להשקיע בתשתיות או נדל"ן? "ההשקעות בתשתיות יוכפלו תוך 5 שנים"
"המגזר הפרטי צפוי להכפיל את ההשקעות בתשתיות בתוך 5 שנים, ויעקוף את הנדל"ן. החיבור בין התיישנות התשתיות והצורך לרענן אותן, מערכות לוגיסטיות שנפגעו מהשפעת מגפת הקורונה, וחתירה ליצירת כלכלה שמבוססת על אפס פליטות פחמן, מחייב את הרשויות המקומיות, המדינות והארגונים והבין-לאומיים להתמקד בסגירת פערים במימון התשתיות" כך אומרים לביזפורטל, מייקל מקארתי וג'וש מילר, מנהלי דירקטור במגזר הפרטי, בנויברגר ברמן.
לדבריהם: "היקף הפערים הללו נאמד בכ-15 טריליון דולר. מדינות וממשלות יכולות לכסות חלק מהמימון הזה, אבל לא את כולו. כתוצאה, פרויקטים במגוון רחב של מגזרים בתחומי תשתית מגוונים, פונים יותר ויותר לשווקים פרטיים לצורך גיוס הון. המשמעות היא שהמעבר לאנרגיה חדשה, העיור ושיפור שרשרת האספקה, אמור לספק הזדמנויות השקעה אטרקטיביות ביותר במהלך העשורים הקרובים".
כשהם מדברים על גירעון של 15 טריליון דולר לא מדובר כאן בבעיה של מדינה כזו או אחרת אלא של השקעת חסר בכל העולם במהלך השנים. אותו גירעון של 15 טריליון דולר צפוי לעמוד על המספר המפלצתי הזה בשנת 2040, ומדובר בתחזית של המדינות המפותחות, ה-G20.
אז האם ניתן להשקיע בתחום בלי להגדיל משמעותית את רמות הסיכון?
מקארתי ומילר: "משקיעים פרטיים מחפשים הזדמנויות השקעה מבלי להגדיל משמעותית את רמות הסיכון בתיק ההשקעות שלהם. מנגד, השאיפה היא שההשקעות הללו יספקו תזרימי מזומנים יציבים, בדומה למה שקיים בנדל"ן. כשמדברים על תשתיות, הכוונה היא לגשרים, כבישים ומנהרות. תשתיות הן גם רשתות חשמל, בתי חולים ובתי ספר, רשתות תקשורת, נמלים והרשימה עוד ארוכה. כל התשתיות כאחת הן קריטיות להתמשך התפקוד והצמיחה של הכלכלה הגלובלית.
- האוצר רוצה לצמצם את הפערים במכשירי השקעה לטווח בינוני וקצר
- חדש במיטב מנג'ר: מסלול ממוקד חו"ל ומסלול קרן כספית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הביקוש להשקעות הון פרטיות בתחום התשתיות נמצא בעלייה מתמדת. זאת, כיוון שתשתיות גלובליות קריטיות הולכות ומתיישנות, וזקוקות להשקעה פיננסית נרחבת. מדובר בתשתיות שכלכלות בינלאומיות, לאומיות ומקומיות כאחת זקוקות להן, על מנת להמשיך לתפקד. ואולם ממשלות, ולא ממש משנה באילו מדינות ומה מידת העושר שלהן, אינן מסוגלות לממן את מלוא הסכומים הנדרשים. על פי ההערכות, בתוך חמש שנים יעלה היקף ההשקעות הפרטיות תחום התשתיות באמצעות המגזר הפרטי לשווי של 1.9 טריליון דולר, ואף יעקוף את תחום הנדל"ן כנכס הריאלי הגדול ביותר.
מה נותנת בעצם השקעה בתשתיות?
מקארתי ומילר: "יש כאן 4 יתרונות מובנים. הגנה מפני אינפלציה: נוסחאות התמחור של נכסי תשתית הן לרוב צמודות למדד. כיוון שכך, הן הופכות אותן לנכסים מניבים גם בתקופות אינפלציה. נכסים חיוניים ועמידים: תשתיות ליבה כדוגמת כבישים, יישארו בשימוש זמן רב ולא ידרשו בטווח הקצר-בינוני השקעה נוספת. חסמי כניסה גבוהים: פרויקטים הקשורים בהקמת תשתיות לוקחים זמן רב, והכניסה להשקעה בהם כפופה לרגולציה הדוקה. כתוצאה, גם התחרות בתחום היא מוגבלת. ואיננה מאפשרת תחרות פרועה. ולבסוף - תזרים מזומנים יציב: שירותים הניתנים באמצעות נכסי תשתית מוסדרים לרוב בחוזים ארוכי טווח. חוזים מהסוג הזה מספקים תחזית טובה לתזרים מזומנים עתידי יציב. זאת ועוד - השימוש בנכסים חיוניים נשאר עקבי באופן יחסי, ואינו תלוי בשינויים בתמחור ובהכנסות של המשתמשים. כל הגורמים המצוינים לעיל יחדיו, מביאים בדרך כלל להכנסה שוטפת יציבה יחסית, שיכולה להיות זמינה לחלוקה למשקיעים או לשמש למימון הוצאות הוניות.
האם תחום התשתיות יכול לסייע גם בתקופה של מיתון?
מקארתי ומילר: "נכסי תשתית יכולים להיות יציבים גם בתקופת מיתון כלכלי: תחבורה, תקשורת ודיגיטל, חשמל ואנרגיה מתחדשת, אנרגיה, מים, פסולת ונכסי דיור סוציאלי, כל אלה מגיעים לרוב עם מאפיינים הגנתיים במיוחד. המאפיינים הללו בדיוק, הם שהפכו את קבוצת הנכסים הזו לעמידה לרוב התרחישים".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נסו לפרק את זה לגורמים. אתם יכולים לתת ארבעה תחומים באופן ספציפי?
מקארתי ומילר: "הראשון הוא דיגיטציה. ירידה בעלויות המכשור הייעודי מצד אחד, והחיבוריות לרשת מצד שני, דוחפת יותר אנשים ומוסדות בעולם, ובכלל זה בישראל, לשימוש באינטרנט ולאימוץ תהליכי דיגיטציה. חיבור איכותי ויציב לרשת האינטרנט שנמצא בתהליך מתמיד של גידול, יחד עם גידול האוכלוסייה ועליית "האינטרנט של הדברים" (הפעלת מכשור ביתי מרחוק באמצעות האינטרנט מ.כ.), מגדילים משמעותית את השימוש באינטרנט ואיתו את הביקוש לתשתיות טלקומוניקציה ו-5G מתקדמות. המעבר לעבודה מרחוק במהלך מגיפת הקורונה בהכל העולם האיץ מגמות דומות אפילו באזורים שבהם הגישה לאינטרנט כבר הייתה נפוצה. בד בבד הדיגיטציה האיצה את מגמת הביג דאטה ואנליזה של תובנות.
"המשמעות היא - האצת הביקוש העולמי ליותר כוח מחשוב בענן, הגדלת רוחב הפס וכן תוספת מרכזי נתונים. בנוסף, הואץ וגדל הביקוש לקישוריות על בסיס סיבים ועוד פתרונות אלחוטיים. כל אלה יוצרים הזדמנויות השקעה משמעותיות בתשתיות טלקומוניקציה ברחבי העולם בשנים הקרובות".
מה התחום השני?
מקארתי ומילר: "המעבר לאנרגיה מתחדשת. בעשור האחרות התגברה באופן משמעותי הפעילות בכל רחבי העולם לצמצום פליטות הפחמן. לאור ההשפעות הסביבתיות השליליות של דלקים מאובנים מצד אחד, והירידה בעלויות של אנרגיה חלופית מצד שני, הואץ האימוץ של הגז הטבעי ושל האנרגיות המתחדשות. זאת כאשר תחנות כוח פחמיות, מקור האנרגיה העיקרי, הולכות ומוחלפות. הדחיפה לצמצום פליטת גזי החממה מתבצעת במקביל לביקוש הגובר לחשמל, במיוחד בשווקים המתעוררים. בשווקים הללו, גישה לאנרגיה אמינה היא עדיין גורם מכריע וחשוב הנדרש לשיפור איכות החיים. במדינות מפותחות, לעומת זאת, תשתיות האנרגיה מתיישנות, או שאינן מיועדות לדרישות ולטכנולוגיות הנוכחיות, ויש צורך לתקן או להחליף אותן".
התחום השלישי?
מקארתי ומילר: "אורבניזציה. תשתיות כמו כבישים מהירים ומערכי תחבורה ציבורית, אינן עומדות בקצב המהיר של העיור (אורבניזציה), כאשר אחת המדינות הבולטות בנושא הזה היא ארה"ב. במדינה הזאת ההשקעה בתשתיות הייתה בעשורים האחרונים נמוכה הרבה יותר מהדרוש. מנגד, בשנתיים האחרונות התפתחו גם מגמות הפוכות, כתוצאה מעליית מחירי הבתים מצד אחד וגמישות רבה יותר בעבודה מרחוק מצד שני. המגמות הללו דוחפות אנשים לעבור מערים גדולות וצפופות לפרברים, או לערים מרוחקות יותר.
"כך או אחרת, הצורך בתשתיות חדשות ובשיפור התשתיות הישנות קיים. יחד עם זאת, לרשויות המקומיות ולמדינות יש תקציבים מוגבלים, מה שמאלץ את קובעי המדיניות לפנות גם להשקעות פרטיות בתחום.
ומה התחום האחרון?
"לוגיסטיקה ושרשראות אספקה. הגלובליזציה, שרשראות אספקה מורכבות יותר ויותר ועליית המסחר האלקטרוני, העמידו במבחן מערכות לוגיסטיות במהלך שלושת העשורים האחרונים והגדילו את הביקוש לתשתית תחבורה חזקה יותר. גם מגפת הקורונה שהתפרצה בתחילת העשור הנוכחי תרמה את חלקה וזעזעה את מערכות הלוגיסטיקה הגלובליות הקיימות. עלויות שרשרת האספקה עלו באופן דרמטי. עלויות התובלה זינקו, וייקרו את העלויות לצרכן הסופי. לאור כל אלה, סביר מאד להניח כי השקעות בשיפורים טכנולוגיים כמו גם בקיבולת, חיוניות על מנת להפוך את שרשראות האספקה ליעילות וחסכוניות יותר".
- 1.אבגד 06/07/2022 08:58הגב לתגובה זוכדאי היה לפרט
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
