טסלה
צילום: Istock
לקראת הדוחות

טסלה איבדה חצי משוויה מתחילת השנה; הדוח הקרוב ישנה את הכיוון?

טסלה צפויה לדווח על צמיחה שנתית של מעל 60% הן בהכנסות והן ברווחים - מה יפתיע הפעם, והאם זה יהיה לטובה או לרעה, שולי הרווח, ההכנסות מסגמנט האנרגיה הירוקה או שוב פעם מכירה של מטבעות ביטקוין?
עומר רוסו | (3)

טסלה TESLA INC נפלה ב-50% מתחילת השנה, שלל סיבות גרמו לכך החל מהסגרים שהחלו בסין שפגעו בייצור, ועד לירידות בשווקים שנוצרו בעקבות העלאות הריבית ונסיקת תשואות האג״ח, שפוגעות במניה כמו טסלה עם בטא גבוהה.

כעת, הדוח שיפורסם ברביעי לאחר המסחר, ישקף למשקיעים את מצבה של טסלה ב-3 חודשים האחרונים, שכללו יציאה מסגרים בסין, הקלות בשרשרת האספקה וירידה במחירי הסחורות - טסלה בתגובה, צפויה להציג צמיחה גבוה ותוצאות שיא בהכנסות ברווחים. אנליסטים צופים כי טסלה תדווח על רווח למניה של 1.01 דולר, המשקף צמיחה של 63% בהשוואה לרבעון המקביל, ההכנסות צפויות לגדול ב-60%, צמיחה גבוהה מאוד, ולעמוד על 22 מיליארד דולר.

אמנם מכירות הרכבים הם בהחלט הנתח הגדול ביותר שממנו טסלה מייצרת את ההכנסות, אך מהרבעון הקודם אנליסטים מתחילים ״לשים עין״ על סגמנט האנרגיה הירוקה של טסלה הכולל התקנת לוחות סולאריים ומטען הפאוול וול. ברבעון הקודם טסלה רשמה הכנסות של 866 מיליון דולר מסגמנט זה, צמיחה של 40% מרבעון לרבעון. כעת, היא צפויה להכניס 910 מיליון דולר, מה שיצביע על עלייה שנתית של 13%.

ונעבור למנה העיקרית - ההכנסות מרכבים של טסלה. טסלה לפני דוח מפרסמת את מסירות הרכבים של אותו הרבעון, מה שמכוון אנליסטים רבים לתחזית מעודכנת וממוקדת יותר לדוח הכספי. החברה דיווחה כי ברבעון השלישי של השנה היא מסרה 343,830 רכבים, שיא מבחינתה וזינוק של 42% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אבל למרות השיא, המספרים עדיין מתחת צפי האנליסטים למסירה של 357,938 כלי רכב.

כמו המסירות ששברו שיא - כך גם כאמור צפויים ההכנסות והרווחים של טסלה לשבור שיא.

הדבר מהחשובים ביותר שיש לשים אליו לב (לא, זה לא המכירה של מטבעות הביטקוין) הוא שולי הרווח בעבור כל רכב שטסלה מוכרת. הנתון הזה, שם אותה רמה מעל יצרניות הרכב האחרות שלא מתקרבות ליעילות של טסלה במכירת הרכבים.

ברבעון הקודם טסלה רשמה שולי רווח גולמיים עבור מכירת רכב של 27.9%, וזה היה נחשב ״לאכזבה״ למרות שמדובר בשולי רווח גבוהים במיוחד ביחס לתעשייה. זה נחשב כאכזבה בעקבות העובדה שברבעון הראשון של השנה, אותם שולי רווח עמדו על 32.9%, השוליים הגבוהים ביותר שטסלה רשמה. לצורך השוואה, שולי הרווח על רכב בפורד עומדים על 10% כעת, המשקיעים יקוו לסיבוב פרסה בנתון זה וחזרה מעל ל-30% שולי רווח במכירת הרכבים, מה שעשוי להגדיל את רווחי טסלה. 

עוד נתון שיש לשים אליו בשיחת המשקיעים הוא האמירות של המנכ״ל, אילון מאסק, לגבי התחזית השנתית של מסירות הרכבים, קצב הייצור במפעלים החדשים אוסטין וברלין והתחזית לרבעון הרביעי של השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאילון יש מטרה שאפתנית להשיג בסוף השנה, ויהיה מעניין לראות האם הוא יבטל/יקטין אותה, או שהוא עדיין יהיה נחרץ ובטוח בעמדתו - בתחילת השנה הוא הציב מטרה של הגדלת המסירות ב-50%. בשנת 2021 טסלה מסרה 936 אלף כלי רכב ולכן מדובר ביעד של 1.4 מיליון כלי רכב. האם היא מסוגלת למסור 489 כלי רכב ברבעון הרביעי? זה יהיה מאתגר מאוד. זה אומר שהיא צריכה למסור 42% יותר כלי רכב ברבעון הרביעי מאשר השיא של הרבעון השלישי שהסתיים זה עתה. 

טסלה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 700 מיליארד דולר, מכפיל רווח נוכחי של 80 אך מכפיל רווח עתידי של 36.9, תוך כדי הסתמכות שהרווחים וההכנסות של טסלה ימשיכו לצמוח בשיעורים גבוהים. מאזן הוא לא הצד הבעייתי של החברה כאשר יש לה מאזן חזק במיוחד עם מזומן נקי בשווי 14 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הצפי יקבע את מחיר המניה...כי המכפיל 37 מבוסס על צמיחה. (ל"ת)
    דני 19/10/2022 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאור 19/10/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    כתבה ארוכה עם הרבה נתונים מה עושים???
  • אני קונה השער נראה מצוין לקניה (ל"ת)
    19/10/2022 20:43
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.