העולם מפחד מפלישה של סין לטייוואן – למה זה מסוכן לשוק המניות?
אחד המקומות הנפיצים ביותר בעולם, ובמקביל גם אחד החשובים ביותר לכלכלת העולם הוא טייוואן. סין עדיין סבורה שטייוואן שייכת לה ושולחת אחת לתקופה רמזים עבים ומסרים מאיימים. זו חבית חומר נפץ, אבל היא לא היתה כל כך מאיימת אם העולם לא היה נשען טייוואן כיצרנית השבבים הגדולה בעולם. שבבים הם חומר הגלם של הכלכלה העולמית וזה בא לידי ביטוי בשנתיים האחרונות עם המחסור בשבבים על רקע בעיות שרשרת האספקה במיוחד שבבים מתקדמים שטייוואן אחראית על ייצור 90% מחומר הגלם הזה.
ולכן, הביקור הצפוי של משלחת אמריקאית לטייוואן כה מלחיץ ומטריד את המשקיעים. יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי צפויה בקרוב לערוך ביקור היסטורי בטייוואן וזאת אחרי שבפעם האחרונה שהממשל האמריקאי שלח משלחת לטייוואן היתה ב-1997. סין כמובן לא מרוצה מהרעיון. הממשלה הקומוניסטית איימה להגיב אם פלוסי תבקר בטייוואן, שאותה היא רואה כמחוז סיני.
הביקור לא אמור להיות פרקטי, בעיקר דיבורים, ונראה שגם סין תתאפק מלהגיב בצורה קשה או אלימה. אבל אצל הסינים אי אפשר לדעת כשהביקור הצפוי ממחיש עד כמה הכלכלה העולמית רגישה ותלויה בייצור מטייוואן. זו אחת הסיבות, אפילו המרכזית שהממשל האמריקאי סיפק בשבוע שעבר חבלת סיוע של 54 מיליארד דולר לתעשיית השבבים והגדיר אסטרטגיה של ייצור מקומי, אבל זה לא יהיה מחר בבוקר. אינטל מקימה עכשיו שורה של מפעלים בארה"ב, אך הכניסה שלם לייצור תיקח זמן.
ולמרות שנראה שסין היא לא רוסיה וטייוואן היא לא אוקראינה, המשקיעים צריכים לקחת בחשבון את האופי הבלתי צפוי מטבעו של הגיאופוליטיקה. יש דברים שנראים בלתי סבירים יום אחד, שיכולים להתרחש למחרת. מייסד ברידג'ווטר, ריי דליו , סבור כי יש סיכוי של 30% למלחמה בין ארה"ב לסין בשנים הקרובות. טייוואן היא הטריגר הסביר ביותר ללחימה. הסיכוי לעימות ללא מלחמה הוא כמובן גדול יותר.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- וושינגטון דורשת מטייוואן לייצר בארה"ב 50% מהשבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש ממלחמה כזו, גם אם כעת זה לא נראה באופק, צריך להיות משוקלל על ידי המשקיעים. גם אם הסיכוי נראה לכם נמוך, תתייחסו אליו, כי התוצאה שלו קשה, ההשלכות יהיו כה מאוד משמעותיות לכלכלה. רוב השבבים המתקדמים הנדרשים למערכות הגנה צבאיות ולשירותי מחשוב ארגוניים מיוצרים בטייוואן. טייוואן אחראית ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדמים.
רוב הייצור הוא במפעלי טייוואן סמיקונדקטורס שנוסדה ב-1987 שמוכרת בקצב העולה על 60 מיליארד דולר בשנה. היא חברת השבבים הגדולה בעולם וחזקה במיוחד בשבבים המתקדמים לרבות ייצור השבבים למעבדים העיקריים בתוך האייפונים של אפל (AAPL), שבבי סמארטפונים המשמשים את קוואלקום (QCOM) ומעבדי מחשב למכשירי מיקרו מתקדמים (AMD).
מתיחות ו-או עימות צבאי בטייוואן עלולים להקפיא את כל ייצור השבבים של טייוואן ויהיו לו השפעות הרסניות לאורך שרשרת האספקה הטכנולוגית עבור רבבות חברות ועבור כל הצרכנים בעולם. זו תהיה מכה גדולה לכלכלה העולמית.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יו"ר TSMC, מארק ליו, אמר בתקשורת האמריקאית כי לא יהיו מנצחים במצב של גלישה לעימות ומלחמה - "זה יהיה הרס של הסדר העולמי. הנוף הגיאופוליטי ישתנה לחלוטין".
בינתיים, כל חברות השבבים המובילות בארה"ב חשופות מאוד לסין. חלק גדול מהמחזור שלהן הוא מכירות לסין כשקוואלקום, אינבידיה, אינטל ו-AMD, מוכרות בסין 66%, 26%, 26%, 24% מסך המחזור שלהן, בהתאמה. כל עימות יכול להשפיע גם על אפל שכמעט כל מכשירי האייפון שלה מיוצרים בסין.
- 11.[email protected] 02/08/2022 20:08הגב לתגובה זוברגע שננסי פלוסי תעזוב את איוואן. סין תגיב בהתאם - כמו שאנו יודעים היא לא פרייארית
- 10.אמיר 02/08/2022 14:45הגב לתגובה זוזו הסיבה היחידה לבעיות שלנו... עמות בין ארה"ב לסין ימחוק את שוק המניות, אבל אין מה לדאוג כי לא יהיה עולם
- [email protected] 02/08/2022 20:11הגב לתגובה זונראה לי שארהב בדרך לעשות שוב פעם טעות כמו בויאטנאם- מה להם ולטיוואן - יש גבול בלהיות השוטר העולמי. שיפסיקו לדחוף את האף שלהם במקומות לא להם
- 9.ירון בן נון 02/08/2022 14:34הגב לתגובה זועם לכל העולם המרוסק חשוב שקט.ולעבור את המצב הכלכלי האיום..אז למה ארהב עושה הכל כדי לפוצץ מצב שקט.??חשבתי שהשמאלנים מחפשים שקט תעשיתי ...האמריקאים רק גורמים לתהו וואו בעולם ובכוונות זדון.
- 8.שץ 02/08/2022 14:28הגב לתגובה זוטאיוון מבחינה גיאוגרפית אי. מדינה דמוקרטית שחיים בה עשרות מיליוני אנשים. היא קיימת כישות מדינית עוד מימי מלחמת האזרחים. לשלושים מיליון איש שחיים על אי יש זכות להגדרה עצמית. מעצמות תמיד יכולות לדרוש שטח. כמעט תמיד הוא היה "שייך" להן פעם. בטח מעצמה כמו סין.
- 7.בץ 02/08/2022 12:34הגב לתגובה זוטיוואן היא תמיד הייתה חלק מסין
- 6.שוק המניות יושפע חזק מאוד מספיק אם יהייה רק מתח בין המדינות וסנקציות כלכליות. (ל"ת)גוני 02/08/2022 11:48הגב לתגובה זו
- 5.א-ב 02/08/2022 11:46הגב לתגובה זותלות היא בעייתית. בשבבים, במזון, באנרגיה, במים בכל תחום. טמטום הגלובליזציה שייחס משקל לא מתקבל על הדעת ל"שורה התחתונה" יצר כשלים מסוכנים למערב. לא לסינים שתבונה של מאות שנים מנחה אותם. גם אנחנו צריכים שיהיה לנו תכנון ממוקד לדבר. על האמריקאים אין לסמוך על האירופאים עוד פחות והשכונה שלנו מחורבנת במיוחד. להשקיע בטכנולוגיה באמצעי הגנה ביכולת ייצור עצמית במלאים מתאימים ובבטחון תזונתי.
- 4.נ.ש. 02/08/2022 11:34הגב לתגובה זועם רוסיה אוקראינה. סין מביאה בינתיים על פי פרסומים טנקים לאי מול טייוואן (ולא שאני מבין מה היא רוצה לעשות עם זה) ואני מאד מקווה שלא יהיה כלום אבל נקודת ההנחה שלא יהיה כלום היה גם בפעם הקודמת
- 3.גם פלישה של ארה"ב למקסיקו לא טובה לשוק המניות...חמאס להפחיד... (ל"ת)אנונימי 02/08/2022 11:05הגב לתגובה זו
- 2.אני הילד 02/08/2022 10:58הגב לתגובה זוכלומר השקעה בתנודתיות גבוהה מאד ובעיקר שקיים סיכון קונקרטי שההשקעה תרד ל 0. גילוי נאות אני מושקע בסין. ו
- 1.לרון 02/08/2022 10:55הגב לתגובה זואוגוסט לא יהיה חודש טוב כמו יולי
- חודש מעולה וגם אוגוסט צפוי וספטמבר וגם יוני ומאי היו (ל"ת)יולי היה 02/08/2022 16:17הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
