האם הירידה במחירי הסחורות צפויה למנוע מיתון ולקרר את האינפלציה?
היציאה ממשבר הקורונה הובילה לדהירת מחירים בכל רחבי העולם. הסחורות והנפט מזנקים, האינפלציה עולה, ולכן מעלים הבנקים המרכזיים את הריבית. הכוונה היא לטפל בצד הביקוש מצד הלקוחות. ריבית גבוהה פוגעת בלקיחת הלוואות ומצמצמת צריכה. זה אמור לעזור, בינתיים לא רואים את זה, ובינתיים גם יש כיוונים סותרים בשוק הסחורות. הנפט ירד, החיטה דווקא עלתה.
לקריאה נוספת:
>> האם אופ"ק+ ימלאו את הפער שנוצר בהיעדר רוסיה? אל תהיו כל כך בטוחים
כלכלה עולמית חלשה יותר צפויה להוריד בתיאוריה את הביקוש לסחורות הללו. נחושת לדוגמא, צפויה להיות מושפעת מהירידה בביקושים אליה. זה כמובן לא מפתיע, שכן המתכת נמצאת בשימוש של קבלני הדירות, עובדי הביוב ותעשיות הרכב, כאשר גם שם צפויה ירידה בביקושים.
מנגד, כלל לא בטוח כמה זמן ירידות המחירים הללו ימשכו, וכמה יכולת והשפעה תהיה לירידה זו על קצב עליית המחירים. מומחים רבים מאמינים כי הירידה שחווים מחירי הסחורות בשלב זה מעלה חששות אמיתיות כי הנחיתה תהיה קשה יותר ממה שהיו"רים בבנקים המרכזיים מאמינים כעת. הכיצד? הירידה בסחורות היא ביטוי לירידה בביקושים, מדובר ברמז גדול לירידה בביקושים וירידה בצריכה שעלול להביא לירידה בצמיחה ולהאטה ואף מיתון. האופטימיים יכולים להעריך שהסימן הזה יביא את הבנקים המרכזיים דווקא להפחית את עליית הריבית, אבל זה רק ממחיש את הבלגן וחוסר הוודאות לגבי הכיוון.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יהבלגן כל כך גדול וזה מתבטא רק לשם המחשה בכך שבעוד הביקוש למתכות קטן יותר מהצפי, בייחוד כשענף הבניה הסיני מאט, כלומר יש קיטון בצריכת מתכות, יש מנגד המשך ביקוש גדול למזון ולאנרגיה גם מכיוון סין.
המחסור באנרגיה
מחירי הנפט והגז מושפעים כמעט באופן ישיר מהלחימה הרוסית באוקראינה. כמובן שזה לא הדבר היחיד שמשפיע על המחירים, כאשר לא ניתן לשמור נפט לאחר שזוקק. הדבר הוביל לכך שכל הנפט שהוצא במהלך משבר הקורונה ירד לטמיון. היציאה המהירה מהמשבר הובילה לגידול בביקושים איתו התקשו להתמודד בארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ואלו נאלצו לסבול עליה במחירי המשאב.
הלחימה הרוסית השפיעה בצורה ישירה יותר כאשר גופים רבים, כולל בריטניה, ארצות הברית והאיחוד האירופאי מסרבות כעת לרכוש גז ונפט מרוסיה. החזרה הסינית לסגרים הקלה מעט בביקושים למשאב, אך כשזה נגמר הביקושים חזרו לעלות ושמו את הנפט והגז במקום בעייתי מאוד.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המצב הגאופוליטי הרגיש מקשה על היכולת לקבוע כמה רחוק אל העתיד ימשיכו עליות המחירים וכמה חמורות אלו יהיו, אם כי לאחרונה דווח כי ייצור הנפט האמריקאי החל לעלות בתקופה האחרונה ובכך מעכב את המשך עליית המחירים.
מחירי חבית הנפט מסוג ברנט צנח בשיעור של 3.5% במהלך השבוע שעבר ובשיעור של 5.6% במהלך החודש האחרון. מחירי הנפט הגולמי ירדו בעת האחרונה, אך על פי המדד החוזים העתידיים על המשאב מראים כי מחירי הנפט נמצאים ב-25% מעל מחירי השיא של המשאב.
השווקים העולמיים נסקו בעת האחרונה, דבר שגרם למשקיעים רבים להאמין כי הם מהווים תמונת מצב עדכנית לגבי הסיכויים להמשך האינפלציה. מניות רבות נסקו בשבוע שעבר, אם כי מדד ה-S&P 500 המשיך לרדת והינו בדרכו לחצי השנה הגרועה ביותר ב-50 שנה האחרונות.
מחירי המתכות
מחירי הנחושת איבדו כ-12% במהלך החודש האחרון, דבר אשר יתכן ומצביע על האטה כלכלית ברחבי העולם. מנגד, מחירי הזהב דווקא שמרו על יציבות מסויימת. יציבות זו נובעת בעיקר מהעובדה כי בעיקר יצרני השעונים רואים את המשאב כמקלט בטוח, בייחוד כאשר האינפלציה החלה לגאות ברחבי העולם.
לעומתם, רבים מניחים כי מחירי הזהב צפויים לרדת בעתיד הקרוב, בייחוד בעקבות העלאת הריבית של הבנק הפדרלי.
מזון וחקלאות
אוקראינה היא אחת מיצרניות ומיצאניות החיטה הגדולות ביותר בעולם. ייצור וייצוא חיטה זה נפגע קשות מאז פלשה רוסיה אל תוך גבולות המדינה. ייצוא הדגנים מגבולות המדינה צנח גם הוא.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
