מטוס בואינג
צילום: בואינג

מניית בואינג זינקה ב-30% בחודשיים – האם זו רק ההתחלה?

אחרי השנים הגרועות, בואינג התחילה לפרסם לאחרונה הודעות טובות אבל מה זה אומר על ההמשך?
מתן קובי | (1)

בואינג סיפקה לאחרונה תחזיות קדימה לראשונה אחרי כשלוש שנים, היא מציגה נראות טובה קדימה – האם הדברים משתפרים בחברה שסבלה בשנים האחרונות מצרות בצרורות – גם בתחום העסקי, גם במניה, גם בתדמית ובעיקר – תקלות רציפות במטוסיה שגרמו להתרסקות וקורבנות רבים?

בחודשים האחרונים יש סימנים של שינוי – המניה זינקה 30% בפחות מחודשיים והחברה מייצרת הודעות חיוביות בשרשרת. השבוע הודיעה בואינג כי תספק לחברת התעופה המזרח תיכונית אמירייטס חמישה מטוסי מטען מדגם 777, בשווי של יותר מ-1.7 מיליארד. מצד אחד חמישה מטוסים זה לא ביג דיל, אבל בואינג בשקט בשקט מגדילה את הצבר כשבמהלך השנה קיבלה החברה הזמנות ל-542 מטוסים, בהמשך ל-910 מטוסים אשתקד. ב-2020 הסתכמו ההזמנות ב-245 מטוסים וב-2019 ב-186 מטוסים בלבד.

ב-2019-2020 סבלה בואינג מהתקלות החמורות במטוסי ה-737 MAX ומכך שקרקעה את כל מטוסי הסדרה והפסיקה את ייצורם. למעשה, מתחילת 2019 ועד סוף 2020 המטוסים האלו היו מקורקעים, ורק ב-2021 חזרה החברה לייצר.

ההזמנות עולות דרמטית על המשלוחים – לחברה יש צבר של 4,400 מטוסים שעדיין לא סופקו. בואינג מסרה כ-328 מטוסים מתחילת השנה, שזה 216 מטוסים מתחת להזמנות. המשמעות היא שברגע שקצב המשלוחים יעלה – יזנקו ההכנסות.  

השיפור בהזמנות וגם במשלוחים הוא חדשות טובות למשקיעים. המניה אומנם עלתה ב-30% בחודשיים, אבל עדיין היא 15% מתחת למחירה בתחילת השנה וכ-60% מתחת למחיר השיא בתחילת 2019, לפני התרסקות מטוס ה-MAX.

הדוחות האחרונים מייצגים?

בואינג היא דוגמה קלאסית לחברה שהדוחות השוטפים לא מספרים את הסיפור שלה. הדוחות הכספיים שפורסמו לפני כשבועיים היו חלשים, המניה ירדה ביום הפרסום בשיעור חד, אבל ברגע שהנהלת החברה מסרה תחזית אחרי שלוש שנים שבהן לא היו תחזיות ומרגע שסיפקה ביטחון ונראות לאורך תקופה לגבי ההמשך, האנליסטים חזרו להציץ וגם חלקם – להמליץ.

הנהלת החברה מסרה כי היא מצפה לתזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר עד 2.5 מיליארד דולר ב-2022, תזרים מזומנים חופשי של 3 מיליארד דולר עד 5 מיליארד דולר ב-2023, ותזרים מזומנים חופשי של 10 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי ב-2025 וב-2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האנליסטים עדיין חוששים

המסר של ההנהלה אומנם חיובי ונראה מבטיח, אבל יש אנליסטים שלא שוכחים את האכזבות השוטפות של החברה שלא הצליחה להתרומם במשך שלוש שנים. אפילו ברבעון האחרון אכזבה החברה כשרשמה הוצאות גידור ומט"ח ענקיות שלא נלקחו בחשבון על ידי האנליסטים. יותר מכך – בואינג במשך שלוש שנים דיווחה רק על רבעון אחד עם תזרים חיובי.

 

בהינתן שבואינג תעמוד בתחזית, הרי שהחברה שנסחרת בשווי של 100 מיליארד דולר עשויה להיות מעניינת. מדובר על מכפיל תזרים (סוג של מכפיל רווח) של 10. תשואה של 10% היא בהחלט מעניינת במיוחד כשמדובר בחברה שצומחת ועם צבר משמעותי, ובכל זאת, גם אחרי הקריסה הגדולה, היא עדיין יצרנית מטוסים מהשתיים הגדולות בעולם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 10/11/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    כאשר משווים בן איירבוס ל בואינג חובה להזכיר לא יצאה כל הצהרה מ הרשות לתעופה ב ארצות הברית ש חותמת על תיקון כל התקלות שגרמו להתרסקות המטוסים נכון להיום ואן ספק איירבוס מובילה ב איכות ורמי לוי פועל נכון ש עובר ל איירבוס 320
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.