ירידות באסיה
צילום: Getty images Israel

"חורף הקריפטו": החברות הציבוריות שנפלו עד 92% בעקבות שוק הקריפטו

לא רק הבעלים הנועזים של מטבעות קריפטו שונים נפגעו מהירידות החדות בשוק אלא גם חברות ציבוריות שונות, החל מכאלה הקשורות ישירות לקריפטו ועד חברות פיננסים ושבבים שנפלו בעשרות אחוזים מהשיא שנרשם לפני פחות משנה
גיא טל | (3)

"חורף הקריפטו" נמצא בעיצומו. שווי השוק נמצא שוב מתחת טריליון דולר, פחות משליש מערכו בשיאי ימי האופוריה של נובמבר 2021 שכעת נראים כל כך רחוקים. אבל ההפסדים לא מסתכמים רק במשקיעי  הקריפטו הנועזים אלא בהחלט ייתכן שהסתננו גם לכמה מתיקי הפנסיה או חסכונות אחרים שלכם באמצעות חברות ציבוריות נסחרות שקשורות מאד לשוק הקריפטו. 

החשודות המיידיות הן חברות הקשורות ישירות לתעשייה ומראש נחשבות לספקולטיביות. בראשן קוינבייס COINBASE GLOBAL , חברה המפעילה זירת מסחר בקריפטו וכבר איבדה 88% מהשיא. החברה הודיעה לאחרונה על פיטורי 18% מכוח העבודה שלה, כ-1100 עובדים. 

מיד אחריה עומדת בתור מיקרוסטרטגי MICROSTRATEGY INC CL A . זוהי חברת תוכנה שלא קשורה ישירות לשוק הקריפטו, אך מנכ"ל החברה החליט להיות חדשני ומודרני ולהשקיע מיליארדי דולרים מכספי החברה בקריפטו, ואף לא הסתפק ברווחי החברה היפים לצורך ההשקעה אלא אף לקח הלוואה על מנת לרכוש עוד ביטקויינים, וכעת החברה עומדת בפני הפסדים כבדים. מחיר מנית החברה רחוק 82% מהשיא. 

בניגוד לשתי אלו, להן קשור ברור וישיר לערך הקריפטו, ישנן חברות נוספות שמושפעות מהירידות החדות בתחום. אחת מהן היא אנבידיה NVIDIA COR . החברה מייצרת את הכרטיסים הגרפיים המשמשים את כורי האת'ריום, המטבע  השני בגודלו בתעשייה. החברה יידעה בעבר את המשקיעים על הקורלציה המסויימת עם שוק הקריפטו אך מסרה כי אינה יודעת בדיוק את רמת ההשפעה של כריית קריפטו על הביקוש לכרטסים הגרפיים שלה. במסגרת הסל אוף (מכירה מאסיבית) של מניות צמיחה וטכנולוגיה ירדה מניית אנבידיה בכ-46% מתחילת השנה, אך לא ברור האם זה קשור בצורה יישירה לירידות בקריפטו. מטבע האת'ריום נסחר כעת במחיר של 1130 דולר למטבע. בשיאו נסחר המטבע ב-4891 דולר. 

גם בתחום הפיננסים יש לא מעט נפגעות קריפטו. אחת החברות שקשורות כמעט באופן ישיר לקריפטו היא חברת סקוואר, כיום בלוק SQUARE , שמנוהלת על ידי ג'ק דורסי. החברה היא חברת פינטק מציעה שירותים פיננסים שונים אך קשורה גם לשוק הקריפטו. לדברי החברה, 40% מהכנסותיה ברבעון האחרון קשורים לביטקוין. לפני שנה ההשפעה הייתה על 70% מההכנסות, כך שהתלות הזו פוחתת  אבל עדיין מאד משמעותית. מניית החברה ירדה ב-79% מהשיא. הירידות במניה מיוחסות גם לחשש מכניסה של אפל לתחום התשלומים שתפגע בבלוק. 

חברת המסחר רובינהוד שנקשרת בתודעה למשקיעי ריטייל צעירים ופזיזים נהנתה מאד מהבאז סביב הקריפטו בסוף שנה שעברה. לחברות כאלה נפח מסחר גבוה משמעותו הכנסות גבוהות. וככה בין קניה ומכירה של גיימסטופ או מניות מם אחרות עלה גם נפח המסחר במטבעות דיגיטליים וסייע למניית החברה לטפס לגבהים. בינתיים השווקים בירידה, המשקיעים הצעירים פחות נלהבים להפסיד את כספם ונפח המסחר יורד, והחברה נקלעה ללא מעט קשיים אחרים, בין השאר מול ה-SEC. הכנסות החברה ממסחר נחתכו ב-73% ברבעון האחרון והכנסות ממסחר בקריפטו ובאופציות נפלו ב-40%. חורף הקריפטו בהחלט מוסיף אם כן על קשי החברה ומהווה חלק מהסיבות בגינן נפלה המניה ב-92% מהשיא שנרשם לפני פחות משנה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 15/06/2022 10:22
    הגב לתגובה זו
    משקיע בקריפטו??בזהב??בסחורות??כן במניות חב' נפט בלבד
  • 2.
    לרון 15/06/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    היתה אימרה "כששלושה אומרים "אתה שיכור",לך לישון!קריפטו?,על אחת כמה וכמה
  • 1.
    ככה יעשה לאיש שמשקיע הגלום נשאר עם כלום (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/06/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.