עידו ארליכמן מנכל קייפ
צילום: שרון דרעי
ראיון

"אין כמעט חברת טכנולוגיה כמונו שצומחת ב-20% תוך כדי שיפור רוחיות"

עידו ארליכמן מנכ"ל Kape שבשליטת טדי שגיא שמח על תוצאות השיא של החברה וסבור שהיא כעת במצב הטוב בתולודתיה להמשיך לצמוח בעולם שמתמודד עם סיכוני סייבר הולכים וגדלים
גיא טל | (4)

חברת הסייבר Kape שבשליטת טדי שגיא הנסחרת בלונדון פרסמה תוצאות מקדמיות שהעידו על ביצועים טובים במחצית השנה הראשונה של שנת 2022 עם EBITDA מתואם של 88.5 מיליון דולר והכנסות שעמדו על 301.6 מיליון דולר, גידול של 19% פרו-פורמה. 

"קייפ זו חברה שצמחה המון ב-6 השנים האחרונות" אומר מנכ"ל החברה עידו ארליכמן. במענה לשאלתנו בנוגע לפעילות החברה אמר: "המטרה שלנו היא לעזור לאנשים ולארגונים קטנים ובינוניים להגן על המידע הדיגיטלי שלהם. יצרנו רשת גלובלית של אינטרנט מאובטח ופרטי, כך שכל המידע שנשלח דרך הרשת שלנו מאובטח ברמת אבטחה מקסימלית ומוצפן לחלוטין, בזמן שנקודת הקצה, המנוי, לא מאבד את איכות החיבור. אנחנו מאפשרים היום למעל 7 מיליון נקודות קצה לקבל בקליק אחד חיבור אינטרנט מאובטח פרטי, יציב ומהיר". 

"לקחנו את העולם של ה-VPN והנגשנו אותו בצורה הרבה יותר ידידותית למשתמש הפרטי ולארגונים קטנים ובינוניים שאין להם את התמיכה הפנימית בזה".

ש. מי המתחרות העיקריות שלכם?

ת. "החברות האמריקאיות הגדולות כמו מקאפיי או נורטון יותר מסורתיות ופועלות דרך המוצר של האנטי וירוס. אנחנו פועלים דרך ההגנה על המידע. בגלל זה הגענו לנתח שוק מאד גדול מ-145 אלף מנויים לפני 6 שנים למעל 7 מיליון מנויים היום. הצמיחה שלנו היא די נדירה. אין הרבה חברות שעברו מהכנסות של 38 מיליון דולר בשנת 2016 למעל 610 מיליון דולר השנה. לא פחות חשובה היא העובדה שתוך כדי שאנחנו צומחים אנחנו שומרים גם על שיעור EBITDA של 29.5%. כלומר לא צומחים רק בהכנסות אלא צומחים בצורה רווחית מאד. למעשה, הכפלנו את שיעורי הרווחיות בחמש השנים האחרונות". 

ש. המניה ירדה בשיעורים ניכרים בחודשים האחרונים. יש משהו שהשוק יודע לגביכם או שזה חלק מהירידות הכלליות במניות הטכנולוגיה?

ת. "הירידות לא קשורות לתוצאות של החברה אלא יותר לירידות הכלליות בשוק הטכנולוגיה, שהשפיעו על כל מניות הטכנולוגיה בעולם. להיפך, כל המוסדיים נכנסים להשקעה די משמעותית אצלנו ולא מוכרים.

ש. מצב המאקרו בעולם - חששות ממיתון, ריביות עולות, אינפלציה - משפיע עליכם בצורה כלשהי?

ת. "התוצאות בחציון מצביעות על הכנסות של מעל 301 מיליון דולר. זהו החציון הכי טוב בתולדות החברה. יש לנו יעד של בין 610 ל-624 מיליון דולר הכנסות שנתיות שאנחנו מאד בטוחים לגביהן. לא רק שלא הורדנו תחזיות אלא אישררנו מחדש תחזיות שפירסמנו כבר בספטמבר שנה שעברה עוד לפני השינוי המאקרו כלכלי. אנחנו מאד בטוחים ביכולת שלנו להמשיך ולצמוח. בעולם של הסייבר מתמודדים עם סיכונים שרק הולכים ועולים מה שמבטיח המשך ביקוש למוצרים שלנו, כך שבינתיים לא נראה שהמצב המאקרו כלכלי משפיע לרעה. 

"יחד עם זאת אנחנו עוקבים באופן שוטף אחר הנעשה בעולם. אנחנו חברה שמחזיקה כבר מעל 1000 עובדים בעשר מדינות שונות, כך שאנחנו ערים לאינפלציה ולשינויים בסביבה הכלכלית, אבל עד כה הצלחנו להתמודד בהצלחה מרשימה עם השינויים ואנחנו מאד בטוחים לגבי המשך השנה". 

ש. אתם עושים איזה שהן הכנות לאפשרות של כניסה למיתון, כגון צמצום הוצאות או פיטורי עובדים?

ת. "להבדיל מהרבה חברות אחרות אנחנו לא רק צומחים אלא צומחים בצורה רווחית. זה חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה שלנו כבר 6 שנים. אנחנו צומחים כל שנה ב-20% לפחות בהכנסות תוך כדי שיפור הרווחיות. זה לא קשור רק לשינויי המאקרו בחודשים האחרונים, אנחנו פשוט נשארים צמודים לפרמטרים כלכליים, גם כשרוב העולם הטכנולוגי התמקד בצמיחה בהכנסות. לכן, אנחנו עכשיו לא צריכים לשנות הרבה אלא להמשיך בגישה שלנו לקחת החלטות עסקיות שגם יש להן משמעות לגבי שורת הרווח". 

קיראו עוד ב"גלובל"

ש. ובאופן ספציפי אתם לא צפויים לפטר או להאט גיוסים?

ת. "חד משמעית לא". 

ש. בחודשים הראשונים של השנה פורסם רבות על לחצי שכר בהייטק - האם אתם מתמודדים עם בעיה כזו והאם יש שינוי בחודשים האחרונים?

ת. "קייפ להבדיל מחברות אחרות עובדת באופן גלובלי. יש לנו פעילות בעשר מדינות שונות ורוב העובדים לא נמצאים בישראל. כך שאנחנו יכולים במבנה שלנו לעשות את האיזון בין הגיוסים לתפקידים שונים במדינות שונות לפי מה שיתן את התוצאה הכי טובה לחברה וללקוחות שלנו". 

ש. האם זה אומר שאתם חברה עם פחות "אופי ישראלי"?

ת. "אנחנו חברה שנסחרת בבורסה בלונדון והרוב המוחלט של העובדים שלנו לא נמצא בישראל. קנינו חברה מתחרה בדצמבר האחרון שרוב העובדים נמצאים בסינגפור, כך שהרבה מהעובדים והפעילות שלנו נעשית מסינגפור או ארצות הברית. יחד עם זאת יש לנו עדיין קשר חזק לישראל במובן זה שאני ישראלי, והרבה אנשי מפתח הם ישראלים אך לאו דווקא יושבים בישראל". 

ש. לבעל השליטה טדי שגיא יש השפעה או מעורבות בפעילות החברה?

ת. "טדי שגיא מחזיק היום כ-55% מהחברה. אנחנו מקבלים תמיכה אדירה ממנו. הוא עוזר לנו בכל נקודה שאנחנו צריכים כגון בביצוע רכישות, הוא תמך בנו בכל גיוסי הכספים שעשינו בשנים האחרונות. אנחנו מאד שמחים שיש לנו את הזכות לעבוד עם בעל מניות כזה משמעותי ותורם כמו טדי שגיא

"חוץ מטדי שגיא הרבה מוסדיים ישראליים מחזיקים בקייפ. בכל הגיוסים שעשינו בשנים האחרונות אנחנו מאד שמחים שגם משקיעים ישראלים משתתפים".

ש. איך אתה רואה את העתיד מבחינת קייפ: האם תצליחו לשמור על קצב הצמיחה הנוכחי עם הרווחיות הנוכחית? מהם מנועי הצמיחה של החברה? האם יש תחומים נוספים שאתם חושבים להתרחב אליהם?

ת. "הויז'ן שלנו הוא לאפשר לאנשים לחיות חיים דיגיטליים יותר בטוחים ופרטיים. אנחנו עושים הרבה עבודת מחקר ופיתוח וגם עובדים על רכישות נוספות שירחיבו את סל המוצרים, ויאפשרו לנו להמשיך לספק אבטחה ברמה גבוהה לכל זווית בחיים הדיגיטליים של הלקוחות שלנו. 

"אנחנו מאד בטוחים בהמשך הצמיחה של החברה בשנת 2022 ומעבר. הרבה מהפעילות שעשינו בשנים האחרונות באה לידי ביטוי בנתונים שפרסמנו היום. השוק הוא מאד צומח וקייפ במיקום הכי טוב שהיינו אי פעם להמשיך להיות מובילה עולמי בחלק של הבטיחות והפרטיות של הלקוחות בכל המוצרים שלנו. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 20/07/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    אך מאחר וטדי שגיא בעניין.....
  • 3.
    צדוק 20/07/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    הכל נובע מהרכישה. שום צמיחה אמיתית
  • 2.
    ״חברת טכנולוגיה״ 20/07/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
    ״חברת טכנולוגיה״
  • 1.
    arik 20/07/2022 09:42
    הגב לתגובה זו
    יש מלא חברות שגם מרוויחות וגם צומחות הרבה יותר מהר מ20%, גם בתחום שלך. למשל crowedstrike. בתחומים אחרים יש למשל את PAYCOM, DOXIMITY ועוד רבות אחרות. קצת צניעות בבקשה. יש לך חברה מעולה וביצועים מצויינים אבל לא צריך להתנשא
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.