מטוס בואינג
צילום: בואינג

מניית בואינג זינקה ב-30% בחודשיים – האם זו רק ההתחלה?

אחרי השנים הגרועות, בואינג התחילה לפרסם לאחרונה הודעות טובות אבל מה זה אומר על ההמשך?
מתן קובי | (1)

בואינג סיפקה לאחרונה תחזיות קדימה לראשונה אחרי כשלוש שנים, היא מציגה נראות טובה קדימה – האם הדברים משתפרים בחברה שסבלה בשנים האחרונות מצרות בצרורות – גם בתחום העסקי, גם במניה, גם בתדמית ובעיקר – תקלות רציפות במטוסיה שגרמו להתרסקות וקורבנות רבים?

בחודשים האחרונים יש סימנים של שינוי – המניה זינקה 30% בפחות מחודשיים והחברה מייצרת הודעות חיוביות בשרשרת. השבוע הודיעה בואינג כי תספק לחברת התעופה המזרח תיכונית אמירייטס חמישה מטוסי מטען מדגם 777, בשווי של יותר מ-1.7 מיליארד. מצד אחד חמישה מטוסים זה לא ביג דיל, אבל בואינג בשקט בשקט מגדילה את הצבר כשבמהלך השנה קיבלה החברה הזמנות ל-542 מטוסים, בהמשך ל-910 מטוסים אשתקד. ב-2020 הסתכמו ההזמנות ב-245 מטוסים וב-2019 ב-186 מטוסים בלבד.

ב-2019-2020 סבלה בואינג מהתקלות החמורות במטוסי ה-737 MAX ומכך שקרקעה את כל מטוסי הסדרה והפסיקה את ייצורם. למעשה, מתחילת 2019 ועד סוף 2020 המטוסים האלו היו מקורקעים, ורק ב-2021 חזרה החברה לייצר.

ההזמנות עולות דרמטית על המשלוחים – לחברה יש צבר של 4,400 מטוסים שעדיין לא סופקו. בואינג מסרה כ-328 מטוסים מתחילת השנה, שזה 216 מטוסים מתחת להזמנות. המשמעות היא שברגע שקצב המשלוחים יעלה – יזנקו ההכנסות.  

השיפור בהזמנות וגם במשלוחים הוא חדשות טובות למשקיעים. המניה אומנם עלתה ב-30% בחודשיים, אבל עדיין היא 15% מתחת למחירה בתחילת השנה וכ-60% מתחת למחיר השיא בתחילת 2019, לפני התרסקות מטוס ה-MAX.

הדוחות האחרונים מייצגים?

בואינג היא דוגמה קלאסית לחברה שהדוחות השוטפים לא מספרים את הסיפור שלה. הדוחות הכספיים שפורסמו לפני כשבועיים היו חלשים, המניה ירדה ביום הפרסום בשיעור חד, אבל ברגע שהנהלת החברה מסרה תחזית אחרי שלוש שנים שבהן לא היו תחזיות ומרגע שסיפקה ביטחון ונראות לאורך תקופה לגבי ההמשך, האנליסטים חזרו להציץ וגם חלקם – להמליץ.

הנהלת החברה מסרה כי היא מצפה לתזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר עד 2.5 מיליארד דולר ב-2022, תזרים מזומנים חופשי של 3 מיליארד דולר עד 5 מיליארד דולר ב-2023, ותזרים מזומנים חופשי של 10 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי ב-2025 וב-2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האנליסטים עדיין חוששים

המסר של ההנהלה אומנם חיובי ונראה מבטיח, אבל יש אנליסטים שלא שוכחים את האכזבות השוטפות של החברה שלא הצליחה להתרומם במשך שלוש שנים. אפילו ברבעון האחרון אכזבה החברה כשרשמה הוצאות גידור ומט"ח ענקיות שלא נלקחו בחשבון על ידי האנליסטים. יותר מכך – בואינג במשך שלוש שנים דיווחה רק על רבעון אחד עם תזרים חיובי.

 

בהינתן שבואינג תעמוד בתחזית, הרי שהחברה שנסחרת בשווי של 100 מיליארד דולר עשויה להיות מעניינת. מדובר על מכפיל תזרים (סוג של מכפיל רווח) של 10. תשואה של 10% היא בהחלט מעניינת במיוחד כשמדובר בחברה שצומחת ועם צבר משמעותי, ובכל זאת, גם אחרי הקריסה הגדולה, היא עדיין יצרנית מטוסים מהשתיים הגדולות בעולם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 10/11/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    כאשר משווים בן איירבוס ל בואינג חובה להזכיר לא יצאה כל הצהרה מ הרשות לתעופה ב ארצות הברית ש חותמת על תיקון כל התקלות שגרמו להתרסקות המטוסים נכון להיום ואן ספק איירבוס מובילה ב איכות ורמי לוי פועל נכון ש עובר ל איירבוס 320
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.