מחירי הרכב ימשיכו לעלות בשנה הקרובה – בכמה? והאם הציבור ימשיך לקנות?
אין רכבים חדשים. אם תרצו לקנות רכב חדש תחכו כמה חודשים טובים, זה גם יכול להיות חצי שנה ואפילו יותר. ועדיין – הביקוש לרכבים חדשים מטורף. למרות המיסוי הגבוה, למרות שיבואניות הרכב מנצלות את הביקוש ומעלות מחירים, סדר גודל של 300 אלף רכבים חדשים נמכרים בשנה.
לקראת סוף השנה ופתיחת השנה הבאה, יש לנו בשורות לא נעימות – מחירי הרכבים ימשיכו לעלות. התירוץ של היבואנים הוא בעיות בשרשרת האספקה ועלייה במחירי חומרי הגלם, רק שאם תציצו בדוחות שלהם, תקבלו שהמרווחים (שיעורי הרווח) עולים, משמע – הטיעון שלהם לא נכון (לפחות לא כפי שמשתקף בדוחות הכספיים עד מחצית 2022). ב-2023 יעלו גם המסים על חלק משמעותי מהרכבים.
מס הקנייה משתנה בהתאם לסוג ההנעה של כלי הרכב, כאשר על רכבים חשמליים משלמים מס של כ-10%, על רכבים מסוג פלאג-אין – מס של כ-40%, ועל רכבים רגילים מוטל מס גבוה של כ-83% משווי הרכב. בשנה הקרובה, ומתוקף עדכון אוטומטי של רשות המסים, יעלה המס על הרכבים החשמליים לכ-20% ועל מכוניות הפלאג-אין לכ-55%. עם זאת, אולי תגיע בשורה ויקפיאו את המסים על רכבים אלו. אם לא, מדובר בהעלאת מחירים דרמטית.
מבחינת המכוניות הרגילות (היברידיות או אלו שמונעות באמצעות אוקטן 95 או סולר), עליהן מוטל מס של כ-83%, הרי שיש מקרים שאם הרכב פחות מזהם, מפחיתים את המס וזה מגיע לכמעט 20 אלף שקל. הבעיה שגובה ההטבה צפוי להשתנות בתחילת השנה הקרובה, ובכך תופחת הטבה של כמה אלפי שקלים בחודש.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז סיכום ביניים: מחירי הרכבים יעלו ב-2023 כי החברות טוענות שחומרי הגלם התייקרו. כאן מדובר על עלייה שמוערכת בשוק בכ-10% לפחות. במקביל מס הקנייה יעלה ברכבים החשמליים והפלאג-אין וייקר את הרכבים בעוד 10% לפחות. מעבר לכך, צפויה בהיברידיות עלייה של עוד כמה אלפי שקלים בגלל הפחתת ההטבה.
ומכאן שבאופן תמוה, דווקא עליית המחירים ברכבים "רגילים" ומזהמים תהיה יחסית צנועה, בעוד שהחשמליים, הפלאג-אין וההיברידיים יסבלו מעליית מחירים משמעותית. עולם הפוך – צריך לעודד את הרכבים האלו לטובת הפחתת זיהום האוויר ובפועל מעודדים את הרכבים המזהמים.
המכוניות החשמליות נחלקות לשניים – המכוניות הסיניות שהן זולות יחסית לעומת כל היתר כולל טסלה TESLA INC - המודלים הסיניים כוללים את MG, איירווס, סקייוול, BYD וג'ילי - והיתר שהן טסלה, וולבו וכל האחרות.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
הרכבים הסיניים זוכים לביקושים גדולים, עד כדי כך שלוקח מעל חצי שנה לספק אותן. במצב כזה שהביקושים עולים על היצע, אין שום סיבה שהיבואן ייקח על עצמו את עליית המחיר ועליית המסים. המשמעות היא שמחירי הרכבים הסיניים צפויים לעלות ב-2023 ב-10-20 אלף שקל.
גם ברכבים החשמליים היקרים יש ביקושים גדולים מההיצע וגם כאן, נראה שהיבואנים לא יקחו על עצמם את עליית המחירים, אם כי, להבדיל מהביקושים של אלפי רכבים חשמליים למותג סיני, כאן מדובר על מאות ולכל היותר כמה אלפים בודדים, אז כן ישנה אפשרות שהיבואן יחליט להשתתף בעליות המחירים, כדי להיות אטרקטיבי יותר בקטגוריה שלו.
עד כאן לגבי החשמליות. לגבי הפלאג-אין וההיברידיות צפוי שהמחיר יעלה באזור ה-15-10 אלף שקל לפחות, אלא אם המדינה תקפיא את המיסוי ולגבי הרכבים המסורתיים, שם תהיה עלייה, אבל פחותה מהרכבים ההיברידים והפלאג-אין, תלוי כמובן בקטגוריה ובסוג הרכב.
- 3.לן גז 24/10/2022 18:22הגב לתגובה זויבואני הרכב גילו את השיטה של יזמי הנדלן הפצת ידיעות על מחסור ומשבר הספקה באמצעות כלי התקשורת עוד לפני שהלקוח הגיע לאולם המכירות כל מי שרוצה נכנס למגרש \ סוחר רכב ויוצא עם רכב חדש יד 00 במקום גם באולמות התצוגה הרשמיים אפשר , רק צריך להתעקש אבל באמצעות כתבות כאלו אתם גורמים ללקוח תחושה שעושים לו טובה שמוכרים לו וככה המחירים עולים
- 2.מטומטמים גוזלים את כולנו נידרש חרם !! 24/10/2022 16:30הגב לתגובה זומטומטמים גוזלים את כולנו נידרש חרם !!
- 1.שמעון 24/10/2022 15:54הגב לתגובה זוהיה פחות צורך במכונית פרטית, ורוב בתי האב היו מסתפקים ברכב יחיד. רכב הוא גם תחביב לפעמים, אבל כמות המכוניות שמשמשות לתחבורה יום יומית בארץ, גבוה בהרבה מהמקובל בעולם, פשוט כי אין ברירה. אף אחד לא נהנה מהמכונית החדשה שלו, בסך הכל הוא רוצה להגיע הביתה בשלום. ולא מאוחר מדי.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
