מה צפוי בדוחות של חברות התעופה והאם המניות אטרקטיביות?
חברות התעופה חזרו לנפח נוסעים של טרום מגיפת הקורונה, ההכנסות גם כן, הרווחים - עדיין לא, בדומה למניותיהן, שרחוקות מאוד מרמות טרום הקורונה. נהפוך הוא - תעודת הסל JETS רחוקה רק 20% משפל הקורונה, הנקודה שאליה קרסו מניות התעופה בשיא הפאניקה.
דלתא מתחילת השנה ירדה ב-27%, יונייטד אירליינס נחתכה ב-25%, אמריקן אירליינס ב-36% (לא סתם ירדה יותר, היא בעלת החוב הגבוה ביותר) ואלסקה איירליינס ב-24%.
האנליסטית של Cowen, הלן בקר, אומרת שסקטור התעופה עדיין מתחבט בבעיות שהטרידו אותו כל השנה. אלה כוללים מחירי דלק סילוני תנודתיים וגבוהים, בעיות בשרשרת האספקה הגורמות לעיכובים בתחזוקה ובתיקון המטוסים, עיכובים באספקת מטוסים וקשיים בגיוס ושימור עובדים, במיוחד טייסים.
האנליסטית חושבת שנוכל לראות הפתעות חיוביות מחברת דלתא אירליינס, שתדווח ביום חמישי הקרוב לפני המסחר. אנליסטים צופים לדלתא רווח למניה של 1.55 דולר, או רווח נקי של 998 מיליון דולר, על הכנסות של 12.89 מיליארד דולר, אשר ישקפו צמיחה של 48%.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי האנליסט Duane Pfennigwerth, המסקר את החברה אמר בהערת המחקר כי הגירוי של נוסעים הרקיע שחקים בזמן סגרי הקורונה, וכשזה נגמר, חברות התעופה אמורות להמשיך את מגמת העלייה שהייתה טרום הקורונה, זאת על אף החששות ממיתון.
על רקע האמירות, האנליסט נתן תחזית שנתית לרווח למניה לדלתא, תוך כדי העלאה שלה מ-4.55 דולר ל-5.5 דולר, בשנץ 2024 הוא צופה אומדן רווח למניה של 6.25 דולר.
יונייטד איירליינס, תדווח ביום שלישי בשבוע הבא. היא ביולי סיפקה את הרבעון הרווחי הראשון שלה מאז תחילת הקורונה, למרות שמחירי הדלק הגיעו לשיאים. בחודש שעבר העלתה יונייטד איירליינס את תחזית צמיחת ההכנסות שלה לרבעון השלישי, תוך שהיא מציינת ביקוש "חזק" בסוף הקיץ. יונייטד היא ״ככל הנראה חברת התעופה הממוקמת בצורה הטובה ביותר לנצל את השלב הבא של התאוששות ההכנסות", כתבה האנליסטית של ג'פריס שילה קהיאוגלו.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
החברה צפויה לדווח על רווח למניה של 2.22 דולר או רווח נקי של 745 מיליון דולר, על מכירות של 12.718 מיליארד דולר אשר משקפים צמיחה של 64%.
אמריקן איירליינס תדווח ביום חמישי הבא על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. הביקושים לטיסות של חברות התעופה הללו גבוהים במיוחד, וכאמור, חזרו לרמות טרום הקורונה. זאת, מפחית באופן משמעותי את הסיכון לכך שהחברות יתנו תחזית חלשה להמשך - להפך, התחזית להמשך צפויה להיות טובה, מה שיכול לתרום לעלייה המניות התעופה. ״על אף העליה בביקוש לטיסות, הביקוש למניות התעופה יורד, זה לא יימשך לזמן רב״, אמר אנליסט ג'יי פי מורגן, ג'יימי בייקר.
מניית אמריקן אירליינס ירדה ב-36% מתחילת השנה, הירידה הגדולה ביותר בקרב חברות התעופה. החוב הנקי הגדול של החברה, משחק תפקיד חשוב כאשר יש לה חוב נקי של 28 מיליארד דולר, ובתקופה של העלאות הריבית, זה לא הדבר הטוב ביותר. אנליסטים צופים כי אמריקן אירליינס תרשום רווח למניה של 40 סנט ברבעון השלישי, על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, צמיחה של 47% בהשוואה לרבעון המקביל.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
