אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
ניתוח

צים נסחרת קרוב למזומן; "נעשה הכל כדי לא לחזור להפסדים"

האם מניית צים אטרקטיבית? רגע אחרי התוצאות והנמכת התחזיות, המניה נסחרת בזול, גם בהינתן ההרעה הצפויה בהמשך; ראיון עם אלי גליקמן 
נתנאל אריאל | (10)

דוחות טובים לחברת הספנות צים צים, אפילו יותר מהתחזית. הרווח השנה יהיה שיא של חברה ישראלית מעולם, אחרי ששנה שעברה היא שברה את השיא הקודם (לניתוח התוצאות). אבל זה לא יימשך. היה ברור שהעדנה הזו תימשך תקופה מוגבלת וכל יום שעבר עם מחירי שילוח גבוהים היה מתנה, אבל צים תחזור שנה הבאה למציאות. אחרי שהרוויחה בקצב של 4 מיליארד דולר השנה ואשתקד בקצב של 3 מיליארד דולר, השאלה מה יהיו הרווחים בשנה הבאה והם עשויים להיות צנועים. נזכיר כי לפני הזינוק במחירי השילוח בעקבות הקורונה והבעיות בשרשרת האספקה בעולם, צים, הייתה חברה של 1.5 מיליארד דולר (שווי הנפקה) ורווחים של כ-100 מיליון דולר בשנה.

השנה צפויה צים לחלק (יחד עם חלוקות קודמות השנה) 1.5 מיליארד דולר (כ-1.3 מיליארד דולר עד לרבעון השלישי ובהינתן המדיניות שלה זה יגדל), כשבסה"כ היא תחלק (עם חלוקות קודמות) יותר מ-3.5 מיליארד דולר . במילים אחרות, היא כבר חילקה יותר מכפול מהשווי שלה בהנפקה שהייתה לפני כשנה וחצי (הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר) ועדיין יש לה מעל ל-3 מיליארד דולר בקופה (בפועל יש יותר אבל התייחסנו לחלוקות הצפויות). השווי שלה הוא 3.3 מיליארד דולר. אם תרצו, היא נסחרת בהתאם למזומנים שלה וזו בהערכה שמרנית, בפועל היא נסחרת מתחת למזומנים. 

זה אטרקטיבי, האם יש סיבה? השוק חושש ממעבר חד להפסד. בראיון לביזפורטל עם אלי גליקמן, נשיא מנכ"ל החברה, הוא אכן מצפה להרעה, אבל אומר "אנחנו נעשה הכל כדי שלא נחזור להפסדים". 

נתחיל בחצי הכוס המלאה - איך אתם רואים את הרבעון?

גליקמן: "מאוד מרוצים וגאים בתוצאות. אין חברות ולא יהיו חברות שהרוויחו סכומים כאלה בארץ. להרוויח יותר ממיליארד זה הישג פנומינלי".

 

למה אתם מורידים את התחזיות רק עכשיו?

"יש לנו אחריות לשתף את המשקיעים בתחזית כפי שאנחנו רואים אותה, יש ירידה משמעותית במחירי הסחורות והמכולות בחודשים האחרונים וזו אחריות שלנו לשתף אותם ולהוריד את התחזית. אנחנו מאוד גאים שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הצלחנו להשיא רווחים גבוהים יותר מכל שנת 2021, שהייתה שנת שיא אי פעם של צים במונחי EBITDA.

"בשורה התחתונה ב-9 חודשים הצלחנו להשיג רווח מדהים. אבל כמו שאמרתי השוק משנה את פניו ואנחנו חייבים לשתף את המשקיעים."

 

ידעתם שמחירי התובלה יורדים ויירדו, אבל פעם ועוד פעם לא אמרתם את זה למשקיעים. גם שאלנו אתכם על כך בראיונות קודמים (למשל כאן וכאן). למה בעצם לא אמרתם את מה שהיה ברור לכולם?

"שיתפנו אתכם במה שאנחנו רואים בשטח. מאז הרבעון הקודם המחירים ירדו בצורה דרמטית - ובעיקר בארבעת השבועות האחרונים. אנחנו לא יכולים לשתף אתכם במה שאנחנו לא רואים. זה שיש הערכות שכיוון שיש אינפלציה בעולם יהיה פחות ביקוש, אנחנו לא אנליסטים. זה מה שהם העריכו, זה התפקיד שלהם. התפקיד שלנו שונה. לשקף פעם ברבעון את מה שאנחנו רואים.

"אם ברבעון הקודם היינו מורידים תחזית והמחירים היו נשארים כמו ברבעון הקודם היו באים משקיעים, ואולי אפילו מגישים נגדנו תביעות, למה התוצאות שלנו פי 2 מהתחזית. אז אנחנו משקפים מה שאנחנו רואים".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מה קורה עכשיו בפועל?

"יש ירידה של 70%-80%% במחירים בקווים בין אסיה לארה"ב"

כמה זה משמעותי לצים?

"הקווים האלה הם 40% מהרווח שלנו. במכולות זה 50%".

 

אז אתם בדרך חזרה להפסדים, כפי שהיה לאורך רוב השנים?

"אנחנו מקווים שלא נחזור להפסדים. מקווים שלא. נעשה הכל כדי שזה לא יקרה. אבל כמו שאתה מבין אנחנו פה כדי להילחם ולהשיג רווחים. אחד הדברים שעשינו, הכנו קופת מזומנים גדולה. זה התזרים שלנו היום ומה שיש לנו בקופה. אין הרבה חברות עם סכומים כאלה בקופה אחרי שחילקו 3 מיליארד דולר דיבידנד ב-20 חודשים האחרונים ואנחנו מכינים את כרית המזומנים שלנו גם לתקופה קשה.

 

מה למשל אתם יכולים לעשות כדי לא להגיע להפסדים?

"אתה צריך לסמוך עלינו שאנחנו עושים הכל."

 

כן אבל הרבה שנים צים היתה הפסדית? אם הכל זה נגזרת של מחירי שילוח אז אולי אין הרבה מה לעשות.

"בסופו של דבר אנחנו חברה עסקית. המטרה להשיא מקסימום רווח למשקיעים ובעלי המניות שלנו. זה התפקיד שלנו. אנחנו נערכים טוב עם קופת מזומנים גדולה והורדת עלויות וגם יציאה מקווי פעילות מפסידים"

 

מאיזה קווים אתם יוצאים?

"אחד מהערכים שלנו זה גמישות וזריזות. לדוגמה הפעלנו 3 קווים מאסיה לאוסטרליה או אסיה ללוס אנגל'ס. המחירים שם ירדו בצורה דרמטית אז יש לנו עכשיו רק קו אחד בלוס אנגל'ס והוא רווחי. באוסטרליה ירדנו לקו אחד או שניים וכך אנחנו בוחנים כל הזמן לאן כדאי להעביר את הקווים לפי הרווחיות.

 

אין דרך חכמה יותר לנצל את הכסף מאשר להחזיר למשקיעים, חוץ מדיבידנד?

"אנחנו משקיעים גם בצמיחה והעובדה היא שאנחנו בשנתיים הקרובות הולכים לקבל 46 אוניות חדשות, שמופעלות בטכנולוגיה חדשה והרבה יותר ידידותיות לסביבה מאשר היום. משקיעים יותר ממיליארד דולר במכולות ובמקרה של מצוקה אפשר למכור ולהכניס יותר ממיליארד דולר. אנחנו משקיעים בחברות סטארט אפ שחלקן כבר פעילות והתחילו לייצר הכנסות ולכן אנחנו מקווים שנוכל בעתיד להמשיך ולהפתיע לטובה.

 

ומה לגבי השנה הבאה? לאן אתם רואים את זה הולך?

"אופטימיות זהירה לגבי השנה הבאה".

 

כלומר? זה לא יהיה הרווחים כמו של השנה ושנה שעברה אבל כן מקווים לרווחים?

"כן"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עזי 17/11/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
    איפה האחריות למשקיעים? רבעון שלם ההנהלה שתקה והמניה נשחטה.
  • 6.
    אנונימי 17/11/2022 07:13
    הגב לתגובה זו
    זה לא מתנות למשקיעים, הערך יורד מהחברה מיידית וזאת הדרך של המייסדים להוציא כסף מההנפקה בתזמון מושלם שלהם
  • 5.
    אני בשורט על צים מ 54 תרד מתחת ל 15 (ל"ת)
    שרון 17/11/2022 04:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מזומנים או לא אז היא תרד (ל"ת)
    אפי 17/11/2022 04:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש שורט אדיר על צים ומצליח מאוד (ל"ת)
    ירון 17/11/2022 04:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צים היא מניית שורט קלאסית ל 18 עד6 דולר (ל"ת)
    רמי 17/11/2022 04:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בראיון מקביל אמר שיש בקופה 4.5 מליארד דולר, מה האמת? (ל"ת)
    אבישלום 16/11/2022 19:19
    הגב לתגובה זו
  • צים הולכת ל 20 דולר ומטה (ל"ת)
    זהבי 17/11/2022 04:54
    הגב לתגובה זו
  • מה גורם לך לחשוב כך? (ל"ת)
    אבישלום 20/11/2022 15:01
  • שים לב - המנכל לא נשאל בראיון על היקף המזומן. (ל"ת)
    אגם בלעים. 16/11/2022 21:03
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.