המשקיעים חוששים מהדוח הקרוב של מטא והורידו את המניה בשבוע החולף
ביום רביעי - תפרסם חברת מטא META PLATFORMS את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה ויש מי שחושש שמא החברה תציג דוח לא טוב.
עדכון ליום רביעי 26/10/2022:
החששות גדלים לקראת הדוחות הלילה אחרי המסחר. מטא יורדת ב-4% בטרום (בהמשך לירידה דומה במסחר המאוחר אמש) וזאת בעקבות הדוח של גוגל (וגם של מיקרוסופט) - החברה פספסה הן בשורה העליונה והן בתחתונה. ההכנסות מפרסום היו נמוכות מהצפי, ומי דומה מהבחינה הזו לגוגל? נכון, מטא, שהכנסותיה מגיעים מהפרסומות. אם הפרסום אצל גוגל נפגע, אומרים המשקיעים, זה גם מה שהולך להיות כנראה הלילה בדוחות של מטא.
בזמן של האטה כלכלית תחום הפרסום הוא הראשון להיפגע. הפרסום הדיגיטלי בארה"ב הוא שני שליש מסך הוצאות הפרסום, כך שגוגל וגם מטא רגישות מאוד להאטה כלכלית. זה מסביר את הירידה של 30% במניית גוגל מתחילת השנה ו-60% של מטא (פייסבוק). האם מטא בכל זאת תפתיע לטובה הלילה?
---
ג'סטין פוסט, אנליסט BofA Securities, הוריד את המלצתו למנית מטא מ'קנייה' ל'ניוטרל', וכן הוריד את יעד מחיר המניה שלו ל-12 חודשים ל-150 דולר מ-196 דולר. פוסט כתב בהערת מחקר כי קיימת "אי-ודאות נוספת ב-2023" שגורמת לו להיות זהיר יותר במניה.
ראשית, לפוסט יש חששות לגבי לחצים ארוכי טווח של הוצאות פרסום. הוא צופה שברבעון השלישי הוצאות הפרסום יהיו בהתאם לציפיות השוק. עם זאת, הוא טוען כי בעוד שהציפיות לרבעון הרביעי ו-2023 הונמכו, הוא צופה שהקיצוצים בתקציב המפרסמים בתחילת 2023 יכבידו על הלך הרוח ויגרמו לאי ודאות נוספת בשינויים שלאחר כניסת פיצ'ר ה-IDFA המאפשר למפרסמים לעקוב אחר נתוני משתמשים כדי שיוכלו ליצור פרסום מותאם אישית. עם זאת, אפל APPLE מאפשרת כעת למשתמשים לבטל את הסכמתם למעקב, מה שפגע בעסקי הפרסום.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוסט אינו האנליסט היחיד ששותף לחששות הללו. אנליסטים נוספים הורידו את הדירוג שלהם על המניה ל'ניוטרל' בגלל אי ודאויות פרסומיות דומות. פוסט גם אמר שהוא זהיר יותר בהערכות לגבי מעבר התוכן מסנאפצ'ט SNAP INC שהתרסקה באחרונה ל-Reels בפייסבוק/ אינסטגרם. דבר נוסף שחשוב לציין כי כפי שסנאפצ'ט אמרה שהיא צופה שההכנסות ברבעון הרביעי יהיו דומות לרבעון המקביל אתשקד, כך יתכן גם מצבה של מטא.
"עם הזמן הכולל של פייסבוק/ אינסטגרם משנה לשנה היה יציב לירידה קלה... ברבעון השלישי, הקפיצה של השימוש בסרטוני ה-Reels לא הוכיחה את יתרונותיה וחוזקותיה, וסביר להניח שהזמן שהושקע בתוכן הזה הינו יקר יותר. שינוי הפלטפורמה הזה מוסיף רווחיות גולמית לטווח ארוך יותר ואי ודאות תחרותית", אמר פוסט.
מניית מטא ירדה מתחילת השנה ב-61% למחיר של 130.5 דולר המבטא שווי שוק של 350.7 מיליארד דולר. בשוק צופים כי החברה תציג ביום רביעי הכנסות של כ-27.41 מיליארד דולר ורווח (על בסיס NON-GAAP) של כ-1.89 דולר למניה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
