לוויין תקשורת חלל
צילום: התעשייה האווירית

סטיקספיי זינקה 250%, בכמה היא תצנח היום? (2)

אתמול העלנו אייטם שמזהיר מפני מניית סטיקספיי; היום מנכ"ל החברה אומר בתקשורת שהפוטנציאל ענק ומשדר אופטימיות - אל תטעו, המחיר הוא פיקציה - זהירות

תומר אמן | (3)
נושאים בכתבה ספאק

זה אייטם של אזהרה. סטיקספיי הישראלית זינקה ב-250% ביומה הראשון בוול סטריט לשווי של 1.5 מיליארד דולר, זה מנופח. סטיקספיי הישראלית נכנסה לספאק בשם אנדורנס לפי שווי של  מתחת ל-400 מיליון דולר ומנייתה זינקה ב-250% לשווי של 1.5 מיליארד דולר, זה לא יחזיק. ככה גם קרה בסלינה, שביומה הראשון אחרי הכניסה-מיזוג עם ספאק זינקה ב-300% וביומה השני צנחה ב-60%. אז סיכוי טוב שמניית סטיקספיי תצנח ממחיר החלל שלה, אבל איך זה קורה שאחרי המיזוגים עם הספאקים המניות מזנקות?

התשובה היא פשוטה - זה סוג של הפוך על הפוך. מיזוגים עם ספאקים הן כישלון. הגיוסים נמוכים, בעלי המניות של הספאק מוכרים את המניות, אבל הבעלי שליטה-ספונסרים שיזמו את הספאק הם החזקים בספאק והם מצליחים לאשר את המיזוג. כך שרגע אחרי האישור, אין כמעט בעלי מניות שנותרו מקרב הציבור, יש את הספונסרים ומקורבים, ורוב המניות הן מניות חדשות שניתנו לבעלי המניות של החברה שנקלטה - במקרה הזה, סטיקספיי.

ואז במסחר דליל מזניקים את המניות - סלינה ב-300%, סטיקיפיי ב-250%, זה לא שווה את המחיר- תיזהרו. זה סיפור דומה, לא זהה לסיפור של פאגאיה. המניה גם הגיעה ל-35 דולר עכשיו היא ב-1.2 דולר - כפי שהערכנו מלכתחילה.  

הבעיה שמנכ"ל החברה (החדש), דוד ריפשטיין, משדר אופטימיות שעלולה לתעתע אתכם. הוא מדבר בראיון לתקשורת על הפוטנציאל - "הפוטנציאל של סטיקספיי הוא ענק ונוגע כמעט לכל אחד מאיתנו".

 

"...יש כאן פלטפורמה; אם החברה תצליח היא תדע לתת ערך לבעלי המניות, מה שלא תמיד מצליח בחברה פרטית. ברגע שמגיעה ההצלחה, הפלטפורמה הציבורית יודעת לתגמל את בעלי המניות, לכן אנחנו רוצים להיות שם".

וכשנשאל איפה תהיה החברה בעוד שנתיים, ענה: "אני רוצה לממש לפחות חלק מהתוכניות שיש כרגע עם שחקנים גדולים. כשחברה 'תופסת' שחקן גדול זה מרים אותה לשנים קדימה. הטכנולוגיה שלנו חייבת להיות בתוך החברות הגדולות, שיש בהן פוטנציאל הכנסות של עשרות ומאות מיליוני דולרים. אני מאמין שכשהשם שלנו יופיע כספק של אחת מהן, שוק ההון יתגמל אותנו וקיים סיכוי שנשיג שחקן גדול כזה, ואפילו יותר מאחד".

טוב, זו מחווה נאה למניה ולחברה. החברה אולי עוד תתברר כטובה, אבל זה לא הסיפור ביום כזה. יום אחרי הזינוק הגדול במחיר המניה, צריך להגיד זהירות, זו מניה שזינקה ב-250% בגלל סוג של הונאה. תתרחקו. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שגית 31/10/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
    המניות ימשיכו לרדת, יש מיתון בפתח, החברות יעברו להפסדים, המניות יירדו חזק. את קרנות הפנסיה וההשתלמות מומלץ להעביר למסלול שקלי, לא מניות, לא אגחים.
  • 2.
    300 עליה פחות 60 אחוז ירידה זה עדיין 50 אחוז רווח (ל"ת)
    א 31/10/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפי ח. 31/10/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    אולי 250% מוגזם לפתיחה, אך להבדיל מהאחרים ישנה כאן סחורה אמיתית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.