REE
צילום: יח"צ

מניית REE ממשיכה להתרסק בעוד 10%; השוק לא מאמין לתחזיות החברה

החברה צופה הכנסות של 344 מיליון דולר בשנת 2023, ולא פחות מ-2.7 מיליארד דולר בשנת 2024. כרגע, ההכנסות עומדות על 0. כן צריך לומר שזה גם מה שצפתה החברה. אז שנת ההוכחות של REE עדיין לא הגיעה, אבל השוק מנחש שזה לא יילך על פי התחזיות היומרניות, והמניה קרסה ב-95% מההנפקה; האם לחברה יש מספיק כסף כדי לשרוד יותר משנה וחצי? לא בטוח

עומר רוסו | (7)

חברת REE REE הישראלית הוקמה ב-2013 ע"י מייסדי סופטוויל, דניאל בראל, המשמש כמנכ"ל ואחישי סרדס, החברה מייצרת פלטפורמה שעליה כל יצרנית רכב יכולה לעשות שימוש, כאשר רכיבים שונים ברכב משולבים בין השלדה והגלגלים ובהם היגוי, בלימה, מתלה, הנעה ובקרה. צורה "שטוחה" זו משאירה בחלל הרכב יותר גמישות בתכנון הרכב. כך רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים. 

החברה הונפקה ביולי בשנה שעברה לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר במיזוג ספאק, במסגרת גל ההנפקות הגדול וההייפ בשווקים - כאשר כל חברה הייתה יכולה לבוא עם חלום ולגייס מיליארדים - ועוד הספיקה לזנק ב-25% לאחר ההנפקה. אלא שמאז השוק הספיק להתאכזב קשות משיטת הספאק ולהפיל את רוב ההנפקות הללו בעשרות אחוזים, וגם חברת REE לא התחמקה מהגורל הזה. היא נסחרת כעת במחיר של 68 סנט - נפילה של 95% מההנפקה, מחיר המשקף לה שווי שוק של 164 מיליון דולר בלבד.  

תחזית החברה הייתה להשקיע בשנים הקרובות בבניית יכולת יצור במקומות שונים בעולם וביניהם ארצות הברית, אירופה ויפן. הכסף שגויס אמור להספיק לחברה לביצוע התוכניות העסקיות שלה לשנים הקרובות.

היתרון (שבהמשך הפך לחיסרון) הוא שחברות שמתמזגות עם ספאק יכולות לעקוף את הרגולציה ולפרסם תחזיות, מה שחברה שנכנסת לבורסה בדרך המלך, של IPO, לא יכולה לעשות. אז על פי הצפי של REE, היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר בשנת 2023, לא פחות מ-2.7 מיליארד בשנת 2024, סכום מדהים של 5.7 מיליארד בשנת 2025 ואם זה לא מספיק יומרני אז החברה מדברת על 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026.

תחזית ה-EBITDA של החברה היא ל-275 מיליון דולר בשנת 2024, המשך זינוק ל-904 מיליון דולר בשנת 2025 ואחר כך 1.7 מיליארד בשנת 2026. מדובר כאן בשיעורי צמיחה של אלפי אחוזים, ויומרנות גבוהה מאוד.

כעת, נחזור למציאות - שנת הדין של החברה עוד לא החלה, אך נראה שהשוק מתמחר שהתחזיות היומרניות של החברה לא יצליחו. במחצית הראשונה של שנת 2022, החברה רשמה 0 הכנסות (החברה כאמור צופה רק ב-2023 להכניס כסף). מנגד, החברה רשמה הוצאות מחקר ופיתוח בגובה 39 מיליון דולר, יותר מכפול מהתקופה המקבילה. הוצאות הנהלה וכלליות עמדו על 26 מיליון דולר. ההפסד התפעולי של החברה עמד על 66 מיליון דולר, בהשוואה ל-43 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

המאזן של החברה יחסית יציב, לחברה יש 206 מיליון דולר בקופת המזומנים, ללא חוב בכלל. ובהתחשב בעובדה שבמחצית הראשונה של שנת 2022 החברה שרפה 68 מיליון דולר במזומן, באם הקצב יימשך, (מה שכנראה וול סטריט מעריכים) וההכנסות לא יגיעו בדומה לתחזית החברה, הכסף בקופה יחזיק לשנה וחצי בערך.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יואל 11/10/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
    חברה שלא יודעת להתנהל מול המשקיעים צריכה דבר ראשון לפטר את ה- IR
  • 6.
    שמעון חסידים 30/09/2022 18:00
    הגב לתגובה זו
    לייצר רכב מיני זה יעשה פרסומת בכבישים וגם הפיתוח והייצור יהיו מהירים ויתנו הכנסות... הוא לא ענה לי עד עכשיו שיצליחו
  • 5.
    עוקב אחרי החברה 30/09/2022 10:07
    הגב לתגובה זו
    החברה התחילה כבר פילוטים עם גופים גדולים, מספיק שאחד מהם יחתום על חוזה וגם המניה תקפוץ וגם הם ייכנסו לייצור במצב טוב, הטכנולוגיה שלהם באמת פורצת דרך בהרבה מובנים וזה מרגיש כמו הישורת האחרונה-בייחוד לאור זה שהמפעל כבר בהקמה
  • 4.
    רומן 29/09/2022 19:18
    הגב לתגובה זו
    שיראה יצוגי, יחליף את עצמו במנכל אמריקאי ושיביאו מכירות
  • 3.
    נ.ש. 29/09/2022 18:57
    הגב לתגובה זו
    במחיר הנוכחי. לא ממליץ. מנית חלום
  • 2.
    אין לחברה אף נכס - שרפו הכל (ל"ת)
    לילי 29/09/2022 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 29/09/2022 18:33
    הגב לתגובה זו
    עוד עקיצה מושלמת של חברת שקר כלשהוא היה נחמד הכסף נשרף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.