פלייטיקה: למה הצעת רכישה בפרמיה של 46% הופכת לירידה של 6% במסחר?
אתמול לאחר המסחר קפצה לפתע מניית פלייטיקה החבוטה ב-32% ללא סיבה נראית לעין. עד מהרה נודע על פי אתר אקסיוס כי ככל הנראה חברת Joffre Capital הסינית תרכוש מקבוצת המשקיעים הסינית השולטת כעת בחברה את 25.7% ממניות החברה שבבעלותם, וזאת בפרמיה של 46% על מחיר השוק - 21 דולר למניה, או סך של 2.2 מיליארד דולר. שווי השוק של החברה כעת הוא בסביבות 5.5 מילארד דולר.
עם פתיחת המסחר המוקדם ההתלהבות החלה לשכוך בהדרגה, ועד פתיחת המסחר עצמו נרשמו עליות קלות שהפכו עד מהרה לירידות של מעל 6%. בינתיים חברת ג'ופרה אישרה את הידיעה על הרכישה, דבר שלא מונע בשלב זה את הירידות בשוק.
אז איך יכול להיות שרכישה בפרמיה של 46% באה לידי ביטוי בירידות של 6% בשווקים? ראשית חשוב להבין שאף דולר ממה שתשלם ג'ופרה לא יגיע לידי המשקיעים בשוק החופשי. היא קונה את המניות מקבוצת המשקיעים הסינית השולטת כעת בפלייטיקה, אך מבחינת השוק החופשי לא מתווספת ולא נגרעת אף מניה, ושום כסף חדש לא נכנס למסחר במניה. זוהי עסקה מחוץ לבורסה, שאם יש לה השפעה כלשהי היא רק פסיכולוגית.
במקרים רבים רכישות מסוג אכן משפיעות על המשקיעים באופן פסיכולוגי ומקפיצות את המחיר בשוק. המשקיע חושב לעצמו שאם לדעת קרן ההשקעות המקצועית הזו החברה שווה כל כך הרבה, כנראה שיש שם משהו, כנראה שזה משקף את השווי האמיתי של החברה. כך כנראה חשבו המשקיעים עם התפרסמות המידע הראשוני על העיסקה.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם באמת זו רק ספקולציה, כי, כאמור, שום כסף חדש לא נכנס למניה. וכאן המשקיע מתחיל לשאול את עצמו, מי אמר שהניהול החדש יהיה מוצלח יותר? איזה ערך מוסף הוא מביא לחברה שירדה בעשרות אחוזים מאז ההנפקה? מהם התוכניות של החברה ומה עם גרף הלמידה שהיא תצטרך כדי לקדם את החברה? הדרך לזינוק של 50% בשווי עוד ארוכה מאד ככל הנראה, ומכאן האכזבה בשוק לאחר ההתלהבות הראשונית.
במקרה זה החברה אף הודיעה עוד בפברואר יחד עם פרסום הדוחות שהיא מחפשת שינוי אסטרטגי ובוחנת חלופות הכוללות גם אפשרות למכירת החברה. הודעה כזו יוצרת ציפיה להצעת רכש באפסייד על מחיר השוק, אבל כזו שמגיעה לידי המשקיעים ולא רק לידי קבוצת השליטה. עם ההבנה שהשינוי האסטרטגי יתבטא בסופו של דבר רק בהחלפת גרעיון השליטה אך לא בהצעת רכש מן השוק, ייתכן שכמה מן המשקיעים שחיכו לאותו שינוי אסטרטגי ממנו חשבו שיוכלו להרוויח בטווח הקצר, התייאשו ועזבו את ההשקעה בחברה.
חברת פלייטיקה דווחה ברבעון הראשון של שנת 2022 על עליה של 6% בהכנסות ל-677 מיליון דולר, מתחת לציפיות האנליסטים. החברה פספסה גם בשורה התחתונה עם רווח של 20 סנט למניה לעומת צפי ל-22 סנט. והיא מצפה להכנסות שנתיות של 2.73 מיליארד דולר, ולרווח שנתי מתואם של 940 מיליון דולר. גם הציפיות הללו נמצאות מתחת למה שציפו האנליסטים באותה עת.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 5.אורן 29/06/2022 06:08הגב לתגובה זובהנפקה, לפי שער 27 דולר, כתבתי שהמחיר הריאלי למניה הוא 15 דולר. טעיתי. המחיר הריאלי כרגע הוא 5 דולר!
- 4.אבי 29/06/2022 01:20הגב לתגובה זוזה בגלל שהם סינים. אז החברה נשארה סינית וכל התקוות שהיא תהפוך לאמריקאית נגוזו בשלב זה... לא קשור לזה שהם לא יקבלו כסף
- שלומי 29/06/2022 23:43הגב לתגובה זואם וורן באפט היה בעסקה הזו היא הייתה מזנקת
- 3.דניאל 28/06/2022 23:06הגב לתגובה זוחברה עם פוטנציאל ענק לטיפול בסוכרת מתחילה שוב 3 נסחרת לפי שווי שוק מגוחך של 60 מיליון $ בלבד הסכם השקעה בתחילת החודש עם הקרן מאבו דבי לפי שער מניה של 2.41 נסחרת כרגע לפי 0.78 רק מהמחיר הזה אפסייד של 200% קישור: https://finance.yahoo.com/news/vtv-therapeutics-announces-investment-entry-105400050.html אם הקרן השקיעה לפי 2.41 אז החברה שווה כבר עכשיו 4$ לפחות
- 2.הגולש 28/06/2022 22:19הגב לתגובה זולא מדובר בפסיכולוגיהנכון שלא רוכשים את כל המניות ולכן מחזיקים אחרים לא מוכרים בעצמםאך שווי לחברה נקבע
- 1.דן 28/06/2022 21:29הגב לתגובה זוהפוטנציאל עדיין לפנינו.חברת צמיחה במכפיל 17..לא המלצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
