IBM: הראשונה לדווח מתחום הטכנולוגיה, האם תצליח להפתיע שוב?
היום לאחר המסחר תפרסם ענקית הטכנולוגיה IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES את דוחותיה הכספיים. החברה היכתה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה ב-9 מתוך 10 הדוחות האחרונים, אך פיספסה בשורת ההכנסות ב-5 מתוך 10 הרבעונים האחרונים עליהם דווחה, מה שמעיד על התייעלות מצד אחד אך על קשיי צמיחה מן הצד השני.
TAIWAN SEMICOND MNFCG CO הייתה הסנונית הראשונה בתחום שבבים, JP MORGAN הייתה הראשונה בסקטור הבנקאות שפרסמה דוחות גרועים מה שהיווה סימן ראשוני לדוחות לא טובים על פי רוב של הבנקים, האם גם דוחות IBM יתנו סימן ראשון לנעשה בסקטור הטכנולוגיה ברבעון האחרון, אל נוכח החששות מפגיעה בתוצאות על רקע סימני המיתון וקשיי המאקרו השונים?
חברת הטכנולוגיה שעוסקת בייצור ופיתוח תוכנה, יעוץ טכנולוגי, תשתיות טכנולוגיות (שרתי ענן וכדו') ושרותי תמיכה נחשבת לאחת מהחברות היציבות בבורסה, כאשר מתחילת השנה עלתה ב4.4%, דבר חריג בשנת 2022. מצד שני, מחיר המניה עדיין לא חזר לרמות הטרום קורונה (150$). בשנים האחרנות עברה החברה ארגון מחדש בהובלת המנכ"ל שהחליט להתמקד במחשוב ענן ובינה מלאכותית, סקטורים צומחים שיכולים להחזיר את החברה לפסי צמיחה, וישנם סימנים ראשונים להצלחה מסוימת למאמצים בכיוון הזה. במסגרת הארגון מחדש ביצעה החברה בנובמבר האחרון ספין אוף של חברת Kyndryl שריכזה את פעילות מרכזי הנתונים שלה שהיו בעלי רווחיות וצמיחה נמוכה והכבידו על תוצאותיה.
בדוח הקודם שהתפרסם באפריל האחרון, הכתה החברה את תחזיות האנליסטים וצמחה ב8% בהכנסות שהגיעו ל-14.2 מיליארד דולר. הרווח למניה היה 1.4 דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.38 דולר למניה - גידול של 24.4%.
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- IBM נופלת מעל 7% למרות דוחות טובים והעלאת תחזית צמיחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
IBM כבר מזמן לא צומחת במספרים דו ספרתיים, אך מחלקת דיבידנד שנתי נדיב (תשואה נוכחית של 4.72%), מה שמשייך אותה יותר לקטגוריית חברת ערך. כמו כן, המיקוד מחדש מאפשר לה לחזור לצמוח, אמנם עדיין בשיעור חד ספרתי, אך בשיעורים הולכים וגדלים. על פי תחזיות האנליסטים היא צפויה לדווח היום על רווח למניה של 2.26 דולר למניה, המשקף זינוק של 40% ביחס לרבעון המקביל (בניכוי השפעת Kyndryl) וההכנסות צפויות להגיע לכ-15.1 מיליארד דולר, צמיחה מתואמת של 6% ביחס לרבעון השני של שנת 2021, פחות מהצמיחה ברבעון הקודם.
מה שעודד את המשקיעים לאחר פרסום הדוחות ברבעון הקודם וגרם להם להקפיץ את המניה ב-7% היה בין השאר התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה שהייתה ברף העליון של התחזית מתחילת שנה עם צפי לצמיחה שנתית של 7% עד 9%. החברה גם צופה תזרים מזומנים חופשי של 10 עד 10.5 מיליארד דולר השנה, וציינה בשיחת הוועידה שהיא מזהה ביקושים גבוהים למוצריה ולשרותי הייעוץ שלה.
במוקד תשומת הלב יעמדו גם הפעם תוצאות חברת Red Hat שנקנתה בשנת 2019 והציגה צמיחה של 21% ברבעון האחרון. החברה שנרכשה תמורת 34 מיליארד דולר מאפשרת לעסקים לסנכרן בין שרותי הענן השונים בהם הן משתמשות לבין השרתים המקומיים שלהן. הביקוש לשרותי החברה גואה על רקע מעבר של עסקים רבים לשרותי ענן שונים כגון אלו של אמזון AMAZON , מיקרוסופט MICROSOFT או גוגל GOOGLE , ובמקביל לרבות מהן עדיין ישנם שרתים מקומיים, ונדרש סנכרון בין השרתים המקומיים לשרותי הענן, שרות אותו מספקת החברה. IBM רואה ברד האט את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה בשנים הקרובות.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה מסוקרת על ידי מגוון נרחב של אנליסטים, ומחיר היעד נע בין 155-166 דולר למניה. 6 אנליסטים נותנים דירוג של ״תשואת שוק״, 3 עם דירוג של ״תשואה עודפת״, ו-4 עם דירוג ״ניטרלי״. מוקדם יותר החודש האנליסט של בנק אוף אמריקה דירג את החברה כ״קניה״ לקראת הדוחות שיגיעו היום, עם מחיר יעד של כ-165$ לעומת מחיר נוכחי של כ-140 דולר. האנליסט מזכיר שהחברה היא ״הימור הגנתי יחסית״ דבר שמתאים בתקופה לא קלה זו, כשיותר מ50% מהכנסותיה מגיעים מייעוץ ותוכנה. בנוסף הזכיר כי זו החברה עם תשואות הדיבידנד הכי גבוהות בסקטור הטכנולוגיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
