תשואות האגח האמריקאיות הוכפלו וגרמו להפסדי הון, האם הרע מאחורינו?
שוק ההון הבנלאומי חווה תקופה לא קלה בשנת 2022 עד כה עם ירידות בכל האפיקים כמעט. המניות נכנסו לשוק דובי, הקריפטו התרסק, ואפילו השוק שאמור להיות סולידי, שוק אגרות החוב, חווה ירידות משמעותיות.
הירידות בשוק אגרות החוב הן בשורות רעות למשקיעים שמרניים, לאנשים שחיים מהכנסות קבועות שמספקות אותן אגרות חוב או קרנות העוקבות אחריהן, בדרך כלל פנסיונרים, וכן לקוני דירות חדשות. הריבית על המשכנתא ל-30 שנה כבר הגיעה ל-6%, בזמן שהתשואות לאגרות החוב ל-10 שנים זינקו מ-1.51% בסוף שנת 2021 ל-3.16% כעת (ירידה במחיר אגרת חוב משמעותה עליה בתשואה).
הסיבה המרכזית לעליית התשואות והירידות בשוק אגרות החוב היא העלאת הריבית של הפד, והציפיה להמשך העלאות בעתיד ההקרוב. יחד עם זאת, יש המעריכים שעליית התשואות כבר משקפת את כל העלאות הריבית הצפויות מצד הפד, ושבקרוב האינפלציה תעצר. משמעות הדבר שייתכן שבקרוב נראה שוב היפוך מגמה וירידת תשואות. יש להדגיש שכמובן אין וודאות, ויתכן שהתשואות עוד יעלו מעט יותר, אך הגרוע ביותר ככל הנראה כבר מאחורינו. כך לפחות מעריכים לא מעט אנליסטים וכלכלנים בוול סטריט.
לדברי סטיב וויאט, מנהל השקעות ב-BOK יתכן שהתשואה באגרות החוב לעשר שנים עוד תגיע ל-3.5% לפני שהיא תתחיל לרדת לקראת הרבעון הרביעי כאשר נתחיל לראות את האינפלציה מאיטה.
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"קשה להעריך מתי יהיה שינוי מגמה חד. השנה הייתה עד כה די רעה, אך כעת אנו נמצאים בנקודת כניסה אטרקטיבית הרבה יותר לאגרות החוב, גם אם הן לא נמצאות בתחתית, יש הרבה פוטנציאל לאפסייד" מצטרף להערכות גם הנרי סונג, מנהל השקעות בדיימונד היל.
מט סמית', מנהל השקעות בחברת Ruffer סבור שהאינפלציה כבר הגיעה לשיא עם פרסום המדד האחרון שהצביע על עליה של 8.6% משנה לשנה, וכעת המשקיעים יכולים לחוש בטוחים יותר.
- 4.ברק 29/06/2022 08:06הגב לתגובה זוממשלת ארצות הברית תפשוט את הרגל. יש פחות הכנסה ממיסים בזמן מיתון. אני לא בטוח שזה לא יקרה אבל ארה"ב כבר מחזרה במחצית הראשונה חצי מהחוב והריבית שלה בתקופה הזאת, לפי דעתי כשהבחירות בנובמבר יסתיימו הם עוברים למודל היפני שבו הפד יקנה טריליונים של חוב אמריקני ויעלים אותו ואז תיהיה אינפלציה\היפר אינפלציה או שהם יפשטו את הרגל ולא יחזירו את החוב אבל לא נראה לי שזה ויאבילי מבחינה פוליטית.
- 3.רועי 28/06/2022 19:23הגב לתגובה זוכתבה חובבנית
- מיידוף 29/06/2022 02:07הגב לתגובה זווכל מי שאומר אחרת, תפסיקו להמר. אם אתם לא מתכוונים להחזיק לפדיון שימו על פיקדון נזיל בבנק. כל דבר אחר, זה מסחר, נכנסתם בתזמון גרוע בלי ניסיון.
- בובליל 28/06/2022 21:22הגב לתגובה זוהחובבן הוא אתה. ריבית גבוהה עם אינפלציה ששוחקת ערך הכסף, כאשר מחזיקי אג"ח מהעבר נותרים (עד לפדיון) עם התשואה המקורית הנחותה, הנמוכה מהאינפלציה.
- אתה חובבן 28/06/2022 21:02הגב לתגובה זוואם קנית בתשואות שנתנו לפני שנה אין לי אלא להשתתף בצערך אבל אל תוציא את כעסך על הכותב. נקודה למחשבה בשבילך... גם במניות אתה לא מפסיד עד שאתה לא מוכר. אני קניתי איטיאף של אגח ממשלתי אמריקאי ל 30 שנה ב 3.5% ואגח ממשלתי שקלי ארוך ב 4% תשואה. יכול להיות שאזכה גם לאסוף בתשואות גבוהות יותר אסל אני בספק אם זה מה שתקבל באגח שלך שתחזיק עד לפדיון.
- צודק 100 אחוז (ל"ת)סתם אחד 28/06/2022 20:42הגב לתגובה זו
- 2.אילן 28/06/2022 19:02הגב לתגובה זורוב הפרשנים לפני שבוע חשבו שכניסה לאפשרות מיתון תעזור למניות..זה לא קורה.
- 1.נ.ש. 28/06/2022 18:24הגב לתגובה זויותר. מעבר לזה סיבה פשוטה הפד לא רק שלא קונה אגח אלא גם מצמצם מה שמעלה עוד יותר את התשואה והוא לא הולך לעצור את זה. מעבר לזה הוא לא קונה במכרזים חדשים של ממשלת ארה"ב מה שמקצין עוד יותר את הפעולה. וזה עוד חוץ מהעלאות ריבית . כך שאני לא רואה עצירה בסיפור הזה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
