אזהרת רווח לכלכלה העולמית? פדקס צנחה ב-17% במסחר המאוחר
ענקית השילוח FedEx פדקס FEDEX (סימול:FDX) שנסחרת לפי שווי של 53 מיליארד דולר הוציאה הלילה אחרי המסחר תוצאות מקדמיות, כשלמעשה מדובר באזהרת רווח. המניה התרסקה במסחר המאוחר ב-17%, וגררה גם את המתחרה UPS UNITED PARCEL SERVICE לנפילות של 6%. גם אמזון AMAZON ירדה ב-2% וגם טארגט TARGET CORP איבדה 2%. היום פדקס כבר צפויה להיסחר לפי שווי של 44 מיליארד דולר.
אז מה היה שם? פדקס חותכת בחדות את התחזיות לרבעון הפיסקאלי הראשון של 2023 (כלומר הרבעון הקרוב), תחזית שאותה פרסמה רק לפני שלושה חודשים, וצופה כי הרווח המתואם ברבעון הקרוב יהיה 3.44 דולר למניה, 33% מתחת צפי האנליסטים ל-5.14 דולר. גם ההכנסות יהיו נמוכות יותר: החברה צופה הכנסות של 23.2 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-23.58 מיליארד. פקדס גם צופה שהרווח למניה לשנה כולה יירד לטווח של 22.50-24.50 דולר. אם כי כאן לא מדובר בפספוס צפי האנליסטים, שצפו 22.29 דולר למניה - רק שהבעיה היא שהאנליסטים מראש נתנו תחזיות נמוכות יותר לתוצאות החברה בחודשים האחרונים, וגם באלה היא לא מצליחה לעמוד.
מנכ"ל פדקס, ראג' סוברמניאם הזהיר בהודעת החברה כי "ההיקפים העולמיים ירדו כשהמגמות המאקרו-כלכליות החמירו משמעותית בהמשך הרבעון, הן ברמה הבינלאומית והן בארה"ב. אנחנו פועלים במהירות נגד הרוחות האלה, אבל בהתחשב במהירות שבה התנאים השתנו, תוצאות הרבעון הראשון מתחת לציפיות שלנו".
איך החברה פועלת לצמצם את הפגיעה? היא מצמצמת טיסות, חניית מטוסים זמנית, סגירת יותר מ-90 משרדים של החברה ודחיית תוכניות גיוס עובדים. "אנו מאיצים באגרסיביות את מאמצי הפחתת העלויות ופועלים עם אמצעים נוספים לשיפור הפרודוקטיביות, הפחתת עלויות משתנות ויישום יוזמות להפחתת עלויות מבניות", הוסיף המנכ"ל.
- הפחד של המשקיעים: אי וודאות שתוביל לביטול תחזיות; לוג’יטק היא רק הסנונית
- בואינג באזהרת רווח: צפויה לדווח על הפסד של 4 מיליארד ד' לעומת צפי למיליארד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת היא שפדקס הייתה צריכה לראות את זה מגיע כבר מזמן. בשנה שעברה פדקס העריכה ביותר מדי את הביקושים לשיא עונת השילוח בחגים, וקבלנים שעבדו מולה האשימו אותה בכך ששילמו עבור משאיות ועובדים לא נחוצים.
נציין כי הבנק העולמי אמר אתמול ששלוש הכלכלות הגדולות בעולם - ארצות הברית, סין ואזור האירו - מואטות בחדות, ואפילו "פגיעה מתונה בכלכלה העולמית במהלך השנה הבאה עלולה להטות אותה למיתון".
פדקס מעסיקה 650 אלף עובדים, נפגעה מהקורונה, וגם כעת מהאינפלציה
פדקס נפגעת כמובן מהאינפלציה אבל היא גם נפגעה במהלך הקורונה וזאת בעיקר עקב הקושי בעיית העסקת העובדים שיצר משבר הקורונה בארה"ב. פדקס היא חברת משלוחים שמעסיקה כ-650,000 עובדים ברחבי העולם, מרביתם בארה"ב, וכמו חברת משלוחים היא חשופה מאוד לשכר העובדים, בדגש על השכר בשכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כידוע, משבר הקורונה וההטבות שנתן הממשל האמריקאי בהן תוספת של 600 דולר בחודש לדמי האבטלה, גרמו למחסור גדול במיוחד בעובדים בשכר הנמוך. להבדיל, עבור עורך דין מצליח שעושה 150,000 דולר בשנה, ההטבה של הממשל שיוצאת בערך 31,000 דולר בשנה - היא לא מספיק מהותית בשביל להשאיר אותו בבית ולאפשר לו לשמור על רמת החיים הקודמת שלו. במקרה של שליח שמשתכר 8 דולר לשעה, או 25,000 דולר במקסימום בשנה, כולל טיפים - הרבה יותר משתלם לשבת בבית. האבסורד היה שמכיוון שלא מדובר בהטבה שבאה כאחוז מסוים מהשכר אותו שליח מרוויח יותר מלשבת בבית מאשר לעבוד. אז למה שיעבוד?
כתוצאה מכך, פדקס צריכה להעלות את השכר לעובדים חדשים שהיא מעסיקה באופן משמעותי - דבר שגרם לפגיעה קשה מאוד ברווחיות שלה בזמן הקורונה. אבל לפחות בכל הקשור לזה, ניתן להעריך שמדובר בפגיעה זמנית. הרי אם וכאשר המשבר הזה יפתר, ניתן להעריך שהשכר ירד למטה - או לחילופין יגולגל, גם אם חלקית לעלות המשלוחים שמשלמים האמריקנים.
- 2.ביידניסט 16/09/2022 16:59הגב לתגובה זומיתון טוב ובריא לעולם, הוא פוגע בתחושת העושר של אנשים ומשקי בית בינוניים וחלשים ומוריד להם את רמת החיים שעלתה יתר על המידה בעשור האחרון.
- 1.מפריח 16/09/2022 11:05הגב לתגובה זוהיתה קורונה 3 שנים,כמות המשלוחים גדלה בעשרות מונים,חברות השילוח חגגו,חברות התעופה והתיירות סבלו. עכשיו נגמרה הקורונה,אנשים יוצאים,קונים ונוסעים,מניות חברות השילוח יורדות וירדו עוד ומניות התעןפה ותיירות יעלו מחדש. זאת כל התורה,ברגל אחת בהגיון פשוט
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
