
פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?
תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה. דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות. פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם. פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות. דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב. יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות. בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה. נראה שלמרות החסרונות מדובר בשחקן חזק שמצטרף לשוק המכוניות החשמליות שנמצא בתקופת שפל מחינת שווי המניות, ויש לו פוטנציאל מעניין להמשך.

עלתה כבר 311% בשנה: אסטרה לאבס מזנקת ב-30% לשיא היסטורי
החברה דיווחה על רווח של 44 סנט למניה - 33% מעל הציפיות - והעלתה תחזיות לרבעון הנוכחי ל-206.5 מיליון דולר כשהאנליסטים צפו רק 181 מיליון - השותפות עם אנבידיה והמיקום בתחום הבינה המלאכותית מניעים את הביקוש למניה
אסטרה לאבס Astera Labs -2% מזנקת ב-30% לשיא היסטורי, אחרי שפרסמה תוצאות מרשימות לרבעון השני. החברה מסן חוזה, קליפורניה, שמייצרת פתרונות קישוריות לתשתיות בינה מלאכותית, דיווחה על רווח של 44 סנט למניה - 33% מעל הציפיות.
ההכנסות עלו 150% ב-12 החודשים האחרונים ל-192 מיליון דולר, וגם זה היה מעל התחזיות. אבל מה שבאמת הרגיש את המשקיעים היו התחזיות לרבעון הנוכחי - אסטרה צופה הכנסות של 206.5 מיליון דולר, כשהאנליסטים צפו רק 181 מיליון.
המניה עברה רכבת הרים אמיתית בשנה האחרונה. אחרי שירדה מעל 60% מהשיא של סוף דצמבר, היא הגיעה לתחתית באפריל יחד עם השוק הכללי. הסוד של אסטרה טמון במיקום שלה בלב המהפכה הטכנולוגית. החברה מתמחה ברכיבי מוליכים למחצה שמחברים בין שרתים במרכזי נתונים. מדובר ברכיב קריטי לאימון מודלי בינה מלאכותית שדורשים עיבוד מקבילי של כמויות עצומות של מידע.
השותפות עם אנבידיה
השותפות עם אנבידיה היא הקלף המנצח. אסטרה שילבה את טכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה בפלטפורמת הקישוריות שלה. זה מאפשר קישורים מהירים וללא השהיות בין כרטיסי הגרפיקה, מה שחיוני למודלי בינה מלאכותית מתקדמים.
בנוסף, החברה משתתפת פעילה בתכנון הדורות הבאים של פתרונות קישוריות למודלים מסוג NIMs (NVIDIA Inference Microservices). מדובר בטכנולוגיות קצה הנמצאות בלב מרכזי הנתונים של ענקיות ענן, שבהם נדרש עיבוד מקבילי אולטרה-מהיר. על פי הדיווחים, אסטרה צפויה להשתלב כשותפה במרכזי חדשנות של אנבידיה, מה שייתן לה גישה מוקדמת לדור הבא של שבבים גרפיים ולצוותי הפיתוח.

אלי לילי מתקרבת לפריצת דרך בטיפול בהשמנה - למה היא צונחת ב-14%?
התרופה החדשה של אלי לילי להפחתת משקל הראתה תוצאות מבטיחות אך לא עמדה בציפיות השוק – המניה צונחת, נובו נורדיסק עולה, והמרוץ לפיתוח תרופות אוראליות ממשיך להיות אתגר עבור ענקיות התרופות
חברת התרופות האמריקאית אלי לילי Eli Lilly and Co -14.35% פרסמה תוצאות מעודדות ממחקר קליני על תרופת הרזיה בכדור. התרופה האוראלית, הנקראת אורפורגליפרון,
הובילה לירידה ממוצעת של 11% במשקל הגוף במהלך 18 חודשים - בערך כ-11 קילו לאדם בממוצע. עם זאת, למרות התוצאות החיוביות, הן לא עמדו בציפיות הגבוהות של השוק. אנליסטים בוול סטריט קיוו לביצועים דומים לאלו של ווגובי, זריקת ההרזיה המובילה של נובו נורדיסק, שהביאה במחקרים
הקליניים המרכזיים שלה לירידה של 14%-15% במשקל.
בתגובה לתוצאות, מניית אלי לילי נופלת ביותר מ-14% במסחר בניו יורק, בעוד שמניית נובו נורדיסק עלתה עד 8.4% בבורסת קופנהגן – העלייה הגבוהה ביותר שלה כמעט בארבעת החודשים האחרונים.
אף שהתוצאות לא היו מרשימות כפי שקיווה השוק, רופאים צפויים לרשום את התרופה בזכות יעילותה ובטיחותה. ד"ר קתרין סונדרס, מומחית להשמנה ושותפה-מייסדת של Flyte Health, ציינה כי הצורך בכלים טיפוליים נוספים בתחום הוא קריטי. זריקות ההרזיה של אלי לילי ונובו נורדיסק אמנם מהוות פריצת דרך בטיפול בהשמנה, אך משקיעים רואים בכדורים את המפתח להגעה אל קהל רחב יותר. השוק צפוי לגדול ל-95 מיליארד דולר עד שנת 2030, אך הפיתוח המדעי בתחום זה מתגלה כאתגר משמעותי.
הקשיים בדרך
מספר חברות תרופות גדולות, ביניהן פייזר ואסטרה-זנקה, נתקלו בקשיים מהותיים במרוץ לפיתוח כדורי הרזיה יעילים. החברות מתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים בניסיון ליצור תרופות אוראליות שתהיינה יעילות כמו הזריקות הקיימות.
- נובו נורדיסק מפספסת את התחזיות - הלחץ בשוק האמריקאי שוחק את הרווחיות
- תרופת הרזיה סינית מאיימת על השליטה של אלי לילי בשוק של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעות הלוואי השכיחות ביותר של אורפורגליפרון כללו בחילות, הקאות ושלשולים – תסמינים הדומים לאלו הנגרמים על ידי תרופות אחרות מקבוצת GLP-1. החשוב מכל: התרופה לא גרמה לבעיות בכבד, שמהן חששו בעבר בנוגע לתרופות הרזיה אוראליות אחרות. כ-10% מהמשתתפים במחקר הפסיקו את הטיפול עקב תופעות לוואי.