מורגן סטנלי
צילום: אתר החברה

לאור מבחני הלחץ: איזה בנקים יעלו דיב' ואילו זקוקים לחזק את ההון?

34 בנקים שנבחנו עברו את מבחני הלחץ בהצלחה; ג'יי פי מורגן וסיטיגרופ צריכים לחזק את ההון ולא יוכלו להעלות את הדיבידנד השנה, אך גם לא יצטרכו לחתוך אותו או את תוכנית הביי-בק בנקים אחרים יעלו את הדיבידנד; איזה בנק יקפיץ את הדיבידנד ב-25%? 
גיא טל |

אתמול פורסמו תוצאות מבחני הלחץ בארצות הברית וכל 34 הבנקים שנבדקו עמדו במבחנים בהצלחה, אם כי לא באותה רמת הצלחה, מה שמשליך על יכולתם להעלות את הדיבידנד שהם מחלקים למשקיעים.

מבחני לחץ נועדו לבדוק את יכולת הבנק לעמוד במצבי משבר כגון כאלה הגורמים ל"ריצה אל הבנקים", מצב בו ישנה דרישה חריגה של הציבור לפדות פקדונות ונכסים שנמצאים בידי הבנקים, והבנק נדרש לנזילות מספיקה על מנת לעמוד בדרישה החריגה. מצב של ריצה אל הבנקים הוא מסוכן ועלול להחמיר מצב של משבר פיננסי ואף להביא לקריסה של כלכלה של מדינה. מצבים כאלו נרשמו בעבר בארגנטינה וגם יוון הייתה קרובה לכך לפני שנים אחדות. יון וארגנטינה ידועות כמדינות לא יציבות פיננסית, אך מצב כזה עלול לקרות גם בכלכלות חזקות יותר. 

כדי למנוע מצב של קריסה כזו נערכים לבנקים מבחנים תקופתיים שבהם נבחן מצב ההון הנזיל שלהפ, והיכולת לענות על דרישות פדיון גבוהות מהרגיל תוך זמן קצר. במידה והבנק לא עומד במבחן הוא נדרש לחזק את ההון העצמי הנזיל שלו, במידה ומתברר שיש לו מספיק הון נזיל, או אף עודף מסוים הרי שהוא יכול לשחרר כסף מהרזרבות הנשמרות ככרית ביטחון ולבצע השקעות נוספות או לחלק את הכסף למשקיעים בצורה של דיבידנד או תוכנית ביי בק.

במבחני הלחץ שנערכו בארצות הברית עמדו כל הבנקים במבחן בהצלחה, אך בכל זאת מכמה מהם נדרש לחזק עוד יותר את ההון בהמשך, ואלו לא יוכלו להעלות את הדיבידנד השנתי. בנקים אחרים גילו יתרות גבוהות יותר והם מעלים את הדיבידנד ברמה כזו או אחרת. 

הבנקים ג'יי פי מורגן JP MORGAN וסיטיגרופ CITIGROUP יאלצו להמתין עם העלאת הדיבידנד שכן דרישות ההון של הרשויות מחייבות אותן לשמר את רמת ההון הנוכחית. בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA לעומת זאת יוכל להעלות את הדיבידנד ב-5% ל-22 סנט למניה. מורגן סטנלי MORGAN STANLEY יוכל להעלות את הדיבידנד ב-11% ל-77.5 סנט למניה. בשנה שעברה מורגן סטנלי הכפיל את הדיבידנד לאחר מבחני הלחץ, והשנה יסתפק בהעלאה צנועה יותר. ווולס פרגו WELLS FARGO & CO יהנה מהאפשרות להעלות את הדיבידנד בצורה חדה יותר - ב-20% ל-30 סנט למניה. גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS הוא כוכב העלאת הדיבידנד של הרבעון עם עליה אפשרית של 25% ל-2.5 דולר למניה.

מטעם ג'יי פי מורגן נמסר כי דרישות הון גבוהות יותר בעתיד לא מאפשרות לבנק להעלות דיבידנד ולכן זה ישאר על דולר אחד למניה. סיטיגרופ מסר מיד לאחר מכן הודעה דומה ובה קבע כי הדיבידנד יישאר ברמה של 51 סנט למניה. 

"נמשיך להשתמש בהון שלנו כדי להשקיע ולהגדיל את העסק מוביל השוק שלנו, לשלם דיבידנד בר קיימא ואנו נחזק את ההון כדי למלא בצורה מלאה את דרישות הרגולציה העתידיות" אמר מנכ"ל ג'יי פי מורגן ג'יימי דימון. הוא הוסיף כי מבחני הפד הראו כי התעשיה משמשת כ"מקור של חוזק לכל הכלכלה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות האכזבה מחסור היכולת של ג'יי פי מורגן וסיטיגרופ להעלות את הריבית, החששות הגרועים יותר של האנליסטים לא התממשו. בשבוע שעבר הזהירה בטסי גרייסק, אנליסטית בבנק מורגן סטנלי כי ג'יי פי מורגן וסיטיגרופ עלולים להאלץ להפסיק לחלוטין את תוכנית הביי בק שלהם כדי להשאר מעל דרישות ההון המינמליות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.