"יהיו שלושה רבעונים קשים לכלכלה העולמית, אל תצפו לירידת ריבית תוך שנה"
לאחר דוחות ענקיות הטכנולוגיה בשבוע שעבר, השבוע הפד', הבנק המרכזי האמריקאי, צפוי שוב להעלות את הריבית כדי לנסות ולצנן את האינפלציה. השאלה היא כמובן בכמה. החוזים העתידיים על החלטת הריבית של הפד, ביום רביעי הקרוב בשעה 21:00 שעון ישראל, מצביעים כעת על עליה של 0.75% לטווח של 3.75% עד 4%. השאלה היא כמובן מה צפוי בהמשך. בינתיים להעלאות הריבית לוקח זמן להשפיע על האינפלציה ולצנן אותה וזו עדיין רושמת רמה גבוהה של 8.2%. השאלה היא האם לאחר העלאת הריבית הקרובה הפד' 'ייקח פסק זמן' כדי לראות את השפעת העלאת הריבית או שגם בדצמבר הוא ימשיך להעלאות אותה. תרחיש אפשרי הוא שתהיה העלאה נוספת אך איטית יותר בהחלטת הריבית של חודש דצמבר.
גם בבנק השוויצרי לומברד אודייר סבורים כך. סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי אומר כי: "הפד עדיין לא יכול להרשות לעצמו שינוי מדיניות. אנו צופים העלאת ריבית נוספת של 75 נקודות בסיס בנובמבר, ו-50 נקודות בסיס בדצמבר, כשבשיאה תגיע הריבית ל-4.5%. ציפיות השוק להורדת הריבית ברבעון השלישי של 2023 נראות לנו פזיזות מדי. הדו"ח החדש של קרן המטבע הבינלאומית חיזק את דעתנו, כשקרא לבנקים המרכזיים "להישאר במסלול", והזהיר מפני חזרה למצב שהיה בשנות ה-70, כשהפד הקל את המדיניות המוניטרית בטרם עת.
בהתייחסות לריבית באיחוד האירופי שעלתה ביום חמישי ל-2% - לשיא של יותר מעשור, אומרים בלומברד אודייר שהשוק לא מאמין לבנק המרכזי: "העלאת הריבית אישרה כי אנו רק בתחילת הדרך ושיהיה צורך בהידוק מדיניות נוסף בחודשים הקרובים. ה-ECB יחזור לקצב העלאות ריבית מדוד יותר בדצמבר, עם עלייה של 50 נקודות בסיס, שתוביל לריבית שיא של 2.25%, מעט מעל הטווח הנייטרלי. למרות זאת, השווקים מצפים לשיעור ריבית סופי של כמעט 3%", כך לדברי סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק.
לדבריו, "תחזית האינפלציה לגוש האירו השתפרה מעט עם ירידת מחירי האנרגיה ולחץ מוגבל על שכר העבודה, אך סיכוני המיתון נותרו גבוהים עקב נתוני פעילות כלכלית חלשים במיוחד. כשה-ECB יעדכן את תחזיתו המקרו-כלכליות בדצמבר, אנו מצפים כי יוריד את תחזית הצמיחה עוד יותר ויחזיר לשולחן את ציפייתו להגעה ליעד אינפלציה של 2% עד 2025, אמירה שתטען באופן נחרץ לטובת הפסקת העלאות הריבית ב-2023. התייחסותה של הנגידה לפער בין ההידוק המוניטרי להשפעתו על הכלכלה תהיה חלק חשוב בהחלטות הידוק עתידיות. ריבית סופית של 2.25% עשויה להספיק ל-ECB כדי להתקרב ליעד האינפלציה של 2% עד 2025, שאולי אף יהיה נמוך יותר עם שימוש בהידוק כמותי מסוים."
- הבינלאומי בצמרת - דיסקונט בתחתית; לאומי ומזרחי מאכזבים
- דיסקונט מתעקש לספק ריבית נמוכה לחוסכים בפיקדונות - 3.5% בלבד לפיקדון לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תצפו לירידת ריבית כבר ברבעון השלישי של 2023
מונייה כי ציפיות השוק להורדת ריבית ברבעון השלישי של 2023 פזיזות מדי. בבנק ממליצים להוריד בהדרגה את רמות הסיכון: "אנו מאמינים שהכלכלה העולמית עומדת בפני שלושה רבעונים קשים – אינפלציה גבוהה ומתמשכת לא מותירה הרבה ברירה לבנקים מרכזיים ברחבי העולם ובראשם הפד ואלו צפויים העלות את הריבית בצורה אגרסיבית, על כן מיתון יהיה בלתי נמנע: המדיניות המוניטרית המגבילה תאט את הצמיחה, תחליש את שוק הדיור והעבודה, ובסופו של דבר תחזיר את האינפלציה לשליטה אבל אנו רק בתחילת התהליך, זאת בזמן שהמשקיעים ממתינים בכיליון עיניים לשינוי מדיניות של הפד, שיקל את המדיניות ויוביל לעליות חזקות בנכסי סיכון".
אז מה צריך לעשות בתיק ההשקעות לדברי הבנק?
- 2.מיקליס 30/10/2022 16:14הגב לתגובה זוביותר וזה שרוסיה וכל העולם הלא מערבי הכריז מלחמה על הדולר, היורו, הליש"ט והיואן, המערב זה 15% מאוכלוסיית העולם ולכולם נמאס מהמערב והסנקציות שלהם, היום אין למערב מה להציע לעולם וכשזה המצב שום דבר לא יחזיר את המצב למה שהיה עד שהמערב לא יבין שהוא צריך להגיע להסדר עם רוסיה כי לפתוח חזיתות בו זמנית מול רוסיה, סין ,סעודיה ואחרות זה לא טעות אלא התאבדות
- 1.לא מאמין למי שטועים רוב הזמן (ל"ת)ג'ף 30/10/2022 12:48הגב לתגובה זו
- ג'ון לג'ף 30/10/2022 16:20הגב לתגובה זולוקח את הדברים שלהם והופך אותם 180 מעלות. בדיוק ההפך וכך מצליח בול.
- זו עלית הריבית האחרונה השנה ! ואולי גם לשנים הבאות (ל"ת)דוד 30/10/2022 14:42הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
