רוסיה על סף השבתת הזרמת הגז לאירופה
גרמניה הביעה התנגדות למכתב שענקית הגז הרוסית גזפרום שלחה; ביידן ניסה למצוא פיתרון בערב הסעודית אך עד כה הבשורה לא הגיעה
רוסיה לא מפסיקה להשתמש בקלף הכי חזק שלה. ענקית הגז של רוסיה גזפרום מדווחת כי בשל נסיבות בלתי צפויות, העמידה שלה בהתחיבויות לאספקת גז לאירופה מוטלת בספק, ויתכן כי הזרמת הגז תיפסק. חברת האנרגיה הגרמנית, יוניפר איששה את הדיווח לגבי טענתה של גזפרום על השפעת "כח עליון" על אספקת הגז מצידה. כח עליון בעגה העסקית, הינו מונח משפטי שנעשה בו שימוש, כאשר נסיבות בלתי צפויות מונעות מאחד מצדדי העסקה (במקרה הזה גזפרום) למלא את חובותיו החוזיות, והלכה למעשה פוטרות אותם מעונשים.
דובר חברת האנרגיה הגרמנית לוקאס וינטגנס ציין כי "נכון, שקיבלנו את מכתבה של גזפרום על השפעתו של כח עליון על החברה וחוסרים שעתידים להגיע באספקת הגז, אך אנו רואים את מכתב כלא מוצדק ודחינו אותו רשמית".
גורמים באירופה בכלל ובגרמניה בפרט מודאגים יותר ויותר מהאפשרות של השבתה מוחלטת של אספקת הגז מרוסיה. החששות הללו התגברו לאחר שצינור גז מרכזי מרוסיה לגרמניה נסגר בתחילת החודש לצורך עבודות תחזוקה, וקיים ספק גבוה אם הצינור יחזור לפעילות ואספקת הגז תימשך כרגיל.
מדינות אירופה קיבלו כ-40% מייבוא הגז שלהן מרוסיה לפני הפלישה לאוקראינה. כל אירופה מחפשת דרכים לסיים את התלות הזו, אבל זה תהליך יקר וקשה להשגה בן לילה. ביידן יצא השבוע לערב הסעודית כדי לעודד אותה להעלות את ייצור האנרגיה כחלק מהמאבק במחסרו העולמי ובמחירים העולים, ובכך גם להחליש מעט את רוסיה שמשתמשת בכלי הזה כקלף מיקוח למול אירופה וארה"ב, אך עד כה לא ידוע על הישגים קונקרטים מהשליחות הזו.
- אנרג'יאן חתמה על הסכם לייצוא גז דרך צינור ניצנה החדש
- ירידה של 16.6% בתגמולי הגז הטבעי והמחצבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הודיעה על עסקאות גז עם ארצות הברית ואזרבייג'ן, ושהיא מחפשת ספקים חדשים של דלקים מאובנים, אך לא מדובר בכמויות הגדולות שמספקת רוסיה.
מחירי הגז באירופה זינקו לאחרונה כתוצאה מאספקה נמוכה או אי אספקה מרוסיה, מה שיצר היצע נמוך באירופה והעלה את מחירי הגז. המחירים הגבוהים האלה פירושם שרוסיה יכולה לשלוח פחות גז לאירופה ולהרוויח את אותו - או אפילו יותר - כסף מבעבר, נציין כי מחירי הגז עלו ב-600% בשנה האחרונה.
עוד על חברת גזפרום
>>>> גזפרום לא תחלק דיבידנד לראשונה מאז 1998: המניה קרסה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
>>>> מניית גזפרום צנחה בעקבות הפלישה לאוקראינה: האם היא שווה השקעה?
- 4.לאן נעלמו כל יפי הנפש שהתנגדו לגז הישראלי (ל"ת)פרדי 20/07/2022 08:50הגב לתגובה זו
- 3.ביידן, אולף, מקרון - חבורת ליצנים (ל"ת)8 19/07/2022 21:19הגב לתגובה זו
- 2.אלי 19/07/2022 18:16הגב לתגובה זואולי בטווח הקצר רוסיה שולטת אך מדינות אירופה יחפשו תחליפים ותוך 5 שנים יגמלו מהגז הרוסי.
- שמוליק 20/07/2022 00:08הגב לתגובה זועוד כמה שנים יבנו צינורות לסין וכל הגז יזרום לסין. ואירופה תישאר בלי גז. אין שום תחליפים.
- 1.אנונימי 19/07/2022 17:57הגב לתגובה זומה אני אגיד השוק בארץ מעוות לגמרי.אבל זה חוק פיזיקה כגודל הדישדוש וככל שהיא מוחזקת באופן מלאכותי במחיר נמוך ככה הסקוויז יהיה קטלני יותר.חיזקתי היום עוד קצת באדום.יום יבוא ולוויתן יהיה מעצמה.מתי כבר שברון מביאה את המקדח שלה למתחת הגז
- חוזה עם חברת החשמל. 20/07/2022 07:05הגב לתגובה זואני מאמין שיימצאו תחליפים לגז ולנפט תוך 5 שנים. מדינות המערב יגבירו מאמציהם למציאת חלופות. רוסיה תיפול בחבטה אדירה.
- חזי 19/07/2022 22:47הגב לתגובה זוכנ''ל גם דלק הקבוצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
