צים עוקפת את הצפי לרבעון הקרוב ועולה ב-4% בטרום למרות שחותכת את התחזית השנתית
חברת הספנות הישראלית צים צים של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן מדווחת על רווח נקי של 1.17 מיליארד דולר, עדיין רווח עצום כמובן לרבעון בודד, אבל המגמה בעייתית - מדובר בהמשך ירידה לעומת הרבעונים הקודמים בהם היא הרוויחה 1.7 מיליארד דולר ברבעון, וגם לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז רשמה רווח של 1.46 מיליארד דולר.
ברבעון הנוכחי, צים רושמת רווח של 9.66 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-9.54 דולר. ההכנסות גם הן מעל הצפי ובפועל היא הכניסה 3.23 מיליארד דולר, מעל קונצנזוס האנליסטים ל-3.18 מיליארד דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-1.67 מיליארד דולר, לעומת 2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
ה-EBITDA המתואם ברבעון השלישי הסתכם ב-1.93 מיליארד דולר, ירידה של 7% מהתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השלישי הסתכם ב-1.54 מיליארד דולר, ירידה של 17% מהתקופה המקבילה אשתקד
אחרי שזה כבר היה ברור לכולם, צים מורידה את התחזיות
אז המשקיעים מעודדים מהתוצאות לרבעון הנוכחי, למרות שהתחזית להמשך לא טובה - צריך לומר, זה היה צפוי, מחירי התובלה יורדים בעולם (רק צים לא האמינה שזה יקרה, למשל בראיון הזה וגם בראיון הזה) ואף אחד לא מאמין שצים תוכל להמשיך להציג את הרווחים הגדולים של הרבעונים הקודמים. זה גם קורה בפועל כאשר מרבעון לרבעון התוצאות של צים נחלשות. בצים הכחישו את המציאות במשך לא מעט רבעונים, אבל כעת גם הם נאלצים להודות במציאות, ולהוריד את התחזיות - ואולי בגלל זה השוק בוחר לא להתרגש מזה יותר מדי.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, צים חותכת את התחזית לשנה כולה (כלומר ממילא לרבעון הקרוב) וצופה כי ה-EBITDA לשנה כולה יעמוד על 7.55 (אמצע טווח) לעומת 8 מיליארד בתחזית הקודמת. צים גם חותכת את צפי ה-EBIT ל-6.15 מיליארד דולר (אמצע טווח) לעומת תחזית קודמת של 6.5 מיליארד דולר. יצוין כי כמו בפעם שעברה - גם הפעם התחזית של החברה הייתה מתחת לצפי האנליסטים. האנליסטים ציפו לראות אמצע טווח של 7.8 מיליארד דולר ב-EBITDA ו-6.4 ב-EBIT.
בתחזית לרבעון הבא האנליסטים צופים לצים רווח של 4.14 דולר למניה על הכנסות של 2.3 מיליארד דולר.
ירידה בכמות המכולות שצים מעבירה - המחירים חזרו לרמות של לפני שנה, וצפויים להמשיך לרדת
ברבעון השלישי של 2022 הובילה צים 842 אלף מכולות (TEU), לעומת 884 אלף מכולות (TEU) בתקופה המקבילה אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) עמד על 3,353 דולר ברבעון השלישי של 2022, לעומת 3,226 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. כלומר מחירי ההובלה חזרו לרמות שהיו בהן לפני שנה. אלה עדיין רמות גבוהות היסטורית והצפי הוא להמשך ירידה במחירים הללו. נזכיר שהמחירים שבין לבין המחירים גם הגיעו ל-10,000 עד 12,000 דולר למכולה.
דיבידנד נוסף של 354 מיליון דולר
צים תחלק דיבידנד של 354 מיליון דולר על תוצאות הרבעון הנוכחי (2.95 דולר למניה) ובסך הכל היא מחלקת השנה דיבידנד בהיקף של 1.26 מיליארד דולר, שהם 10.55 דולר למניה. בהחלט סכומים משמעותיים. הבעיה היא שהמניה בינתיים התרסקה: בשיא היא נסחרה לפי שווי של 10 מיליארד דולר וכעת (גם בעקבות חלוקת דיבידנדים אבל ממש לא רק) היא כבר נסחרת לפי שווי של רק 3.2 מיליארד דולר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים: "תוצאות הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של 2022 שלנו משקפות ביצועים מצוינים ורווחיות גבוהה מאד. בשעה שתנאי השוק נותרו תנודתיים, השגנו מרווחי EBIT ו-EBITDA גבוהים, ורשמנו רווח נקי של 1.17 מליארד דולר ברבעון השלישי. לנוכח תזרים המזומנים המשמעותי שלנו, ובהתאם לעדיפות שאנו מייחסים להשבת ערך למשקיעים שלנו, הכרזנו השנה על דיבידנדים בסך של יותר מ-1.26 מליארד דולר, או 10.55 דולר למניה, בגין תוצאות 2022, לרבות דיבידנד של כ-354 מליון דולר בגין הרבעון השלישי, שהם כ-2.95 דולר למניה."
- 2.קפטן סטווין 16/11/2022 14:41הגב לתגובה זואם היה לי אפשרות הייתי קונה את החברה כולה ומחזיר השקעה בשנה, שנה וחצי גג!! למה המניה פקינג כול כך זולה ?? מי מבין ??
- מה לא ברור 16/11/2022 15:26הגב לתגובה זודויטשה החזיקו ערימה של מניות והנזילו הכל. זה כל הסיפור
- למה למכור משהו זול כול כך (ל"ת)קפטן סטווין 16/11/2022 16:46
- 1.נ.ש. 16/11/2022 14:26הגב לתגובה זוומניה נסחרת בחצי מהרווח השנתי. למרות כל הדיבידנד. ההון העצמי שנשאר והרווח מכסים את מחיר המניה. ואם נוסיף את העובדה שמחירי התובלה הימית נמצאים בשפל כשסין בקושי מייצאת. מדובר בכסף על הרצפה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
