אזהרת רווח לכלכלה העולמית? פדקס צנחה ב-17% במסחר המאוחר
ענקית השילוח FedEx פדקס FEDEX (סימול:FDX) שנסחרת לפי שווי של 53 מיליארד דולר הוציאה הלילה אחרי המסחר תוצאות מקדמיות, כשלמעשה מדובר באזהרת רווח. המניה התרסקה במסחר המאוחר ב-17%, וגררה גם את המתחרה UPS UNITED PARCEL SERVICE לנפילות של 6%. גם אמזון AMAZON ירדה ב-2% וגם טארגט TARGET CORP איבדה 2%. היום פדקס כבר צפויה להיסחר לפי שווי של 44 מיליארד דולר.
אז מה היה שם? פדקס חותכת בחדות את התחזיות לרבעון הפיסקאלי הראשון של 2023 (כלומר הרבעון הקרוב), תחזית שאותה פרסמה רק לפני שלושה חודשים, וצופה כי הרווח המתואם ברבעון הקרוב יהיה 3.44 דולר למניה, 33% מתחת צפי האנליסטים ל-5.14 דולר. גם ההכנסות יהיו נמוכות יותר: החברה צופה הכנסות של 23.2 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-23.58 מיליארד. פקדס גם צופה שהרווח למניה לשנה כולה יירד לטווח של 22.50-24.50 דולר. אם כי כאן לא מדובר בפספוס צפי האנליסטים, שצפו 22.29 דולר למניה - רק שהבעיה היא שהאנליסטים מראש נתנו תחזיות נמוכות יותר לתוצאות החברה בחודשים האחרונים, וגם באלה היא לא מצליחה לעמוד.
מנכ"ל פדקס, ראג' סוברמניאם הזהיר בהודעת החברה כי "ההיקפים העולמיים ירדו כשהמגמות המאקרו-כלכליות החמירו משמעותית בהמשך הרבעון, הן ברמה הבינלאומית והן בארה"ב. אנחנו פועלים במהירות נגד הרוחות האלה, אבל בהתחשב במהירות שבה התנאים השתנו, תוצאות הרבעון הראשון מתחת לציפיות שלנו".
איך החברה פועלת לצמצם את הפגיעה? היא מצמצמת טיסות, חניית מטוסים זמנית, סגירת יותר מ-90 משרדים של החברה ודחיית תוכניות גיוס עובדים. "אנו מאיצים באגרסיביות את מאמצי הפחתת העלויות ופועלים עם אמצעים נוספים לשיפור הפרודוקטיביות, הפחתת עלויות משתנות ויישום יוזמות להפחתת עלויות מבניות", הוסיף המנכ"ל.
- הפחד של המשקיעים: אי וודאות שתוביל לביטול תחזיות; לוג’יטק היא רק הסנונית
- בואינג באזהרת רווח: צפויה לדווח על הפסד של 4 מיליארד ד' לעומת צפי למיליארד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת היא שפדקס הייתה צריכה לראות את זה מגיע כבר מזמן. בשנה שעברה פדקס העריכה ביותר מדי את הביקושים לשיא עונת השילוח בחגים, וקבלנים שעבדו מולה האשימו אותה בכך ששילמו עבור משאיות ועובדים לא נחוצים.
נציין כי הבנק העולמי אמר אתמול ששלוש הכלכלות הגדולות בעולם - ארצות הברית, סין ואזור האירו - מואטות בחדות, ואפילו "פגיעה מתונה בכלכלה העולמית במהלך השנה הבאה עלולה להטות אותה למיתון".
פדקס מעסיקה 650 אלף עובדים, נפגעה מהקורונה, וגם כעת מהאינפלציה
פדקס נפגעת כמובן מהאינפלציה אבל היא גם נפגעה במהלך הקורונה וזאת בעיקר עקב הקושי בעיית העסקת העובדים שיצר משבר הקורונה בארה"ב. פדקס היא חברת משלוחים שמעסיקה כ-650,000 עובדים ברחבי העולם, מרביתם בארה"ב, וכמו חברת משלוחים היא חשופה מאוד לשכר העובדים, בדגש על השכר בשכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כידוע, משבר הקורונה וההטבות שנתן הממשל האמריקאי בהן תוספת של 600 דולר בחודש לדמי האבטלה, גרמו למחסור גדול במיוחד בעובדים בשכר הנמוך. להבדיל, עבור עורך דין מצליח שעושה 150,000 דולר בשנה, ההטבה של הממשל שיוצאת בערך 31,000 דולר בשנה - היא לא מספיק מהותית בשביל להשאיר אותו בבית ולאפשר לו לשמור על רמת החיים הקודמת שלו. במקרה של שליח שמשתכר 8 דולר לשעה, או 25,000 דולר במקסימום בשנה, כולל טיפים - הרבה יותר משתלם לשבת בבית. האבסורד היה שמכיוון שלא מדובר בהטבה שבאה כאחוז מסוים מהשכר אותו שליח מרוויח יותר מלשבת בבית מאשר לעבוד. אז למה שיעבוד?
כתוצאה מכך, פדקס צריכה להעלות את השכר לעובדים חדשים שהיא מעסיקה באופן משמעותי - דבר שגרם לפגיעה קשה מאוד ברווחיות שלה בזמן הקורונה. אבל לפחות בכל הקשור לזה, ניתן להעריך שמדובר בפגיעה זמנית. הרי אם וכאשר המשבר הזה יפתר, ניתן להעריך שהשכר ירד למטה - או לחילופין יגולגל, גם אם חלקית לעלות המשלוחים שמשלמים האמריקנים.
- 2.ביידניסט 16/09/2022 16:59הגב לתגובה זומיתון טוב ובריא לעולם, הוא פוגע בתחושת העושר של אנשים ומשקי בית בינוניים וחלשים ומוריד להם את רמת החיים שעלתה יתר על המידה בעשור האחרון.
- 1.מפריח 16/09/2022 11:05הגב לתגובה זוהיתה קורונה 3 שנים,כמות המשלוחים גדלה בעשרות מונים,חברות השילוח חגגו,חברות התעופה והתיירות סבלו. עכשיו נגמרה הקורונה,אנשים יוצאים,קונים ונוסעים,מניות חברות השילוח יורדות וירדו עוד ומניות התעןפה ותיירות יעלו מחדש. זאת כל התורה,ברגל אחת בהגיון פשוט
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
