מעל הצפי: האינפלציה בארה"ב ממשיכה להכות: 9.1% בשנה האחרונה, 1.3% ביוני
מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-1.3% בחודש יוני, מעל הצפי ל-1.1%, מדובר על הרמה הגבוהה ביותר מאז 1981. בראייה שנתית מדובר על קצב אינפלציה של 9.1%, שיא חדש בגובה האינפלציה ומעל הצפי ל-8.8%. בארה"ב כבר קיוו שהם עקפו את השיא. אבל זה לא המצב. מדד הליבה החודשי עלה ב-0.7%, מעל הצפי ל-0.6%, מדובר בקצב שנתי של 5.9%, לעומת צפי ל-5.7%, אבל ירידה קלה לעומת 6% בחודש הקודם.
מפגש אקטואלי היום בשעה 19:00 עם אבישי עובדיה, על השפעת האינפלציה על השווקים, עסקת איירון סורס ועוד - לכניסה לזום לחצו כאן
כדי להבין את עוצמת השינוי ביחס לשנה שעברה, כדאי לציין את השינוי במרכיבי המדד ועליות המחירים ביחס לשנה שעברה: הדלק זינק ב-98.5%, הבנזין ב-59.9%, שירותי גז ב-38.4%, ה חשמל ב-13.7%, אוכל בבית ב-12.2%, מכוניות חדשות ב-11.4%, התחבורה ב-8.8%, אוכל מחוץ לבית ב-7.7%, מחירי מכוניות המשומשות ב-7.1%, מחסה ב-5.6%, לבוש ב-5.2%.
כתוצאה מהמשך הזינוק באינפלציה - החוזים שכבר עלו ב-0.3-0.4%, נופלים ב-2%. מנגד, תשואות האג"ח ל-10 שנים קופצות ב-3-4% לרמה של 3.034, והקריפטו? הוא - כרגיל - נופל עם השוק ולא מהווה הגנה למשקיעים מפני הירידות. הביטקוין מאבד 3.6% ויורד לרמה של 19,171 דולר למטבע, האתריום מוחק 5% ונסחר תמורת 1,021 דולר. גם מטבעות נוספות כמו הבייננאס, קרדאנו, דוג'קוין ואחרים מאבדים 3-5%.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד לפני פרסום נתוני המדד, גם דוברת הבית הלבן, וגם חבר הפד בארקין אמרו: ״מדד המחירים לצרכן יהיה גבוה״. זה כמובן לא פוטר אותם מאחריות, והם ינסו לעשות צעדים כדי להוריד אותה בהמשך.
בינתיים, מחירי הנפט יורדים היום קלות ל-95.6 דולר לחבית גולמית מסוג WTI, מחירי הסחורות נחתכו בעשרות אחוזים (כותנה, תירס), גם מחירי השילוח בירידה בחודשיים האחרונים, בתחום הנדל"ן רואים ירידה בכמות העסקאות - ולכן לכאורה זה צריך להגיע אל הצרכנים ולהוריד את האינפלציה. כולם מחכים לזה בארה"ב אבל צריך לומר שלוקח זמן לאותם חלקים במדד להתגלגל אל הצרכנים, ובינתיים זה לא בא לידי ביטוי במדד הנוכחי.
67% להעלאת ריבית של 0.75%, והצפי להעלאה של 1% שלם עלה גם הוא
בעקבות הנתונים, החוזים על הריבית משקפים סבירות של כ-67% להעלאת ריבית בידי הפד של 75 נ"ב גם בישיבת הפד' הקרובה, שתתקיים בעוד שבועיים, ב-26-27 לחודש יולי, וכ-31% להעלאה של 100 נ"ב. החוזים שהצביעו קודם על סיכוי של 90% להעלאה של 0.75% בעצם אומרים: הסיכוי כרגע להעלאת ריבית מהירה יותר - גדל. ובכל מקרה, נכון לעכשיו וגם לאחר דוח התעסוקה החזק אין סבירות לעליה של חצי אחוז. המשמעות היא שהריבית בארה"ב צפויה לעמוד החל מעוד שבועיים על 2.5% ואולי אפילו 2.75%. מדובר בהחלט בהמשך קצב מהיר מאוד של העלאת ריבית, כאשר צריך לזכור שרק בחודש מרץ הריבית עוד הייתה אפסית.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
צריך לומר - הנתונים הגבוהים מורידים את השוק כיוון שזה מראה שהפעולות של הפד (ובעיקר העלאת הריבית המהירה) עדיין לא מצליחים לדכא את האינפלציה הגבוהה שיש כעת. הפד למעשה לא יכול לשנות עדיין את הטון הניצי שלו, או להפחית/לצמצם את העלאות הריבית שפוגעות בשוק. כשפורסמו נתוני החודש שעבר - כל הנתונים היו מעל הצפי, וה-S&P500 יצא למהלך חד ואיבד 5.5% ביומיים. האם זה יקרה גם הפעם?
הנתונים המלאים:
- 8.כרמי 13/07/2022 19:51הגב לתגובה זושם לפחות אומרים את האמת על המדד לא כמו פה הכל הכל בלוף בגיבוי בנק ישראל והאוצר כך אי אפשר להיתנהל כי הכל הופך לביות ניחושים ולא יותר
- 7.יונריאן 13/07/2022 18:11הגב לתגובה זובשבועיים האחרונים פימפמתם כתבות להיכנס לשוק... זה התיישן כמו חלב.
- 6.יש ספר חדש שמלמד אתכם איך להשקיע חכם.שם הספר תוקידס. (ל"ת)צרלי 13/07/2022 16:42הגב לתגובה זו
- 5.תחתית חדשה ואחרונה מתקרבת (ל"ת)טריידר 13/07/2022 16:00הגב לתגובה זו
- 4.יש עוד למטה... (ל"ת)תומר 13/07/2022 15:57הגב לתגובה זו
- 3.אני הילד 13/07/2022 15:55הגב לתגובה זוהאינפלציה מאחורינו? אחרינו המבול.
- לא מבינה מה אתה מדבר לא לעניין (ל"ת)לילד 13/07/2022 18:31הגב לתגובה זו
- 2.נ.ש. 13/07/2022 15:45הגב לתגובה זואותה. לא יעזור כל העלאות ריבית האלו הם כמו כוסות רוח למת ורק מעלות עוד יותר את יוקר המחיה המשפט אל יתהלל חוגר כמפתח נאמר על כל הכלכלנים חדשות לבקרים שבטוחים שיש להם את הנוסחה איך ליצור כלכלה
- מיקמק 13/07/2022 17:13הגב לתגובה זוריבית גבוהה מובילה להוצאות מימון. פחות רווחים. פחות שווי חברה ומניה.פיטורין.ובסוף פחות צריכה.מה שמוביל לירידת מחיר
- א 13/07/2022 16:41הגב לתגובה זואת התוצאות של העלאת ריבית מרגישים אחרי 2-3 רבעונים....לפחות זה מה שהמומחים אומרים ולפי ניסיון עבר זה כן עזה ועצר אינפלציה של 20% (ההלם של וואקר)
- הפוך, כל עוד הריבית נמוכה מהאינפלציה הביקושים ימשכו (ל"ת)רואה שחורות 13/07/2022 16:33הגב לתגובה זו
- 8 13/07/2022 16:12הגב לתגובה זוהממשל ממשיך לבזבז 6 טריליון בשנה, כשההכנסות 4 טריליון. זה חייב לקרוס, וזה יקרוס. חלק גדול מהאינפלציה נגרם מהבזבזנות הממשלתית. כל עוד היא לא עוצרת, הריבית לא תהיה מספיק אפקטיבית.
- 1.tt 13/07/2022 15:35הגב לתגובה זואין הפתעות לטובה ..זבל של נתונים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
