למה פורד נופלת ב-7%, ג'נרל מוטורס ב-4% ומה קורה עם טסלה?
השווקים הכלכליים עדיין סובלים מחולשה כללית וחרף הירידות בחדות במדדים המובילים במסחר ביום שישי, עדיין אין צפי להתאוששות כלשהי שכן המשקיעים טרם קיבלו את סימני התחתית שהם היו רוצים לראות.
מניות הרכבים החשמליים (EV) צנחו עם פתיחת המסחר היום בוול סטריט כאשר פורד FORD MOTOR , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS סופגות כולן הפסדים ניכרים. בולטת בהיעדרה מהירידות בתחום היא חברת טסלה TESLA INC שלהבדיל ממתחרותיה דווקא רושמת יציבות כלשהי ואף עלייה קלה עם פתיחת המסחר. עם זאת, ולדאבונה של טסלה, הסיבה אינה נעוצה באיזשהו יתרון שיש לה, אם כי בבעיות מהן סובלות מתחרותיה.
ריביאן עושה ריקול מאסיבי
מניית ריביאן יורדת בכ-9% עם פתיחת המסחר. אתגר ה-EV ניסה לשמור על קצב הייצור שלו, אך נתונים הייצור שהתפרסמו ביום שישי עלולים לסכן את הביצועים הפיננסיים של החברות בטווח הקרוב. ריביאן אמרה ביום שישי כי עושה ריקול ל-13,000 כלי רכב, המהווים חלק נכבד מהרכבים שייצרה מתחילת השנה. הבעיה שזיהתה ריביאן כללה מעין אטב המחבר רכיבים שונים במערכת ההיגוי.
החדשות מגיעות פחות משבוע לאחר שריביאן ניסתה לעודד את בעלי המניות שלה עם נתוני ייצור יציבים. החברה בנתה 7,363 כלי רכב ברבעון השלישי, מה שהביא את סך השנה שלה ליותר מ-14,300 מכוניות. ריביאן גם העריכה כי היא תוכל לעמוד ביעד ייצור של 25,000 יחידות לשנת 2022, מה שמרמז על עלייה ניכרת בקיבולת ברבעון הרביעי. מניית ריביאן התרסקה ב-76% מאז ההנפקה הראשונית בנובמבר 2021. כישלונות כאלה רק יאלצו את המשקיעים להיות סבלניים עוד יותר בתקווה לראות את העסקים של ריביאן ממריאים בשנים הבאות.
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וול סטריט מפקפקת בפורד ובג'נרל מוטורס
בינתיים, גם מניות יצרניות הרכב הגדולות יורדות, כאשר פורד נופלת ב-7% עם פתיחת המסחר וג'נרל מוטורס שיורדת ב-5%. אנליסטים בוול סטריט מיתנו את ציפיותיהם משתי ענקיות הרכב האמריקאיות האייקוניות על רקע התחרות הגוברת.
פורד קיבלה הורדה מאנליסטים ב-UBS, שהורידו את הדירוג שלהם ליצרנית הרכב ל'מכירה'. ב-UBS הורידו את מחיר היעד שלהם למנית פורד ב-3 עד 10 דולר. בפורד טוענים כי מדדי הביצועים העיקריים שלהם היו החלשים ביותר מבין יצרניות הרכב האמריקאיות, מה שהופך אותה לפגיעה יותר מעמיתיה למיתון פוטנציאלי. יתרה מכך, עסקיה של פורד באירופה מתמודדים עם רוח נגדית קשה עוד יותר בשל לחצים מאקרו-כלכליים מוגברים ביבשת המעורערת כלכלית. חרף עליות מחירים של כלי רכב כמו ה-F-150 Lightning החשמלי, נראה כי קשה לפורד לעמוד בכוחות שמורידים את המניה שלה למטה.
בינתיים, ג'נרל מוטורס (GM) קיבלה ראייה קצת יותר חיובית מ-UBS, אך היא ההמלצה לגביה ירדה מ'קנייה' ל'ניטרלית'. החברה ראתה את מחיר המניה שלה נחתך ל-38 דולר למניה - ירידה של 18 דולר למניה. למרות מומנטום טוב יותר בחזית ה-EV מאשר פורד, GM עדיין עומדת בפני האיום שלמרות שהיא מתכוונת לבנות מלאי של חלקים ורכיבים לרכביה, ירידה בביקוש עלולה לגרום לה להוזיל את כלי הרכב שלה כדי לפנות מגרשי סוחרים.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בעוד טסלה מגדילה את כושר הייצור שלה, משקיעים רבים מאמינים שהיא תוכל להשיג את המטרה של ייצור רכב אוטונומי שאינו נזקק כלל להתערבות האדם בהפעלתו. לא פורד ולא GM הצליחו לענות באופן מלא על ייצור כלי רכב שכזה.
- 2.מולן 10/10/2022 19:22הגב לתגובה זואז ריקול ל-14 אלף מכוניות. סוף סוף יש עוד חברת רכבים חשמליים בנוסף לטסלה שמוכרת רכבים. זו השנה הראשונה למכירות. יש ריקול. אז מתקנים את התקלונת של האטב ונותנים לרכבים ללכת. נניח עלות תיקון כזה 300 דולר. סהכ הפסד של 5-4 מילון דולר . מה קרה ? זה סיבה מחיקת 8 מיליארד דולר למשקיעים ? התחרפנו האמריקאים. רק שורטים ובכל. לאט יאמן. כולם בשוק האמריקאי מוכרים מניות. לפעמים למניה יש 10 מיליון מניות ובשוק מוכרים 40 מיליון. חרפון טוטאלי
- שחף 10/10/2022 21:58הגב לתגובה זוgm .. לוסיד כול חסרות קווי היצור בבעיה אמיתית...הכול רק צפי ותחזית ןהשוק סולד מזה.
- 1.אפשר לחשוב שמצב השבבים מזהיר ....lol (ל"ת)דני 10/10/2022 18:27הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
