מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה חותכת בהפתעה את מחירי הרכב שלה בסין ב-9% - והמניה יורדת ב-3.5%

בכך טסלה מוחקת חלקית את העלאת המחירים שביצעה מוקדם יותר השנה - במה שמצביע על קושי למכור את הרכבים, ומראה שהיא לא מצליחה לגלגל לצרכן את העלייה בעלויות שלה
נתנאל אריאל | (5)

חברת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC, היא חברת הרכבים בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, ובפער עצום מכל האחרות, אבל למרות זאת היא לא מצליחה לגלגל את עליות המחירים (האינפלציה) לצרכנים, להיפך: היא נאלצת לחתוך כעת את המחירים, במה שנתפס בשוק כהפתעה.

מניית טסלה יורדת בטרום ב-3.5%, לאחר שהיא חותכת את המחיר שלה לרכב חשמלי מודל 3 בסין ל-265.9 אלף יואן (36.6 אלף דולר) לעומת 279 אלף יואן, ירידה של 6% במחיר הרכב. במודל היקר יותר, Y, היא מורידה את המחיר ל-288.9 אלף יואן, לעומת 316.9 אלף יואן קודם לכן.

בכך טסלה הופכת חלקית את העלאת המחיר שביצעה מוקדם יותר השנה והיא מורידה את המחיר. 

בשבוע שעבר טסלה דיווחה על תוצאות הרבעון השלישי, אבל אם המשקיעים קיוו שהם יפיגו את החששות שגדלו מאז שהחברה פרסמה את דוחות הרבעון השני שלושה חודשים קודם לכן - הם התאכזבו. אמנם הרווח עלה על הציפיות ברבעון השלישי, אבל המסירות, המכירות ושולי הרווח לא עמדו בתחזיות. מנית טסלה צנחה ב-6.7% לאחר הדוחות, והמניה ממשיכה לצלול. טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 670 מיליארד דולר, כאשר בשיא לפני שנה היא נסחרה כמעט בפי 2 ומאז היא איבדה 47% משוויה.

מי שכמובן ממשיך לשדר אופטימיות הוא המנכ"ל אילון מאסק שאמר בשיחת המשקיעים אחרי הדוחות שטסלה יכולה יום אחד להיות שווה יותר מאפל APPLE ואראמקו הסעודית ביחד - 4.4 טריליון דולר. ורק צריך לזכור שמדובר בשתי החברות הגדולות בעולם. מרשים או יומרני - תחליטו בעצמכם.

נציין שטסלה כמובן ממשיכה לצמוח. היא אמנם הודתה שלא תוכל לספק את 500,000 כלי הרכב במהלך הרבעון הרביעי הדרושים כדי להגיע לצמיחה של 50% ב-2022, היעד שהציבה לפני שנה, אבל האמירה של סמנכ"ל הכספים מרמזת שהמשלוחים שלה ברבעון הרביעי אמורים להגיע ל-450,000 לפחות. אם כך יהיה, זה עולה על תחזיות וול סטריט ויהווה שיא רבעוני של 100,000 יחידות למסירה ברבעון. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זה היה ברור בשביל שהסינים יקבלו את הטבת המס .עכשיו 24/10/2022 17:42
    הגב לתגובה זו
    זה היה ברור בשביל שהסינים יקבלו את הטבת המס .עכשיו הביקושים בסין יהיו מטורפים
  • 3.
    שישקו 24/10/2022 14:59
    הגב לתגובה זו
    עכשיו היא בתוך המדרגה וזה יעלה מכירות.
  • 2.
    רציונאלי 24/10/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    ווד יותר מאמין לאלון מסק הוא תמיד יוצא מנצח וצוחק על כולם תרשמו לפניכם המניה תעלה 500 אחוז בשנה הקרובה
  • 1.
    בארץ טסלה יד 2 עולה יותר מכפול (ל"ת)
    אבי 24/10/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
  • צריך לחתוך עוד 170000 מחיר סביר (ל"ת)
    שלומי 24/10/2022 16:44
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


ארהב סין
צילום: טוויטר

למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית

בעוד בייג׳ין מגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, ובראשם מגנטים קבועים, הגישה לחומרי הגלם עצמם נותרה מוגבלת, מה שמעכב את מאמצי ארה״ב לבנות שרשרת אספקה עצמאית ומעמיק את חוסר הוודאות בשוק

אדיר בן עמי |

למרות ההצהרות על רגיעה ביחסי הסחר בין ארה״ב לסין, בשטח נמשכים החיכוכים סביב אחד מחומרי הגלם הרגישים ביותר לכלכלה המודרנית: יסודות נדירים. גורמים בתעשייה ובממשל האמריקאי מעריכים כי בייג׳ין ממשיכה להגביל בפועל את אספקת חומרי הגלם שוושינגטון זקוקה להם כדי לייצר מגנטים קבועים ומוצרים מתקדמים נוספים.

ההגבלות נמשכות למרות ההבנות שהושגו באוקטובר האחרון בין נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג׳ינפינג, שבמסגרתן התחייבה סין להסיר מגבלות על יצוא יסודות נדירים. אז הציג טראמפ את ההסכם כהסרה מעשית של חסמים, אך לפי הדיווחים, המציאות מורכבת בהרבה. סין הגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, בעיקר מגנטים קבועים, אך במקביל ממשיכה לצמצם או לעכב יצוא של חומרי הגלם עצמם. המשמעות היא שהתעשייה האמריקאית יכולה לרכוש תוצרים סופיים, אך מתקשה לפתח יכולת ייצור עצמאית לאורך שרשרת האספקה.


המגנטים הקבועים הללו הם רכיב קריטי במגוון רחב של מוצרים, החל ממכשור אלקטרוני וציוד תעשייתי ועד מערכות נשק מתקדמות וטכנולוגיות ניווט. בעיני הממשל האמריקאי, היכולת לייצר אותם מקומית נתפסת כחלק מתפיסת ביטחון לאומי רחבה יותר.


ירידה של 11% בייצוא מגנטים לארה״ב

נתוני סחר רשמיים מסין משקפים תמונה מעורבת. יצוא מגנטים לארה״ב ירד בנובמבר בכ־11% לעומת החודש הקודם, אם כי נותר גבוה מהשפל שנרשם באביב, אז הוחמרו המגבלות. במקביל, היצוא הכולל של יסודות נדירים ומוצריהם דווקא עלה בחודש זה. במשרד המסחר הסיני טוענים כי תנודות חודשיות הן תופעה רגילה וכי סין מחויבת ליציבות שרשראות האספקה העולמיות. עם זאת, בייג׳ין מבהירה כי היא ממשיכה לפקח בקפדנות על יצוא חומרים שעשויים להגיע לשימושים צבאיים.

בקרב חברות אמריקאיות התחושה שונה. מנהלים בתעשייה מדווחים כי בפועל כמעט בלתי אפשרי להשיג חומרים מסוימים, כמו דיספרוזיום בצורת מתכת או תחמוצת, כאשר הלקוח הוא גוף אמריקאי. גם חברות שאינן תלויות ישירות ביבוא מסין מושפעות דרך שרשרת הלקוחות והספקים שלהן. מחוץ לסין קיימת יכולת ייצור מוגבלת מאוד של יסודות נדירים, שאינה מספיקה לתמוך בהיקפי ייצור מגנטים משמעותיים. סין, שבנתה לאורך שנים שליטה כמעט מוחלטת בתחום, ממשיכה לשמר את היתרון הזה באמצעות שליטה בחומרי הגלם.