זו הסיבה שהעובדים ההיספנים בארה"ב יפגעו יותר משאר האוכלוסייה
הבנק האמריקאי וולס פארגו WELLS FARGO & CO מעריך כי אם המצב בשווקים ימשיך להידרדר לכדי מיתון - קל ככל שיהיה - עובדים היספנים יספגו מכה קשה. "שיעור האבטלה ההיספני נוטה לעלות גבוה באופן לא פרופורציונלי מהממוצע הארצי במהלך מיתון כלכלי", כתב הכלכלן הראשי של הבנק, ג'יי ברייסון. כך לדוגמה מציינים בבנק כי מ-2006 עד 2010, שיעור האבטלה ההיספני עלה בכ-0.8%, בעוד ששיעור האבטלה הלא-היספני טיפס בכ-0.3%.
בבנייה, למשל, ההיספנים מהווים שליש מהעובדים, בהשוואה ל-18% מסך התעסוקה של משקי הבית. המגזר, שרגיש להעלאות הריבית, יתמודד עם "אתגרים חריפים בשנה הקרובה", אמר ברייסון. שיעורי המשכנתאות זינקו ליותר מ-6% והיתרי הבנייה כבר ירדו ביותר מ-10% מאז סוף השנה שעברה, הוא ציין.
כמו כן, תהיה ירידה תלולה יותר בהוצאות הסחורות במהלך השנה הבאה, הודות לירידה בביקושים. נכון לעכשיו, ההוצאה הכוללת של הצרכנים גבוהה ב-14% מפברואר 2020 וההוצאות האמיתיות על שירותים עלו בפחות מ-1% במהלך אותה תקופה. "סביר להניח שהרוטציה בהוצאות תוביל לקיצוצים חדים יותר בתעשיות הקשורות לסחורות מעבר לבנייה, כולל תחבורה ומחסנים, מסחר קמעונאי וסיטונאי וייצור - כל הענפים שבהם ההיספנים מייצגים נתח לא פרופורציונלי מכוח העבודה", אמר בריסון.
עם זאת, ריכוז עבודה במגזר הפנאי והאירוח, שנפגע קשה במהלך המגיפה וכעת מתאושש יפה, עשוי להקל על חלק מהפגיעות הצפויות הללו. לא רק שהצרכנים יעדיפו לצאת לחופשות שנשללו מהם בתקופת הקורונה או אכילה בחוץ, אלא שהתעסוקה בענף עדיין נמצאת עדיין כ-7% מתחת לרמה שלפני הקורונה, כתב בריסון.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל הנוגע לגיל, עובדים היספנים הם בדרך כלל צעירים יותר מהאוכלוסייה הכללית. "עובדים זוטרים נוטים להיות מפוטרים בשיעור גבוה יותר מעובדים בעלי ותק רב יותר", אמר ברייסון. "פחות שנות ניסיון מקשה על מציאת עבודה חדשה בשוק עבודה חלש". עם זאת, הוא לא צופה שהמיתון הבא יפגע בשוק העבודה כפי שקרה במיתונים שאירעו בעבר.
"מעסיקים בילו את רוב הזמן בחמש השנים האחרונות במאבק למצוא עובדים", אמר ברייסון. "אנו צופים שהמעסיקים יחזיקו חזק יותר בעובדים מאשר במהלך מיתונים קודמים, תוך הבנה טובה יותר של כמה קשה זה עשוי להיות להעסיק אותם בחזרה".
- 5.למי אכפת מה המוצא? (ל"ת)17/09/2022 19:36הגב לתגובה זו
- 4.כ 17/09/2022 13:05הגב לתגובה זו"תרוצים" על אפלייה ,דיסקרימינציה,אפרטהייד שמעתם?בקיצור חסר שוויון מגדרי,השאר תירוצים
- 3.א 17/09/2022 12:56הגב לתגובה זושוכן במרומים,והשמיים זה ואקום,מסקנה אלוהים זה ואקום,כמו פוטין,ואקום רצחני,כן כן
- 2.קש 17/09/2022 09:03הגב לתגובה זוהבעיה היא יותר מורכבת כי השכר כיום לא יכול לאפשר קיום בכבוד .עליית מחירי הנכסים משפיעים על השכירות כמו כן מחירי האנרגייה ומחירי המזון כל זה ביחד גורם ליאוש וחוסר רצון מצד העובדים לאייש משרות אך המיתון יעשה את ההבדל .על פי דעתי מחירי הנכסים והשכירות ירדו כמו כן מחירי האנרגייה והמזון וכמובן רמת החיים ואז העובדים יתחילו לאייש את המשרות
- 1.גורי 17/09/2022 08:48הגב לתגובה זופה החרדים לא עובדים במהלך ואיך להם בעיה כי אלוהים דואג להם שולח להם כסף לקיום
- מ 17/09/2022 12:54הגב לתגובה זוהבנתי וזה נכון המדינה זה "השם" ישראל כזכור פעם יעקב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
