גיא טל
צילום: משה בנימין

האם שוק מוצרי היוקרה יכול להוות אלטרנטיבה בתקופת מיתון? תלוי בסין

העשירים ביותר פחות מושפעים מאינפלציה של 8% או העלאת הריבית, לכל הפחות בכל מה שקשור לצריכה, אולם הצמיחה הייתה צפויה לבוא מסין, שם מאגר העשירים הפוטנציאלי חטף מהלומה ולא עומד בציפיות
גיא טל | (1)

בתקופה כלכלית מורכבת המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות עם קורלציה נמוכה יחסית לשוק המניות. בדרך כלל נחפש סקטורים דפנסיביים עם ביקוש קשיח שלא נפגע במיתון, ושמציגים צמיחה יציבה. חיפוש כזה יכול לעיתים להניב תוצאות מפתיעות. באופן אינטואיטיבי היינו חושבים ששוק מוצרי היוקרה לא יהיה סקטור כזה, שכן במצבים קשים צריכת מוצרי היוקרה תהיה הראשונה שתגרע מסל הקניות. אך שוק מוצרי היוקרה המיועדים ללקוחות עשירים מאד יכול לעיתים דווקא להיות השקעה דפנסיבית בזמן מיתון שכן אלו פחות מתרגשים מאינפלציה של 8% שלא פוגעת בצריכה שלהם.  

סקטור הצריכה הרחב יותר הוא המנוע העיקרי שתידלק את הכלכלה האמריקאית בעשורים האחרונים, אבל כעת המנוע הזה מתחיל להשתעל ולחרחר לנוכח המשבר הכלכלי, אך עדיין לא מדובר במה שניתן להגדיר כמשבר חמור או מיתון עמוק. שוק העבודה חזק, התוצר בארצות הברית ירד אמנם קלות בשני הרבעונים האחרונים, אך צפוי לחזור לצמיחה בטווח הנראה לעין. בינתיים, לפחות, לא מדובר במשבר נוסח שנות השלושים או שנות השבעים של המאה שעברה.

במקרים של מיתון קל מעין זה, הצריכה של השכבות העליונות כמעט לא נפגעת. מנתונים ממשלתיים שנאספו מאז שנות ה-80 של המאה שעברה עולה כי שהצריכה בעשירונים העליונים לא נפגעה במהלך המשברים של שנות ה-90 ולא עם פיצוץ בועת הדוט.קום בתחילת שנות האלפיים. רק המיתון של שנת 2008 הראה פגיעה בהוצאות של הסקטור הזה. ייתכן והדבר מצביע על הבדל בין מיתון עמוק למיתון קל - האם הצריכה של השכבות העליונות נפגעה. 

את הנתון הזה יש לסייג עם העובדה שהנתונים הם רק מאז שנת 1985, בעוד אינפלציה ברמתה הנוכחית התקיימה לאחרונה לפני 40 שנה, כלומר כמה שנים לפני כן. ייתכן לאור הנתונים הללו האבחנה הזו אינה מדוייקת. יחד עם זאת, נראה שכן עוד שוק העבודה חזקה והשכבה העליונה לא מאבדת את עבודתה, אז ייתכן הידוק חגורה קל, אך לא מהפך דרמטי בצריכה.

אולם כל זה נכון כשמדברים על השוק הבינוני - גבוה. כשמגיעים למוצרים לאלפיון העליון הירידה בביקושים נעלמת לחלוטין. ברשת המלונות מריוט אינטנשיונל נרשמים ביקושי שיא לסגמנט מלונות היוקרה, מעל לרמות טרום המגיפה. גם המחירים הממוצעים כבר עוברים את השיאים של שנת 2019. העשירים יותר ממשיכים לצאת לשופינג ללא דאגות מיוחדות, ואין הכוונה לשופינג של חולצה בזארה או ארון באיקאה, אלא לשוק מוצרי היוקרה כמו תיק של לואי ויטון או מכונית פרארי חדשה. 

האם סין תפגע באופוריה?

אמנם כמו בכל שוק, חלק גדול מהתמחור נעוץ בצפי לצמיחה עתידית. לא מספיק שהעשירים הנוכחיים ימשיכו לצרוך על מנת שחברות הסקטור יהנו מעליות, אלא יש צורך שיהיו עוד עשירים שיצרכו עוד ויבטיחו צמיחה עתידית לסקטור. המאגר הפוטנציאלי של עשירים חדשים נמצא דווקא בסין. מאז אימצה המעצמה הקומוניסטית מדיניות שוק קפיטליסטי (משולבת בשיטת משטר דיקטטורית) העושר במדינת הענק הולך ומתפשט, לצד מאות מיליונים שעדיין חיים בסטנדרטים של עולם שלישי. סין היא יצרנית מיליונרים מצטיינת המייצרת כמה עשרות אלפים כאלה מדי שנה. מספר המיליונרים בסין בסוף שנת 2021 (כאלה המחזיקים מעל 6 מיליון יואן) הגיע ל-4.074 מיליון, מספרם של אלה המחזיקים מעל 10 מיליון יואן הגיע ל-1.663 מיליון. אולם המגיפה פגעה מאד בקצב ייצור המיליונרים והגידול התמתן מאד בשנת 2021 ביחס לשנה קודמת. המיתון המסתמן בסין וודאי ישפיע אף יותר על נתוני השנה הבאה מהבחינה הזו. כיוון ששוק מוצרי היוקרה הופך להיות תלוי ויותר ויותר במיליונרים הסיניים, הנתונים האלו משתקפים היטב בדוחות הכספיים של הבחרות המרכזיות בתחום. 

דוגמה לדבר ניתן לראות בדוחות אחת מחברות היוקרה המפורסמות ביותר. לאויס ויטון LVMH MOET HENN שהיכתה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני עם עליות בשיעור דו ספרתי בשורת המכירות, ואולי חשוב מכך - עם שיפור ברווחיות בעקבות עלית מחירים שמעידה על כוח תמחור חזק מאד בתקופה אינפלציונית כזו. אולם ירידה לשורות הקטנות תגלה שמה שהניע את הצמיחה היפה היה מכירות חזקות בשווקים המסורתיים - ארה"ב ואירופה, בעוד העסקים באסיה רשמו דווקא ירידה.   

קיראו עוד ב"גלובל"

אסתי לאודר  ESTEE LAUDER CO INC THE היא מותג נוסף שנמנה על שוק מוצרי היוקרה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 93 מיליארד דולר, ובשנת 2021 היא ייצרה רווחים של 2.87 מיליארד דולר על הכנסות של 16.21 מיליארד דולר. גם היא היכתה את ציפיות האנליסטים ברבעון האחרון אך סיפקה תחזיות מאכזבות להמשך. ההכנסות היו 3.56 מיליארד דולר, 10% פחות מאשר ברבעון המקביל אך מעל הצפי ל-3.43 מיליארד. גם פה בולט השוני בחלוקה גיאוגרפית. בעוד המכירות באמריקה צמחו ב-12%, אלו שבאסיה פסיפיק צנחו ב-23%. 

חברת יוקרה נוספת בתחום שמתאפיין ביותר חברות אירופאיות מהממוצע היא Richemont השוויצרית (סימול: CFR.SW), החולשת על מוצרים כמו תכשיטי יוקרה, שעוני יוקרה, וכלי כתיבה כמו גם בגדים, ומוצרי עור יוקרתיים. החברה מחזיקה במותגים כמו Carier, Buccelati, Montblan ועד מוצרים שאינם בהישג ידם של פשוטי העם. היא נסחרת בשווי של 64 מיליארד פרנק שווצרי לאחר שירדה ב-18% מתחילת השנה. 

גם פה, הדוחות מספרים את אותו הסיפור. המכירות באירופה זינקו ב-43% ל-1.29 מיליארד יורו. אלו באמריקה צמחו ב-41%, ביפן ב-75% ובמזרח התיכון ובאסיה ב-18%. בסקטור המכונה אסיה פסיפיק, והכוונה בעיקר לסין, המכירות דווקא ירדו ב-8%. מדובר באזור שאחראי על כמות המכירות הגדולה ביותר - 1.78 מיליארד יורו ברבעון האחרון. 

עתיד הסקטור אם כן נראה שתלוי מאד במתרחש בסין. ישנו ביקוש חזק בשווקים המסורתיים שיכול לתתוך בתמחורים הנוכחיים, אבל הדחיפה הנוספת לצמיחה תבוא ככל הנראה מהמזרח הרחוק, במידה ואכן תירשם התאוששות באזור. 

ישנן עוד חברות רבות שנחשבות לכאלה של סגמנט מוצרי היוקרה. אך לסיום, נביא תעודת סל אחת המשקיעה בסקטור מוצרי היוקרה - Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF (סימול: GLUX), המוצעת באירו או בדולר. האחזקות המרכזיות שלה הן טסלה TESLA INC (9.59%), לואיס ויטון (8.62%) ריצמונט (8.06%), אסתי לאודר (6.22%) והרמס אינטרנשיונל HERMES INTL S.A. (5.79%). בחלוקה גיאוגרפית 38.5% מנכסי התעודה נמצאים בארצות הברית, 24.58% בצרפת המאופיינת בחברות מוצרי יוקרה רבות יחסית, 9.18% בגרמניה ו-8.06% בשוויץ. החברה גובה דמי ניהול לא יוקרתיים בכלל של 0.25%. היא הניבה תשואה של 91% ב-5 השנים האחרונות, 66% בשלוש השנים האחרונות והפסידה 2% בשנה האחרונה. בין השנים 2012 ו-2021 נרשם הפסד רק בשנה אחת (2018). 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לשכוח 30/08/2022 22:48
    הגב לתגובה זו
    כמות העשירים ביחס לתוצר ולאוכלוסיה בטל בשישים.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.