וורן באפט
צילום: דניאל בלום

באפט לא מפסיק לקנות מניות אוקסידנטל; מה כל כך מפתה בחברת הנפט?

כמה צפויה אוקסידנטל להרוויח השנה ובשנה הבאה, באיזה מכפיל רווח היא נסחרת, וכמה תרוויח ברקשייר של באפט מהעסקה?

משה כסיף | (13)

וורן באפט מאמין במניות האנרגיה ובאוקסידנטל פטרוליום בפרט. חברת ברקשייר האת'וויי  בשליטתו לא מפסיקה לרכוש מניות:

בימים האחרונים הרכישות הסתכמו ב-250 מיליון דולר כשהחזקה של ברקשייר באוקסידנטל פטרוליום OCCIDENTAL PETROLEUM CP כבר מגיעה ל-10 מיליארד דולר.

ברקשייר מחזיקה גם בנתח גדול בשברון בסך של 22 מיליארד דולר. הרכישות האחרונות באוקסידנטל פטרוליום הביאו את ההחזקה בחברה לשיעור של 19.2% ושיעור ההחזקה בשברון קרוב ל-10%. החשיפה של ברקשייר למניות אנרגיה היא גבוהה יחסית. לא מדובר בהחזקות הגדולות ביותר (אפל, אגב היא ההחזקה הבולטת בתיק של באפט), אבל מדובר על "מקום טוב בצמרת" 

על רקע הירידה במחיר הנפט בחודש האחרון ובהתאמה הירידה במחיר חברות הנפט, נראה שבאפט רואה בכך הזדמנות והוא המשיך לרכוש. למעשה, כל הדרך למטה בחודש וחצי האחרונים היה מלווה ברכישות שוטפות של באפט. מכל מקום, צריך לזכור שהמניה הכפילה את ערכה בשנה האחרונה.

ברקשייר גם מחזיקה ב-10 מיליארד דולר ממניות הבכורה של אוקסידנטל וכן בכתבי אופציה לרכישת 83.9 מיליון מניות רגילות של אוקסידנטל, במחיר מימוש של 59.62 דולר, שזה מעט מעל המחיר הנוכחי.

אוקסידנטל צפויה להכניס השנה 37 מיליארד דולר ולהרוויח מעל 10 דולר למניה, נתון שמבטא מכפיל רווח עתידי של 5.5. התחזית של האנליסטים לשנה הבאה - הכנסות של 34 מיליארד דולר ורווח של 8 דולר למניה - משמע מכפיל רווח של 7.

לכאורה, הנתונים האלו לא אמורים להתבטא בספרים. אוקסידנטל יכולה להרוויח מיליארדים רבים אבל אין לזה קשר ישיר לתוצאות של ברקשייר. לכאורה, ברקשייר רושמת את השינויים בשווי ההחזקה. אבל בפועל, זה עשוי להיות שונה ולטובתה של ברקשייר. ברקשייר קרובה כאמור להחזקה של 20% ויש לשיעור הזה משמעות חשבונאית. שיעור החזקה כזה מהווה החזקה בעלת יכולת השפעה מהותית על החברה ולכן, יש להכיר בחלק היחסי בתוצאות המוחזקת. 

אוקסידנטל צפויה להרוויח כ-10 מיליארד דולר והמשמעות היא רווח של 2 מיליארד דולר לברקשייר, מדובר על רווח נאה שמבטא תשואה של 20% על השווי של ההשקעה. אז אולי זה גם מריץ את באפט לקנות מניות כשהמטרה להגיע-לעלות לרף של 20%. חוץ מזה, כאמור ועד שברקשייר תגיע להחזקה של 20% היא כאמור רושמת רווח בהתאם לשווי בשוק ויש לה כבר רווח של 5 מיליארד דולר בשנה האחרונה כשאוקסידנטל היא המניה המתגמלת ביותר מבין החברות במדד הסנופי.

קיראו עוד ב"גלובל"

לברקשייר יש 105 מיליארד דולר בקופה ובאפט רמז שהכסף הזה יופנה גם לתחום הנפט. בפגישה השנתית של ברקשייר הוא התבטא בחיוב לגבי התעשייה והדגיש את החשיבות של היותה עצמאית וככזו המסוגלת להפיק ביום מעל 11 מיליון חביות נפט.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    Johnny Marshall 15/07/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    קונה בשקט בשקט , לאחר מכן מפרסם שהוא רוכש (לא שהוא כבר רכש) כל המטומטמים מאמינים ורצים אחריו ..... הוא כמובן מבין ומודע לכוחו העצום בשוק ההון .....וכן יודע לנצל אותו כראוי ועל כן מרוויח יפה מאוד , המניה תעלה עוד 50% (לא המלצה , דעתי האישית בלבד) הוא ידאג לקבל דיוודנדים בתאריך קובע ולאחר מכן ידאג למכירה של 50% ומעלה מהאחזקה שלו ....גם למכור צריך לדעת !! עשה זאת בטבע , עשה זאת בעוד חברות שבת שלום
  • 7.
    פלג 15/07/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
    זה שהנפט ירד מ120 ל100 זה לא משנה.. גם ב100 וגם ב80 החברות מרוויחות *ארגזים*.. אם מסתכלים על הרווחים של חברות האנרגיה בארץ אז מדובר על הכנסות שנתיות בשווי שוק שלהם !!! זה 100% עלייה בשנה.. גם אם מחירי הנפט יעצרו על 90 או 80 זה עדיין יהיה עלייה שווי של 50% בשנה... את זה באפט מבין.. בקרוב יתחילו לחלק דיבידנדים בחברות האנרגיה בהתאם - והוא שם את הכסף איפה שהוא יקבל בחזרה הכי הרבה...
  • 6.
    יש לי 15/07/2022 09:44
    הגב לתגובה זו
    הם נותנים דיבידנד .לא מוכר לבאפט
  • 5.
    האמיתי 15/07/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    האיש בן 93 מה יש לו לקנות לאגדה הזו עם כל המליארדים המוח שלו הוא ככל האדם ...........
  • 4.
    מממ 14/07/2022 23:14
    הגב לתגובה זו
    באפט לא היה רוכש 20 אחוז מהחברה?סביר שעצם הרכישות שלו מייצבות את החברה . בירידות האחרונות. בשבועיים האחרונים. היא היתה יכולה להיות גם 25 אחוז למטה מהיום...
  • 3.
    אבי 14/07/2022 21:56
    הגב לתגובה זו
    שיקנה קבוצת דלק מכפיל 2. אוקסידנטל יקרה לעונת קבוצת דלק.
  • 2.
    לפי באפט מכפיל 5.5 זה זול, קבוצת דלק נסחרת במכפיל 2.3 (ל"ת)
    אבישלום 14/07/2022 21:15
    הגב לתגובה זו
  • באפט 15/07/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    ניו מד נסחרת במכפיל גבוה בהרבה של 10, שעלול לעלות עוד עם תמלוגי ששינסקי בעתיד איתקה היא חברה ממונפת ומסוכנת המדורגת B בלבד אוקסידנטל טובה יותר
  • אבישלום 17/07/2022 17:59
    אחרי הנפקת איתיקה נחשב מחדש.
  • יהווית 15/07/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
    מוניטין של נוכל
  • 1.
    פלג 14/07/2022 21:02
    הגב לתגובה זו
    אנשים חושבים שחברות הנפט מפסידות אם בהנפט ירד מ110 ל100.. לא מבינים שכבר מעל 80 כל החברות מרוויחות ***ארגזים*** ... באפט משקיע בחברת נפט ולא במדד הנפט.. החברות האלה מרוויחות וירוויחו המון בשנים הקרובות.. באפט ממקם את עצמו טוב יותר
  • אחד העם 14/07/2022 23:05
    הגב לתגובה זו
    גם במחיר 35 דולר לחבית החברות מרוויחות ארגזים
  • תלוי, אם זה פצלים אז רק ב45+-. (ל"ת)
    י 15/07/2022 11:51
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.