לראשונה מאז מלחה"מ השנייה רוסיה מגייסת מילואים; איך יושפעו השווקים?
רוסיה מודיעה על גיוס של 300 אלף חיילי מילואים, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בנאום טלוויזיוני ששודר ברחבי רוסיה, הנשיא פוטין מסר כי: "אם השלמות הטריטוריאלית שלנו תאוים, אנחנו נשתמש בכל האמצעים הזמינים עבורנו בכדי להגן על האזרחים - זה לא בלוף", והוסיף שלרוסיה יש "הרבה נשק בכדי להגיב". הגיוס מגיע לאחר שבשבועות האחרונים הצליח הצבא האוקראיני להשתלט בחזרה על חלקים מסויימים ברחבי המדינה ועל כ-30 עיירות באזור חרקוב, אזורים אשר היו בשליטת הרוסים.
פוטין טען כי הגיוס החלקי מתוך צבא המילואים של 2 מיליון חיילים נועד בכדי להגן על אזרחי רוסיה בזמן שהמערב בכלל לא מעוניין בשלום באוקראינה. על פי פוטין המערב דוחף את האוקראינים "להעביר פעילויות צבאיות לתוך הטריטוריה שלנו במטרה לבזוז את המדינה שלנו". פוטין המשיך ואמר כי המערב משתמש ב"סחטנות גרעינית", כאשר הוא מאזכר את הכור הרגעיני הגדול ביותר באירופה אשר נמצא באוקראינה. לטענתו, בכירים בנאט"ו הצהירו כי יש אפשרות שישתמשו בנשק גרעיני נגד רוסיה.
כתגובה להצהרות בהן האשים את בכירי נאט"ו אמר פוטין: "עבור מי שמרשים לעצמם לצאת בהצהרות כאלו בנוגע לרוסיה, אני רוצה להזכיר לכם שיש למדינה שלנו אמצעי השמדה רבים ומגוונים, כאשר בחלק מהמקרים הם אפילו יותר מודרניים מאלו של מדינות נאט"ו". הנשיא הדגיש וחזר על הכוונה שלו "לשחרר" את אזור דונבאס במזרח אוקראינה, אשר מרבית האזרחים שם, לטענתו, בכלל לא רצו להיות חלק מאוקראינה.
שר החוץ של בריטניה הגיב למהלך של פוטין בריאיון: "ברור שזה עניין שאנחנו צריכים להתייחס אליו ברצינות, אנחנו לא בשליטה ואני חושב שגם פוטין לא באמת נמצא בשליטה. זוהי בבירור הסלמה".
- לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר
- פגישה בבייג'ין: שי ג'ינפינג ופוטין מחזקים את הברית האסטרטגית בין סין לרוסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלל הצעדיים וההתבטאויות של פוטין ורוסיה נובעים ככל הנראה מההפסדים אשר הם סופגיים בשטח האוקראיני בשבועות האחרונים. כאמור, אוקראינה הצליחה להשתלט בחזרה על שטחים רבים במזרח המדינה והצליחו להתקדם עד ל-50 קילומטר בתוך השטחים הכבושים. הסיכוי לניצחון במלחמה כבר נראה לא כל כך ממשי עבור הרוסים, כאשר אפילו אזרחים רבים קוראים לסיום המלחמה חסרת הפואנטה של פוטין. עד כה איבדה רוסיה אלפי חיילים ופוטין מנסה לשדר לרוסים ולמערב כי הוא לא מוכן לוותר תוך כדי שהוא מנסה להצדיק את הפעולות בתור פעולות הגנה.
מה תהיה ההשפעה על השווקים?
ההכרזה של רוסיה ונאומו של פוטין תופסים את השוק במצב לא טוב בכלל - היום בערב הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להכריז על העלאת ריבית שכרגע צפויה לעלות בין 0.75% ל-1%. הפד' לא העלה את הריבית באחוז שלם כבר יותר מ-40 שנה, בהנחה ואכן יעשה זאת השוק ככל הנראה יגיב בירידות חדות. בנוסף להעלאת הריבית אירופה נמצאת במשבר אנרגיה ממשי לנוכח המלחמה והורדת האספקה שרוסיה מספקת לה. המחירים עולים, האזרחים ממשיכים לסבול החרפה של המלחמה רק תקרב את אירופה לקריסה יותר גדולה שתגיע בחורף הקרוב.
כרגע לא ברור מה כיוון המלחמה מבחינת מנצחים ויש כאלה שמאמינים כי יש לאוקראינה אף סיכוי לנצח בה - מה שאמור לעזור מאוד לאירופה ולרומם את השווקים למעלה. מה שבטוח הוא שכאשר המלחמה ממשיכה ואין מנצח ברור, בין אם זה הרוסים האוקראינים, אירופה והשווקים הם אלו שיסבלו וכנראה ששיא הירידות והאינפלציה בכלל עוד לפנינו.
- 12.השמדה עצמית? מטורפים. בינתיים מוסקבה ופטרבורג ללא טילים (ל"ת)נחמן 05/11/2022 12:35הגב לתגובה זו
- 11.ריטה ריטלין 21/09/2022 15:08הגב לתגובה זוהרוסים מוכנים לאונס ורצח וביזה כל עוד הם יושבים בבית. כשמתחילים לקרוא להם במקום לשכירי חרב לבוא ולמות בשביל להוסיף עוד קצת שלג ושדות לאמא רוסיה הם מתקוממים.
- 10.מיימוצה 21/09/2022 13:33הגב לתגובה זוובכך לתקוף את רוסיה - תחנות הכח כנשק. הכתב מצטט את התעמולה המערבית, שאמת ודיוק אינן התכונות החזקות שלה.
- 9.Yl 21/09/2022 13:30הגב לתגובה זומה שעשו ל בירייה המוציא לפועל של סטאלין יותר מ צפוי לקורות לפוטין עצמו פוטין מרסק את שכבת ההגנה הכלכלית ש הקיפה אותו ו דאגה לשלומו כולל הכלכלית.....מעל לסביר ש בקרוב היו חדשות מסעירות
- 8.לילי 21/09/2022 13:25הגב לתגובה זומילחמה טוטאלית - זו מלחמה שבה הכל מותר. כמו המדיניות של היטלר במלחמת העולם . רצח עם , שיעבוד כל המשאבים והעם למלחמה , הרס מוחלט .פצצות אטום .שיפת ערים .
- 7.ביבי יתן לכולם פטור כך שלא יהיה צבא (ל"ת)יהודי 21/09/2022 13:09הגב לתגובה זו
- 6.לרון 21/09/2022 12:45הגב לתגובה זו"נוטפות דם" ולא כחולות ו"אופטימיות"?
- 5.לרון 21/09/2022 12:42הגב לתגובה זומי נלחם שם אי פעם מאז מלה"ע השניה,ראינו אז את הקומוניסטים בברלין,אז???
- 4.לילי 21/09/2022 12:42הגב לתגובה זוגרמניה טענה את הטענות שפוטין טוען עתה . שבריטניה והמערב בוזזים את גרמניה ופגעים בשלמותה הטריטוריאלית ובכוונת המערב להשמיד את גרמניה . בריטניה וצרפת נכנסו למלחמה עקב פלישת גרמניה לפולין .
- 3.לרון 21/09/2022 12:39הגב לתגובה זופאניקה מיותרת וחבל! הצאר בלחץ,משחק את ה"קוזאק הניגזל" וכבר אמרו על סאדם חוסיין שככל שיפסיד יהיה יותר מסוכן,ובסוף נמצא בבור....
- הרגע בבקשה!!!!! (ל"ת)ללרון 21/09/2022 16:20הגב לתגובה זו
- 2.משוגע לגמרי.מחפש מלחמת עולם שלישית (ל"ת)יוסי 21/09/2022 12:39הגב לתגובה זו
- 1.בתל אביב כלום לא משפיע. רק עליות (ל"ת)מאיר 21/09/2022 12:29הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
