קאנו וול מארט
צילום: קאנו וול מארט

חברות הרכב החשמלי והקמעונאיות: אמזון וריוויאן נגד וול מארט וקאנו

משלוחי המייל האחרון מדגישים את יתרונות התפעול הזולים של הרכבים החשמליים כשכל הקמעונאיות הגדולות וחברות המשלוחים המרכזיות משחקות במגרש הרכב החשמלי ומעניקות דחיפה נוספת לתעשייה המתפתחת
גיא טל | (1)

אמש פורסמה העסקה בין וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC . העיסקה לפיה יסופקו 4500 רכבים החל משנת 2023 משמעותית מאד ליצרנית הרכב הקטנה שעדיין לא דיווחה על הכנסות, ואולי אף הצילה אותה מפשיטת רגל. אולי העובדה הזו היא מה שאיפשר לוול מארט להכניס סעיף מעניין שעבר קצת מתחת לרדאר של המשקיעים. לפי החוזה, קאנו לא יכולה למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון AMAZON , במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי. 

לאמזון תביעת רגל משלה בתחום הרכב החשמלי. היא חתמה על חוזה לרכישת 100 אלף רכבים מחברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , בה מחזיקה החברה נתח של 18%. ריוויאן החלה לשלוח רכבים לאמזון, אך כמות המשלוחים אינה ידועה בשלב זה. 

איסור מכירה למתחרה הוא מעט יוצא דופן, אך ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים מראה על קצת מהפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי ומדגיש את היתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בבטריה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים החשמליים שדורש הרבה יותר טיפולים יקרים. 

זהו סגמנט חדש לשוק המתפתח של הרכב החשמלי בו המכוניות היוקרתיות של טסלה TESLA INC , לוסיד LUCID GROUP  או ניו (NIO) תופסות את מירב תשומת הלב התקשורתית, אולם נראה שעל פי רוב מי שיש לו מספיק כסף לקנות טסלה יוקרתית פחות מוטרד ממחירי הדלק, אך לציי רכב שצריכים לתפעל שעות נסיעה רבות מעבר לרכב חשמלי יכולות לחתוך מאד בעלויות התפעול ולסייע לחברות שמתמודדות עם עליית מחירי התשומות ופגיעה ברווחיות. 

חברות משלוחים נוספים נכנסות לשוק הרכבים החשמליים. חברת UPS UNITED PARCEL SERVICE השקיעה בסטארט אפ הרכב החשמלי Arrival ARRIVAL ואילו המתחרה פדקס FEDEX הוסיפה 600 רכבים חשמליים מייצור ג'נרל מוטרוס GENERAL MOTORS לצי הרכב שלה. 

חברת קאנו זינקה ב-53% לאחר היוודע דבר העיסקה לפיה היא תמכור 4500 רכבים לוול מארט, כמות שעשויה שעשוי לטפס ל-5500 רכבים נוספים, אך היום היא מתמששת בכ9%. מטרת הרכישה היא משלוחי "המייל האחרון" (לבית הלקוח), במטרה לסייע להתרחבות עסקי האונליין של וול מארט, ולעמוד ביעדי הפחתת פליטות הפחמן ל-0 עד שנת 2040. 

דויד גוגינה, סמנכ"ל וול מארט לענייני יזמות ואוטמציה אמר כי "אנו נלהבים להמשיך בגיוון צי משלוחי המייל האחרון שלנו עם הטכנולוגיה החשמלית הייחודית הממוקדת בקיימות של חברת קאנון. על ידי הרחבת צי המייל האחרון שלנו אנו יכולים להמשיך לספק ללקוחתינו ולחברי וולמארט+ (השרות המקביל לאמזון פריים) יותר נגישות למשלוחים תוך יום בעוד אנו שומרים על המחירים נמוכים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוקו 14/07/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    למה אתם חושבים שיש כאן אחד נגד השני? לא נכון. אין קשר. התחרות היא להספקת סחורה לא יקרה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.