלהם
  • 5.
    אני בשורט על צים מ 54 תרד מתחת ל 15 (ל"ת)
    שרון 17/11/2022 04:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מזומנים או לא אז היא תרד (ל"ת)
    אפי 17/11/2022 04:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש שורט אדיר על צים ומצליח מאוד (ל"ת)
    ירון 17/11/2022 04:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צים היא מניית שורט קלאסית ל 18 עד6 דולר (ל"ת)
    רמי 17/11/2022 04:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בראיון מקביל אמר שיש בקופה 4.5 מליארד דולר, מה האמת? (ל"ת)
    אבישלום 16/11/2022 19:19
    הגב לתגובה זו
  • צים הולכת ל 20 דולר ומטה (ל"ת)
    זהבי 17/11/2022 04:54
    הגב לתגובה זו
  • מה גורם לך לחשוב כך? (ל"ת)
    אבישלום 20/11/2022 15:01
  • שים לב - המנכל לא נשאל בראיון על היקף המזומן. (ל"ת)
    אגם בלעים. 16/11/2022 21:03
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.