נדלן מנהטן
צילום: נדלן מנהטן

לא רק בישראל - בכמה עלו מחירי הדירות בארה"ב בשנה האחרונה?

בניגוד להערכות מוקדמות, העליות במחירי הנדל"ן בארצות הברית נמשכות למרות העלויות הגבוהות בהחזרי המשכנתאות. השפעת העלאות הריבית של הפד עדיין אינה ברורה. מומחים צופים התמתנות בעליות המחירים, אבל לא ירידות מחיר. הסיבה - היצע נמוך ועליות בביקוש לנוכח ההתפתחויות הדמוגרפיות
משה כסיף | (6)

העליות במחירי הנדל"ן בארצות הברית נמשכות, למרות העלויות הגבוהות יותר של המשכנתאות. זאת, אף שהיו מי שהעריכו שהמומנטום ייעצר. המחירים ביחס לשנה שעברה מבטאים עליות של כ-20% במחיר הדירות הממוצע בארה"ב. כך על פי מדד מחירי הבתים הלאומי של S&P CoreLogic Case-Shiller. מדובר בצב העלייה המשמעותי ביותר של המדד ב-35 השנים האחרונות.

 

ההאצה במחירי הנדל"ן והבתים בפרט, התרחשה גם כאשר היקף המשכנתאות גדל ב-1%. "מי שציפו להאטה בקצב העלייה של מחירי הבתים בארה"ב, יצטרכו לחכות לפחות עוד חודש", אמר קרייג לזארה, מנכ"ל S&P DJI. "המדדים המשולבים מצביעים על עוצמה בשוק הדיור". לפי הדו"ח, מדד המחירים ל-20 הערים הגדולות ביותר בארצות ברית רשם עלייה שנתית של 21.2%, לעומת עלייה של 20.3% שנרשמה בחודש הקודם. כל 20 הערים דיווחו על עליות מחירים דו-ספרתיות. את העליות במחירי הבתים הובילה טמפה, שבה עלו המחירים ב-34.8%. אחריה רשמו פיניקס ומיאמי עלייה שנתית של 32.4% ו-32.0% בהתאמה.

הציפיות של האנליסטים היו שבמקביל לעליות המחירים שיעורי המשכנתאות ביחס לערך הנכסים, יעלו, מה שאכן קרה. זאת, למרות שהריבית הממוצעת על המשכנתא ל-30 שנה עלתה בכ-1.5% בחודשיים האחרונים. אז איך זה שהרייבת עולה ובכל זאת יש עליות במחירי הדירות? כמו אצלנו - מחסור בבתים למכירה הוא סיבה מרכזית לעלייה במחירים.

מלאי הבתים למכירה מסתכם ב-1,03 מיליון יחידות דיור, ירידה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (11.5 מיליון). הזמן הממוצע למכירת דירה עומד כעת על חודשיים וחצי, עלייה מ-1.9 חודשים בשנה שעברה. בשוק מאוזן, טוענים הכלכלנים, הזמן הממוצע למכירת דירה עומד על 6 חודשים. כלומר הזמן הקצר מעיד על מחסור גדול. 

ובכל זאת, כלכלנים צופים שהעלאת הריבית תאט את עליית מחירי הדירות בחודשים הקרובים. "בסופו של דבר אנו צופים קצב מתון יותר של עליות מחירים, ועלייה במשך הזמן שבו בתים מוצעים למכירה, יחסית לקצב השיא שראינו בחודשים האחרונים", אמרה דניאל הייל, הכלכלנית הראשית ב-Realtor.com. "עלויות המשכנתא הן כיום גבוהות בכמעט 50% משהיו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. אם ההכנסות לא יגדלו בשיעור דו-ספרתי או לחילופין אם שיעורי המשכנתאות לא ירדו, משקי הבית יצטרכו לחפש אפשרויות אחרות. ונראה שלא סביר שאחת משתי האפשרויות הללו תתממש".

כבר כעת, יש הרבה סימנים המורים על כך שהקונים נרתעים. מכירות בתים חדשים צנחו ב-16.6% לקצב שנתי, בניטרול השפעות עונתיות, של 591,000 יחידות בחודש שעבר. מכירת הבתים הקיימים ירדה ב-2.4% ל-5.61 מיליון יחידות, בניטרול השפעות עונתיות, באפריל, יחסית למכירות בחודש הקודם, כך נמסר מההתאחדות הלאומית של המתווכים (NAR).

סימן נוסף לשינוי אפשרי ניתן ללמוד מהנתון הבא - אחד מכל חמישה (19.1%) מוכרים, הוריד את המחיר הראשוני שדרש עבור הנכס במאי. מדובר אחוז הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2019, על פי דו"ח של Redfin.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי סקר של רויטרס, העליות במחירי הבתים בארה"ב יתמתנו ויגיעו ל-10%, מחצית מהקצב הנוכחי, ויואטו עוד יותר בשנתיים הקרובות. זאת משום שהבתים יקרים מאוד ממילא ושיעורי המשכנתאות המאמירים מוציאים אל מחוץ לתמונה רוכשים פוטנציאליים רבים. "העלייה במחירי הדירות הייתה מדהימה, ואנחנו צופים האטה משמעותית בהמשך, במיוחד בעקבות שיעורי המשכנתאות, שכמעט הוכפלו", אמר בראד האנטר, ראש חברת הייעוץ Hunter Housing Economics

במקביל, האינפלציה בארצות הברית, שהיא הגבוהה מזה 40 שנה מפעילה לחץ על היכולות הפיננסיות של הצרכנים ועל הסנטימנט הכללי. "הפדרל ריזרב מנסה לצנן את האינפלציה ולהאט את הביקוש, מה שמוביל להתחלה של נורמליזציה בשוק הדיור", אמר מארק פלמינג, הכלכלן הראשי ב-First American. "אבל המחסור בהיצע מול צמיחה דמוגרפית איתנה ישמור על עליית מחירים. לכן, אל תצפו לירידת מחירים בזמן הקרוב".

בתאריך 16 במרץ העלה הפד' את הריבית ב-0.25%. בתחילת מאי עלתה הריבית בעוד 0.5%. בנוסף, הפד מדבר על שתי העלאות נוספות של 0.5% בכל אחת מפגישות הריבית הקרובות. במועד כתיבת שורות אלה, טרם התבררה ההשפעה של העלאות הריבית על המשכנתאות ולפיכך גם לא ברור מה תהיה התגובה של רוכשי דירות פוטנציאליים לשינויים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יצחק 05/06/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
    רומזים לכם שמחירים צרכים לעלות יותר מ 4 אחוז אני מציע לבק ישראל פשות לכחת את המשקורת שלכל האזרחים ופשות לתת לאזרחים לינשום כי כל יום מעלים את הריבת עד לאן
  • 5.
    Jose 05/06/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    לפי ההסטוריה תמיד יהיה ירידת מחירי דיור אחרי שנים של עליות .. כרגע ריבית עלתה ותמשיך לעלות שיקשה מאוד על רוכשי דירות , אם המחירים לא ירדו זה תהיה בועה מסוכנת שתתפוצץ לכלנו בפרצוף..לדעתי אין מנוס ליציבות מחירים או לפחות ירידת מחירים עד 5%0
  • 4.
    כאן הדירות יעלו בלי סוף ככה רוצה הממשלה (ל"ת)
    עליות 05/06/2022 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא סימטרי בכלל 05/06/2022 05:00
    הגב לתגובה זו
    זה שהארהב עלה ב20% לא מנחם,כי שם מלכתחילה הדירות והבתים נמכרים בזיל הזול ומספיק לחסוך שנתיים כדי לקנות דירה סבירה במזמומן אז עם העלייה של ה20% מדובר בשנתיים וחצי עבודה בערך,ביג דיל!... בישראל מחירי הנדלן כבר מזמן פי 2 מהשווי שלהם וצריך 30 שנה בערך כדי לקנות דירת שיכון בפריפריה
  • 2.
    ספיידי 04/06/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    שניתן לשכן את כל משפחות העולם בבתי קרקע רק בטקסס? תבדקו אותי
  • 1.
    קש 04/06/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
    כאשר השוק מוצף בכל ארה"ב בנכסים מסחריים למכירה כמו כן בכינוסי נכסים שכוללות בנייני מגורים משרדים מרכזי קניות ועוד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.