פאונד לישט
צילום: Colin Watts on Unsplash

לונדון הופכת זולה - הליש"ט מתאוששת היום, אבל התחזיות - המשך נפילה

חברות ישראליות שמשקיעות בנדל"ן בבריטניה ירשמו הפסדים גדולים, יצואנים לבריטניה צפויים לצמצם רווחים, היבוא מבריטניה ירוויח וגם התיירות לבריטניה תחגוג
מתן קובי | (2)

אחרי שהליש"ט נפלה 5% לשפל היסטורי של 1.035 מול הדולר היא התאוששה בסוף המסחר אמש והיום והיא נסחרת ב-1.08 דולר לליש"ט (ראו כאן את המסחר השוטף ויחסי המטבעות ואת שער הלירה מול השקל.

 

בבנק המרכזי האנגלי מודאגים והם מסרו שהם "עוקבים מקרוב" אחרי השווקים הפיננסיים, וכי לא יהססו לשנות את הריבית כדי להשיג את יעד האינפלציה. כלומר, סבירות לא קטנה שהריבית תמשיך לעלות, תמתן את האינפלציה ותרסן-תמתן את קריסת המטבע. אלא שכלכלנים רבים סבורים שהליש"ט בדרך להיסחר מתחת לדולר. זו גם חוזקת הדולר וגם ואפילו בעיקר בשל חולשת הליש"ט. מדובר אגב בקריסה אמיתית, כאשר לפני שנה היה היחס מעל 1.4 דולרים לליש"ט.

"הימים האחרונים לא מפתיעים. אני מעריך  שזה הולך להיות יותר גרוע", אמר ג'ורדן רוצ'סטר, כלכלן מאקרו של בנק ההשקעות נומורה במקביל להורדת מחיר היעד של הליש"ט ל-0.975 דולרים לליש"ט.

החולשה של הליש"ט הפכה לקריסה לאחר שהממשלה הציגה תוכנית כלכלית שכוללת קיצוצי מסים לחברות ולעשירים. התוכנית עלולה להגדיל את הגירעון ולא תאפשר מלחמה באויב הגדול - אינפלציה. המלחמה באינפלציה היא דרך הריבית, אבל העלאת ריבית כשיש גירעון גורמת למדינה להוציא יותר על מימון וכן לשלם על הגירעון - כלומר להעביר כסף לציבור וזה סותר את הרצון לרסן אינפלציה. העברת כספים באינפלציה שמגדילה את הגירעון היא  מדרבנת אינפלציה.

השוק לא אוהב את התוכנית וחושש ממנה מאוד וזה מתבטא בשער החליפין.  

הבעיה בקיצוץ מיסים

האינפלציה בבריטניה עמדה בחודש אוגוסט על 9.9%, אמנם מתחת לצפי, אך זהו הוא נתון שאי אפשר להתייחס אליו בקלות ראש. המחירים ממשיכים לעלות בקצב גבוה מאוד והבעיה היא שכעת, כאשר אזרחי המדינה ישלמו פחות מיסים, יישאר להם יותר כסף פנוי לקניה של מוצרים, ההיגיון פשוט מאוד - יש לי יותר כסף, אז אני אקנה יותר מוצרים לפני שהמחיר שלהם עולה עוד יותר.

מה אם כן הבעיה? שכאשר אותם מרבית אזרחי המדינה יבזבזו עוד כסף, המחירים בצורה מאוד ברורה יעלו, ככל הנראה בקצב יותר גבוה ממה שהם עלו בו עד עכשיו. עם החורף הקרב ובא והעלייה החדה במחירי האנרגיה, עלייה נוספת באינפלציה יכולה לפגוע קשות באזרחי הממלכה ובכלכלה שלה. לפני כחודש העריכו בסיטי בנק כי האינפלציה בבריטניה עלולה להגיע עד ל-18% בינואר הקרוב לנוכח מחירי האנרגיה שלא צפויים לרדת והערכה זו נראית אפילו יותר סבירה כיום מאשר שנראתה לפני חודש.

מה יעשה הבנק המרכזי

הבנק המרכזי כבר העלה את הריבית עד לרמה של 2.25%, אשר תצטרך ככל הנראה להגיע לרמה הרבה יותר גבוהה בכדי לעמוד במחירי האנרגיה בחורף הקרוב בשילוב עם עלייה בביקוש הודות לתכנית של הממשלה. התשואות על אגרות החוב בינתיים ממשיכות לעלות ומציגות את החששות הכבדים ממיתון. התשואה על האג"ח לשנתיים כבר נושקת ל-4.5% בזמן שהתשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על 4.2%, לאחר שעמדה על 3.84% רק לפני יומיים. לשם השוואה - התשואה על אג"ח ארה"ב לשנתיים עומדת על כ-4.3% וזו ל-10 שנים עומדת על כ-3.8%, זאת בזמן שהריבית בארה"ב גבוהה באחוז שלם מזו שבבריטניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם יש לבנק פריבילגיה להתמהמה?

לנוכח האינפלציה הגבוהה, נראה מאוד שלא וכי ללא טיפול מהיר והולם האינפלציה תחמוק לבנק המרכזי מבין האצבעות. בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי את הריבית לרמתו הנוכחית לאחר העלאה של 0.5% והחלשותו של המטבע של הממלכה הגיע בזמן נוראי, כאשר כמו שנאמר לעיל, הפגישה הבאה של הבנק המרכזי תהיה רק בחודש נובמבר. אם הממשלה האנגלית לא תחזור בה בקרוב מהצעדים בהם בחרה בנוסף לכך שהבנק המרכזי לא יעלה את הריבית מספיק גבוה ומספיק מהר, כלכלת אנגליה צפויה לחזות באינפלציה קשה מאוד ולהכנס למיתון קשה בחורף הקרוב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קניתי אתמול לונג נסדק אפל גוגל פייסבוק טסלה (ל"ת)
    שרית 27/09/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עליות נאות מחיקת שורט . 3 ימים יקבלו זובור (ל"ת)
    עודד ליכט 27/09/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.