כריסטין לגארד
צילום: ECB Twitter

בכירי הבנקים המרכזיים מרגיעים: למרות ההאטה, סבירות נמוכה למיתון

בכירים בבנק המרכזי האירופאי וגם בפד' האמריקאי מנסים להרגיע את חששות המשקיעים ממיתון בעקבות עליות הריבית שהיו ואלו שעוד תבואנה; לטענתם, אמנם יהיה קצת פחות טוב מכפי שהיה, אבל החששות מקריסה מוגזמים

דור עצמון | (5)

האינפלציה המשתוללת הביאה את הבנקים המרכזיים בעולם להעלות ריביות בצורה אגרסיבית והמשקיעים חרדים לגורלם נוכח המסכים האדומים כבר תקופה ארוכה. עם זאת, הבנקים המרכזיים, ובראשם הפד' האמריקאי שבים ומדגישים כי הכלכלה חזקה יותר מהמיתון המסתמן - המצב בשליטה – וזה רק עניין של זמן עד שהכל יחזור למסלול נורמלי.

נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB), כריסטין לגארד, הפחיתה את החששות לגבי מיתון בגוש האירו, ואמרה שהצוות שלה מוכן להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר - במידת הצורך - אם האינפלציה תמשיך לעלות. פקידי הבנק המרכזי מתאספים בפורטוגל לוועידה השנתית שלהם, עם דגש על עליית המחירים לצרכן. גוש האירו צפוי לראות שיעור אינפלציה של 6.8% השנה - הרבה מעל היעד של 2% של ה-ECB.

המשקיעים מודאגים מהאינפלציה הגבוהה, עוקבים מקרוב אחר מה שה-ECB אומר ועושה ונזהרים מרמות החוב הגבוהות באירופה. ″אם תחזית האינפלציה לא תשתפר, יהיה לנו מספיק מידע כדי לנוע מהר יותר. המחויבות הזו תלויה בנתונים”, הוסיפה לגארד.

נשיא הפדרל ריזרב של ניו יורק, ג’ון וויליאמס, אמר כי הוא מצפה שהכלכלה האמריקאית תמנע ממיתון גם כשהוא רואה צורך בריבית גבוהה משמעותית כדי לשלוט באינפלציה. "אני חושב שהכלכלה חזקה. ברור שהתנאים הפיננסיים התהדקו ואני צופה שהצמיחה תואט השנה לא מעט ביחס למה שהיה לנו בשנה שעברה”.

וויליאמס המשיך ואמר "זה לא מיתון, זו האטה שאנחנו צריכים לראות בכלכלה כדי באמת להפחית את הלחצים האינפלציוניים שיש לנו ולהוריד את האינפלציה”. את דבריו הוא סיכם כאשר ביטל את התקפי הזעם שחווים המשקיעים וציין כי השווקים מתפקדים היטב. ″יש סיכוי גבוה מאוד שהפד יפחית את הריבית לקראת סוף השנה הבאה או משהו כזה, וזה שוב סיפור המיתון”.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כשהבנקים אומרים את זה סימן שהמיתון יהייה גדול יותר.אל תסמכו על הבנקים. (ל"ת)
    פדי 29/06/2022 03:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דולר/שקר 28/06/2022 21:42
    הגב לתגובה זו
    מתחילים עם הפייק כלכלה
  • 3.
    יובל 28/06/2022 21:11
    הגב לתגובה זו
    ההסברים הגיוניים ואני מקווה שכך יהיה ! כלומר שלא יהיה מיתון
  • 2.
    ללא יהיה מיתון והמדדים ישתפרו מחר עליות (ל"ת)
    סאמי 28/06/2022 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בטח, מאמינים לכל מילה וסומכים עליהם (ל"ת)
    חיים 28/06/2022 20:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.