לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

עולם התעופה מתקשה להמריא וכולנו משלמים את המחיר

שדות התעופה ברחבי העולם גדושים עד אין סוף, תורים ארוכים, מזוודות אבודות, איחורים הפכו לנורמה ואין מושיע. עד מתי כל זה יימשך ואיפה נמצא נתב"ג? רמז - לא במקום טוב

דור עצמון | (1)

התמונות בנתב"ג של המוני ישראל נסים על נפשם לחו"ל לאחר הקורונה מורידות את החשק להצטרף לחגיגה. אוסף התקלות שעלולות להתרחש בטיסה הלוך ובטיסה חזור גורמות להרהר פעם נוספת על כל ההרפתקה. כוח האדם בנתב"ג לא עומד בעומס הנוסעים ובתחלופת המטוסים הגדולה כל כך שלאחר הקורונה ופשוט "מעגל פינות" בכל מה שקשור לשירות הטסים.

בחודשים האחרונים אנחנו רואים נסיקה מהירה בהזמנות הטיסות והביקושים עולים על קיבולת המטוסים והסלוטים (חלון הזמנים של ההמראה/הנחיתה). אבל יש בכל זאת נחמה קטנה – יכול להיות גרוע יותר. המצב באירופה חמור לאין שיעור מהמצב בישראל, שדות התעופה שם קורסים אחד אחרי השני בקצב מסחרר. אלפי טיסות בוטלו ואלפים עוד צפויות להתבטל. חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה ביטלה מעל 3,000 טיסות וייתכן שתבטל עוד. איזיג'ט ביטלה מעל 4,000 טיסות, וויזאייר ביטלה מעל 2,000 טיסות וזה רק מדגם חלקי. על פי ההערכות מעל 30,000 טיסות בוטלו והמספר הזה רק יילך ויגדל.

בשבוע שעבר הופצו תמונות אימה של הררי מזוודות בנמל התעופה הית'רו בלונדון – אולי העמוס ביותר באירופה. בנמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם הודיעו בעצמם לחברות התעופה שהם מבטלים להן את הטיסות ומגבילים את כמות הנוסעים ביום ל-70 אלף איש. המשבר אינו רק נחלתם של שדות התעופה אלא גם של חברות התעופה עצמן. בעיצומה של מגפת הקורונה שותק ענף התעופה העולמי והביא לפיטוריהם של עשרות אלפי עובדים מהענף ברחבי העולם. היציאה מהמגפה הייתה מהירה מדי בשביל החברות על מנת שתוכלנה להיערך מחדש ולגייס את כוח האדם הדרוש להן כדי לחזור לפעילות תקנית.

ההאצה בביקושים גורמת כמובן לעליית מחירים קיצונית בכרטיסי הטיסה בכל העולם ואם לא די בכך, כאן בארץ ישנו גם משבר ארוך ומייסר בחברת אל על בין הטייסים להנהלה - טיסות מתבטלות על ימין ועל שמאל, לעתים בהתראה של 5 שעות לפני ההמראה.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות בתוך כל הכאוס התעופתי הזה? ראשית, הדבר הכי בטוח הוא להימנע משליחת מזוודות לבטן המטוס כל עוד אתם יכולים. השתדלו לעלות עם כבודת יד בלבד ואם אין ברירה, העבירו מהמזוודה הגדולה לכבודת היד פריטים בעלי ערך מחשש לאובד המזוודה. הימנעות מקונקשנים – טיסות רבות מתבטלות ומתעכבות וקשה מאוד להסתמך על לוחות הזמנים. קונקשן גם מכפיל את הסיכון שלכם לאובדן המזוודה וחבל. מה שנקרא, תנסו להסיר עד כמה שניתן אחריות מחברות התעופה והאצילו את הסמכויות אל הידיים שלכם.

מנכ"לי חברות התעופה הגדולות סבורים שרק בעוד כשנה המצב יירגע ויחזור לשליטה כפי שהיה לפני הקורונה. רק היום נודע כי בחברת אמירייטס, המפעילה הגדולה ביותר בעולם של המטוס הגדול ביותר בעולם (איירבאס A-380), קוראים ליצרנית המטוסים לבחון בנייה של מטוס גדול עוד יותר לנוכח ביקושים אדירים ואי יכולתן של החברות לספק את השירותים. בינתיים, חברות התעופה מרוויחות סכומי עתק בגלל הביקושים אבל השירות כאמור לוקה בחסר עד כמעט לא קיים. אל על הודיע לאחרונה על ביטול מספר קווים אותם היא מגדירה כפחות כלכליים על מנת לפנות מטוסים לקווים בעלי ביקושים גבוהים יותר. כך או כך נראה כי המצב יימשך בחודשים הקרובים כפי שהוא. חברות התעופה אכן עובדות מסביב לשעון על מנת לתקן את השיבושים אבל בינתיים, מוטב שכל אחד מאיתנו יתכנן היטב את טיסותיו העתידיות ויקטין ככל יכולתו את מידת החשיפה לתקלות אפשריות.

בכדי לנסות להתמודד עם המחסור בכוח האדם הוחלט ברשות שדות התעופה להציע מענקים לעובדים חדשים שיצטרפו כאשר המענק הגבוה ביותר עומד על 9,000. ברשות שדות התעופה טוענים כי המצב בנתב"ג עוד סביר אך גם שם מודים כי הם מונעים מחברות התעופה לאייש סלוטים נוספים של טיסות כל עוד המצב לא ישתפר. בנתב"ג גם נעשים צעדים נקודתיים להקל את העומס כמו החזרת הצ'ק האין האינטרנטי ומתן אפשרות לביצוע צ'ק אין על ידי בן משפחה אחד לטסים בחברות ישראליות.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל אין באמת בשורות טובות גם לטווח הבינוני והארוך - התחזית היא שהמצב יחמיר בשנים הקרובות. על פי ניתוח שנעשה ברשות שדות התעופה נתב"ג  שיכול לעמוד (בקושי) ב-40 מיליון נוסעים ו־250 אלף תנועות מטוסים בשנה, מגיע לרף הזה בעוד 7 שנים בלבד.  אז מה יהיה? צריך לעבוד על נתב"ג 2022. אנחנו מזכירים את נתב"ג 2000 שיותר מהכפיל את היקף הקיבולת לעומת נתב"ג הישן. בסוף הוא הושק ב-2004, אבל הוא כאמור אוטוטו לא יספיק. צריך תוכנית חדשה, אחרת כל הפתרונות לזמן קצר וכל הקשיים שאנחנו חווים בתקופה האחרונה רק ילכו ויתגברו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א-ב 30/06/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    תחילת ספטמבר הכל נרגע. צניחה בהיקף הטסים בשל תחילת שנת הלימודים. חודש מאוחר יותר גם האוניברסיטאות ואז יהיה עוד פחות לחץ.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.