טסלה
צילום: Istock
לקראת הדוחות

טסלה איבדה חצי משוויה מתחילת השנה; הדוח הקרוב ישנה את הכיוון?

טסלה צפויה לדווח על צמיחה שנתית של מעל 60% הן בהכנסות והן ברווחים - מה יפתיע הפעם, והאם זה יהיה לטובה או לרעה, שולי הרווח, ההכנסות מסגמנט האנרגיה הירוקה או שוב פעם מכירה של מטבעות ביטקוין?
עומר רוסו | (3)

טסלה TESLA INC נפלה ב-50% מתחילת השנה, שלל סיבות גרמו לכך החל מהסגרים שהחלו בסין שפגעו בייצור, ועד לירידות בשווקים שנוצרו בעקבות העלאות הריבית ונסיקת תשואות האג״ח, שפוגעות במניה כמו טסלה עם בטא גבוהה.

כעת, הדוח שיפורסם ברביעי לאחר המסחר, ישקף למשקיעים את מצבה של טסלה ב-3 חודשים האחרונים, שכללו יציאה מסגרים בסין, הקלות בשרשרת האספקה וירידה במחירי הסחורות - טסלה בתגובה, צפויה להציג צמיחה גבוה ותוצאות שיא בהכנסות ברווחים. אנליסטים צופים כי טסלה תדווח על רווח למניה של 1.01 דולר, המשקף צמיחה של 63% בהשוואה לרבעון המקביל, ההכנסות צפויות לגדול ב-60%, צמיחה גבוהה מאוד, ולעמוד על 22 מיליארד דולר.

אמנם מכירות הרכבים הם בהחלט הנתח הגדול ביותר שממנו טסלה מייצרת את ההכנסות, אך מהרבעון הקודם אנליסטים מתחילים ״לשים עין״ על סגמנט האנרגיה הירוקה של טסלה הכולל התקנת לוחות סולאריים ומטען הפאוול וול. ברבעון הקודם טסלה רשמה הכנסות של 866 מיליון דולר מסגמנט זה, צמיחה של 40% מרבעון לרבעון. כעת, היא צפויה להכניס 910 מיליון דולר, מה שיצביע על עלייה שנתית של 13%.

ונעבור למנה העיקרית - ההכנסות מרכבים של טסלה. טסלה לפני דוח מפרסמת את מסירות הרכבים של אותו הרבעון, מה שמכוון אנליסטים רבים לתחזית מעודכנת וממוקדת יותר לדוח הכספי. החברה דיווחה כי ברבעון השלישי של השנה היא מסרה 343,830 רכבים, שיא מבחינתה וזינוק של 42% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אבל למרות השיא, המספרים עדיין מתחת צפי האנליסטים למסירה של 357,938 כלי רכב.

כמו המסירות ששברו שיא - כך גם כאמור צפויים ההכנסות והרווחים של טסלה לשבור שיא.

הדבר מהחשובים ביותר שיש לשים אליו לב (לא, זה לא המכירה של מטבעות הביטקוין) הוא שולי הרווח בעבור כל רכב שטסלה מוכרת. הנתון הזה, שם אותה רמה מעל יצרניות הרכב האחרות שלא מתקרבות ליעילות של טסלה במכירת הרכבים.

ברבעון הקודם טסלה רשמה שולי רווח גולמיים עבור מכירת רכב של 27.9%, וזה היה נחשב ״לאכזבה״ למרות שמדובר בשולי רווח גבוהים במיוחד ביחס לתעשייה. זה נחשב כאכזבה בעקבות העובדה שברבעון הראשון של השנה, אותם שולי רווח עמדו על 32.9%, השוליים הגבוהים ביותר שטסלה רשמה. לצורך השוואה, שולי הרווח על רכב בפורד עומדים על 10% כעת, המשקיעים יקוו לסיבוב פרסה בנתון זה וחזרה מעל ל-30% שולי רווח במכירת הרכבים, מה שעשוי להגדיל את רווחי טסלה. 

עוד נתון שיש לשים אליו בשיחת המשקיעים הוא האמירות של המנכ״ל, אילון מאסק, לגבי התחזית השנתית של מסירות הרכבים, קצב הייצור במפעלים החדשים אוסטין וברלין והתחזית לרבעון הרביעי של השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאילון יש מטרה שאפתנית להשיג בסוף השנה, ויהיה מעניין לראות האם הוא יבטל/יקטין אותה, או שהוא עדיין יהיה נחרץ ובטוח בעמדתו - בתחילת השנה הוא הציב מטרה של הגדלת המסירות ב-50%. בשנת 2021 טסלה מסרה 936 אלף כלי רכב ולכן מדובר ביעד של 1.4 מיליון כלי רכב. האם היא מסוגלת למסור 489 כלי רכב ברבעון הרביעי? זה יהיה מאתגר מאוד. זה אומר שהיא צריכה למסור 42% יותר כלי רכב ברבעון הרביעי מאשר השיא של הרבעון השלישי שהסתיים זה עתה. 

טסלה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 700 מיליארד דולר, מכפיל רווח נוכחי של 80 אך מכפיל רווח עתידי של 36.9, תוך כדי הסתמכות שהרווחים וההכנסות של טסלה ימשיכו לצמוח בשיעורים גבוהים. מאזן הוא לא הצד הבעייתי של החברה כאשר יש לה מאזן חזק במיוחד עם מזומן נקי בשווי 14 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הצפי יקבע את מחיר המניה...כי המכפיל 37 מבוסס על צמיחה. (ל"ת)
    דני 19/10/2022 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאור 19/10/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    כתבה ארוכה עם הרבה נתונים מה עושים???
  • אני קונה השער נראה מצוין לקניה (ל"ת)
    19/10/2022 20:43
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.