אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
דוח רווח והסבר

האם מובילאיי יכולה למכור ב-100 מיליארד דולר בשנה או שזה רק לצורך חימום ההנפקה

עיכוב גדול בתחזית בשנים הקודמות לא מונע תחזית אגרסיבית אפילו שרלטנית, קדימה; פרופ' אמנון שעשוע מוכר אשליות
אבישי עובדיה | (21)

אינטל שילמה מעל 15 מיליארד דולר עבור מובילאיי לפני כחמש שנים, רכשה ב-2020 את מוביט שנכנסה לתוך מובילאיי בתמורה ל-1 מיליארד דולר ומימנה את הפסדי מובילאיי בסכום של קרוב ל-1 מיליארד דולר. כל התענוג עלה לה בינתיים 17 מיליארד דולר (בשמרנות) והיא רוצה להנפיק אותה ב-30 מיליארד.  

היא ניסתה ב-50 מיליארד והורידה את השווי. ההנפקה צפויה להיות בשנה הבאה והשאלה אם 6 שנים מאז הרכישה, אינטל מצאה במובילאיי את המזור למחלותיה?

 

התשובה היא לא. מובילאיי היא חברה מדהימה, אחת החברות הטכנולוגיות המדהימות שנוצרו כאן, אחד החלומות הגדולים, היא מוכרת בקצב של 1.6 מיליארד דולר – לא רע, אבל כשהיא נמכרה הקצב היה 800-900 מיליון ואז דיברו על 1.5 מיליארד דולר מעבר לפינה. הפינה הזו לקחה 5 שנים. מעבר לכך, הצמיחה היא לא רק אורגנית. אינטל רכשה את מוביט לפני כשנתיים, הוסיפה ושילבה בין השתיים ונתנה בוסט למכירות.

 

אז למרות שכל העולם מוחא כפיים לרכבים האוטונומיים והחשמליים, ולמרות שמובילאיי היא שם דבר בתעשייה, הצמיחה לא מרשימה. צמיחה מצרפית של 60%-70% ב-5-6 שנים לחברת טכנולוגיה מהסוג הזה, זה לא ביג דיל. אגב, בשנים שלפני המכירה לאינטל, מובילאיי צמחה 60%-70% בשנה אחת!

 

ועדיין – יש חלום. מובילאיי צמחה בצניעות בתקופה שעברה מאז הרכישה, אבל דווקא החלום זינק לשמיים. בוול סטריט קל יותר למכור חלומות מאשר כל דבר אחר. מציאות זה מוצר שקשה למכור. אבל, אם יש חלום, יש עתיד שאפשר למלא בו מה שרוצים - תחזיות, רעיונות, מוצרים, אתם יכולים למכור הכל, זה כבר תלוי בפה שלכם ולא דווקא ביכולות הטכנולוגיות.     

כשיש חלום אז בהתאמה מכפילי הרווח מזנקים, מכפילי המכירות ממריאים. למובילאיי יש עדיין חלום, אבל נראה שהוא כבר לא "החלום" שהיה לפני שנה. קשה לחלום כשהמדדים בוול סטריט קורסים, כשהנאסד"ק הוא המדד הבולט לרעה, וכשמניות הרכב החשמלי והאוטונומי מתרסקות.

 

 מובילאיי מכוונת לשווי של 30 מיליארד דולר (אחרי שניסתה ב-50 מיליארד), היא לא שווה את ה-30 מיליארד דולר האלו. אם מסתכלים מסביב על הסחורה שיש בוול סטריט לכל מיני חברות טכנולוגיה בתחום הרכבים החשמליים-האוטונומיים מקבלים נפילה דרמטית בשווים בשנה האחרונה. יש לא מעטות שמגרדות את שווי המזומנים. תחום הלידארים שהוא בעצם העיניים של הרכב האוטונומי והוא מעין קרוב לתחום של מובילאיי, ספג נפילות של 70% מהשיא, תחומי הרכבים האוטונומים והחשמליים בכלל נמצאים במקרה הטוב בחצי מחיר לעומת שנה שעברה. חברות הרכב החשמלי אומנם מגבירות ייצור ומכירות, אבל עדיין מפסידות והשווים יורדים, אפילו צונחים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז כמה היא שווה? תלוי בצמיחה רגע לפני הנפקה, ואיכשהו בתקופה של רגע לפני ההנפקה, הכל מתיישר לפי הספר והחברה צומחת ובכיוון טוב. אז כן, 30 זה אפשרי, גם 20 זה אפשרי, כשצריך לזכור שהחברה אומנם מפסידה חשבונאית, אבל בנטרול הוצאות חד פעמיות, אופציות וכו', היא מרוויחה בקצב של מעל חצי מיליארד דולר. זה צפוי לגדול.   

מובילאיי חשוב להזכיר בשוק תחרותי, עד כמה תחרותי? טסלה, יצרניות הרכב הגדולות (בחלקן), יצרניות השבבים נמצאות שם. אז מובילאיי מדברת על להיות מספר אחת. היא התחברה לאינטל להיום שם וכעת מסבירים לנו שהחיבור הזה לא טוב עסקית ולכן ההנפקה. כך או כך, להיות מספר אחת זה אומר חברת ענק, זה אומר שיש בעל בית שלקח אותה לשם - לטסלה יש את אלון מאסק ולמובילאיי יש את פרופ' אמנון שעשוע שלא מתבייש להציג מספרים בשמיים. 

 

זה מצוין לחלום. זה נהדר להגשים חלומות - שעשוע הקים חברה שמוכרת בקצב של 1.6 מיליארד דולר וימותו כל הקנאים והמבקרים. הוא ניצח - וואן זירו לשעשוע. 

מובילאיי היא חברה אמיתית עם מסה של מכירות לענקיות הרכב, היא מצפה שההתפתחות בתחום תעיף אותה לשמיים. היא מספקת מספרים לעתיד שאם יתקרבו למציאות אז מי שיקנה מובילאיי כנראה יעשה הרבה מאוד כסף וכאן הבעיה הגדולה. מה ההבדל בין איזה שרלטן שמבטיח לכם שתרוויחו 50% על קרקע לשרלטן אחר שמצא את הנוסחא להרוויח בבורסה לבין פרופ' שעשוע שנכון - הוא פרופ', נכון הוא הצלחה אדירה, נכון הוא לא שרלטן, הוא מאמין במה שהוא אומר, אבל...עדיין - מה ההבדל. הנה התחזית של החברה ושעשוע - האם זו לא תחזית שרלטנית, במיוחד בהינתן שהתחזית הקודמת לא עבדה?   

התחזית - מובילאיי מעריכה את השוק שלה כיום ב-16 מיליארד דולר, כש-5 מיליארד דולר הם מוצרים שלה. אז למה המכירות שלה בקצב של 1.6 מיליארד? כי יש הרבה מתווכים בדרך – מפיצים, יצרני אביזרים, חברות הרכב, ועוד.  ב-2026 פוטנציאל השוק יהיה 40 מיליארד דולר, ואז אם תעשו חשבון החברה צופה מכירות של 4-5 מיליארד דולר. וואוו! אם היתה לי חברה כזו לא הייתי מוכר בחיים.

 

ומה יקרה ב-2030? השוק שבו החברה לפי הנהלת מובילאיי יגלגל 480 מיליארד דולר והיא תחזיק מעל 90% ממנו. ההכנסות אם תעשו חשבון יכולות גם להיות 100 מיליארד דולר. וואו וואו וואו! אם היתה לי חברה כזאת, לא הייתי אילו מהרהר בלמכור או להנפיק אותה.

  

אני בטוח שגם באינטל שמסבירים שההנפקה היא לצורך מיקוד באסטרטגיית מפעלי השבבים וקבלת תמורה מההשקעה, היו קונים את התחזיות האלו בשתי ידיים, אפילו בחצי היו מסתפקים. אינטל השקיעה כ-17 מיליארד דולר במובילאיי. אז אולי היא תנפיק ב-30 מיליארד, ייתכן שבפחות, זו לא תשואה טובה בשש שנים, זה גם לא שווי שמבטא את הפוטנציאל לכאורה שמובילאיי מציגה - משהו לא מסתדר. 

אבל לא לדאוג. הרי אף אחד לא יבוא לפרופ' שעשוע ב-2030 ויגיד לו – "חביבי, פישלת בגדול, איפה התחזיות ואיפה המציאות, לא היית בכיוון?" 

 

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    כרמל 03/10/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    אתה שווה, מה שאתה מוכר, מה שאתה מרוויח. אמיתי, בבנק. צמיחה זה גיוס עובדים, גיוס כסף, מצגות ראוותניות יותר, תחזיות, הבטחות, מילים, דימיונות, מאווים, שרלטנות, הזיות, עוד ? ?.. זו צמיחה. "צמיחה".
  • 13.
    עובד אינטל 03/10/2022 08:17
    הגב לתגובה זו
    אינטל קנו עשרות סטארטאפים ובכלל אוזלת יד ההנהלה הם הפכו לרוחות רפאים עד שנמכרו בגרושים עם קיצוצים נרחבים בכח אדם. צריך לדעת גם למי להמכר, בהצלחה למובילאיי
  • 12.
    נועם 02/10/2022 17:35
    הגב לתגובה זו
    כל הפלופים שלה בעבר-כניסות מאוחרות מדיי לתחום X- מקרינים כעת על החברה.
  • 11.
    אנונימי 02/10/2022 08:40
    הגב לתגובה זו
    טבעי שגם אינטל הגדולה תרצה לחלץ כאן סיכון. עדין יש הרבה סיכוי והרבה סיכון. בוא נגיד שב2021 ראינו הנפקות הזויות בהרבה
  • ככה זה כשמוכרים חלומות (ל"ת)
    דן 02/10/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שורט כבד אחרי ההנפקה (ל"ת)
    גידי 02/10/2022 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שאלה פשוטה למחבר 02/10/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
    אשמח לקבל הערכת שווי. גם טווח מחירים יתקבל בברכה
  • כתוב - 20-30 (ל"ת)
    צחי 03/10/2022 08:19
    הגב לתגובה זו
  • קורא 02/10/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    שווה רק את הטכנולוגיה - עכשיו
  • לילי 02/10/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
    יש היום מעבדים וטכנולוגיות חדשות טובות יותר . רף הכניסה גבוהה אך לא מצדיק 30 מיליארד $
  • יעקב 02/10/2022 13:41
    מה שמובילאי מציע היום אין כרגע לאף מתחרה. וגם אם תיקחו בחשבון שהיא מייצרת את כל הפתרונות ביותר זול משאר המתחרים אז הנה לכם הנוסחה
  • 8.
    משה 02/10/2022 07:39
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהיא נקנתה בפחות משש שנים, לוקח גם זמן למזג את החברה הקטנה שאינטל קנתה ואל תשכח שהייתה שנתיים קורונה והיה מחסור בשבבים.
  • דוד 02/10/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
    עברו 5 וחצי שנים, עד שינפיקו 6 שנים
  • 7.
    אינטל על הפנים 02/10/2022 07:26
    הגב לתגובה זו
    ומוביליאיי זו עוד האכלה שאכלו
  • 6.
    טיפה מבין 02/10/2022 07:01
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם שאין מילה אחת נכונה. הכותב לא מבין את הטכנולוגיה ואת השוק, אבל מחרטט בבטחון. מזל שהוא כתב טכנולוגיה סוג ח' ולא יזם הסדרתי הכי מצליח בישראל בהיסטוריה בפער כמו אמנון שעשוע, שהוא במקרה גם פרופסור.
  • 5.
    גלעד 02/10/2022 06:45
    הגב לתגובה זו
    אינטל במצב לא טוב וצמאה למזומנים למימון המפעלים שהיא מקימה ומאז המנכ"ל הנוכחי מתנערת מכל תחום עסקי שאינו קשור לליבתה העסקית. השוק של מובילאיי הוא שוק צומח שיחולל מהפכה בעשורים הקרובים מובילאיי היא שם דבר בתחום זה. נוצרה כאן הסערה המושלמת למשקיעים. אינטל מנפיקה אפרוח שיהפוך לאווזה המילה ביצי זהב מהסיבה שביצי זהב לא מכילות סיליקון.
  • 4.
    הדרך ארוכה היא וקשה 02/10/2022 01:52
    הגב לתגובה זו
    יש שיטות נוספות (=כמו של פורסייט שמבוססת על 4 מצלמות), ויש את תחום הלידאר שמבוסס על קרן לייזר (=שאותו מובילה חברת אינוויז INVZ הישראלית שיש לה חוזה ענק עם פולסווגן
  • ערן 02/10/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
    מאז יש lidar ו radar בפיתוחים מתקדמים
  • 3.
    אורח 02/10/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
    אם מובילאיי יורידו את המחיר בצורה דראסטית כך שגם אופנוע יוכל להתקין ומתאים לכל כיס היא תוכל להגיע למכירות המוניות בכל העולם
  • 2.
    וב- 2100 כמה יהיו ההכנסות? (ל"ת)
    מבין2 01/10/2022 23:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משועשע 01/10/2022 22:59
    הגב לתגובה זו
    חברת ערך כמו אינטל לא יכולה להרשות לעצמה להחזיק פוזיציה כה גדולה בחברת צמיחה. המבחן אם היא כן או לא מאמינה לסיפורי מובילאיי תהיה בהמשך ההחזקה במניות החברה. כרגע מדובר בעיקר בגיוס הון וזה לגיטימי לגמרי שהגיוס יתבצע בחברה הבת שמדדי השווי שלה ופרפיל משקיעי היעד כה שונים מאלה של החברה האם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.