בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

תאת טכנולוגיות מרחיבה חוזה עם Collins וצופה ממנו הכנסות של 6 מיליון דולר בשנה

מדובר על חוזה שירותים ותיקונים לרכיבים תרמיים של מטוסי בואינג 777; החברה מוכרת ב-78 מיליון דולר, כלומר מדובר בעליה של 7.6% בהכנסות בשנה. עם זאת, החברה לא מצליחה לרשום רווחים והפסידה בשנה שעברה 4 מיליון דולר. החברה בבעיית מזומנים
נתנאל אריאל |

תאת טכנולוגיות הישראלית תאת טכנו 3.15% (סימול:TATT), בבעלותה של קרן פימי (59.1%) של ישי דוידי, המייצרת אבזרי תעופה לתעופה האזרחית והצבאית, חותמת על הרחבת החוזה מול חברת Collins Aerospace לשיפוץ תיקון ותחזוקה (MRO) של רכיבים תרמיים במטוסי בואינג 777 וצופה הכנסות של 6 מיליון דולר בשנה. 

מדובר על חוזה של חברת הבת של תאת Limco Airepair שנמצאת בטולסה, אוקלהומה. יצוין כי לחברות יש הסכמים מזה 20 שנה שבה Limco Airepair מספקת שירותי MRO ללקוחות של קולינס בצפון אמריקה, וכעת החוזה יורחב גם מחוץ לארה"ב.

כמה זה משמעותי לחברה?

התוספת הזו משמעותית מבחינתה של תאת. החברה רשמה הכנסות של 78 מיליון דולר בשנה שעברה, כך שמדובר בגידול של 7.6% בהכנסות החברה. עם זאת, בשורה התחתונה היא לא מצליחה להגיע לרווח ורושמת הפסדים שנה שניה ברציפות, עם הפסד של 4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2022 היא רשמה הכנסות של 40.7 מיליון דולר והפסד של 1.7 מיליון דולר. 

בקופה שלה יש 8.34 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון השני של השנה. אבל הבעיה היא שהיא גם שורפת מזומנים בקצב גבוה - בחצי השנה האחרונה היא שרפה 6.4 מיליון דולר מפעילות שוטפת, כלומר היא בבעיית מזומנים ותצטרך לגייס.

מניית תאת טכנולוגיות נסחרת בת"א ובוול סטריט. מחיר המניה הוא 21.94 שקל ושווי השוק 195 מיליון שקל. מתחילת השנה המניה עולה ב-9.5% וב-12 החודשים האחרונים ב-4%. 

לימקו היא תחנת תיקון מוסמכת על ידי הרשויות בארה"ב (ה-FAA) שמספקת שירותי MRO עבור חברות תעופה, נושאות מטענים אוויריות, מרכזי שירות תחזוקה וצבא, במיוחד עבור רכיבי העברת חום. לימקו גם מייצרת פתרונות העברת חום עבור יצרני מטוסים ומערכות.

תאת מתכוונת למזג את כל הפעילות שלה בארה"ב למקום אחד בטולסה, אוקלהומה ולהקים שם את מרכז המו"פ שלה בארה"ב. "זה יאפשר ל-Limco לספק פתרונות מקצה לקצה ליצרני מטוסים ומערכות, החל מתכנון ועד לייצור OEM ושירותי MRO" אומרים בחברה ומסבירים כי לימקו קיבלה תמריצים ממדינת אוקלהומה כדי לתמוך בהשקעות שלה, כולל הגדלת הקיבולת וגידול בכוח האדם.

קיראו עוד ב"גלובל"

יגאל זמיר, מנכ"ל תאת אמר על רקע החוזה: "האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו של שיתוף פעולה עם ספקי תעופה עולמיים גדולים מוכיחה את עצמה שוב. אנו גאים להיות חלק מהספקים המועדפים של קולינס עבור MRO פעילות. החוזה החדש הזה ימנף את מערכת היחסים שלנו לשלב גבוה יותר והוא התאמה מושלמת להשקעות האסטרטגיות שלנו בלימקו - החוזה יתחיל להניב הכנסות השנה".

נציין כי לפני כ-4 חודשים חתמה תאת על חוזה עם "חברת תעופה עולמית גדולה" ששמה לא נמסר לאספקת יחידות כח עזר (APU) וכם שירותי תיקון תחזוקה ושיפוץ (MRO) בתמורה ל-10 מיליון דולר בשנה, לתקופה של 5 שנים, כלומר 50 מיליון דולר בסך הכל לאורך התקופה.

בשנה שעברה חתמה תאת על חוזה עם האנוויל HONEYWELL INTERNATIONAL (HON) ל-10 שנים להשכרת יחידות עזר למנועי בואינג ותפעולם, וכן לתחזוק שלהם. וכן חתמה על שת"פ עם חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה להקמת מתקן תיקונים בסין לתחזוקה, תיקון ושיפוץ של רכיבי מטוסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.