עליבאבא הכתה את התחזיות האם המניה תתחיל להתאושש?
מניית עליבאבא ALIBABA GROUP חוותה שנתיים קשות. מאז השיאים של סוף 2020 ותחילת 2021 יורדת המניה בעקביות עקב שלל גורמים שמעיבים עליה, למרות שבכל התקופה הזו המכירות המשיכו לצמוח באופן עקבי.
הסיבות לירידות מתחילות מרגולציה ממשלתית מחמירה ושינוי מדיניות של הממשל הדיקטטורי הסיני כנגד חברות ההי טק הגדולות, המשיך בהעלמות מיסתורית של המנכ"ל והמייסד (שחזר להופיע לאחר מכן) והושפע לאחר מכן מהתמשכות והחמרת מדיניות הסגרים של הממשל הסיני.
במהלך המסחר בהונג קונג עלו מניות החברה ב-4.3% כמו גם מניות חברת האי-קומרס JD.COM, יצרנית הרכב NIO ועוד מניות של חברות הי טק סיניות. עליבאבא עלתה גם ביום המסחר הקודם לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון שהיכו את תחזיות האנליסטים. הסגרים המתמשכים בסין הביאו להחמרת הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות כמו גם להאטה בכלכלה הסינית, השניה בגודלה בעולם והעיבו, כאמור, על המניה. כעת מתפרסמות ידיעות על סיום או הקלה בהגבלות, מה שעודד את המשקיעים במניות הללו. יחד עם זאת, הסיכונים עדיין גבוהים.
ג'פרי האלי, אנליסט בחברת אואנדה אומר כי "השטן נמצא בפרטים הקטנים" כשהוא מצביע על האתגרים הרבים שעדיין עומדים בפני העובדים והחברות, כשמדיניות ה"אפס קורונה" עלולה לגרום לסגרים נוספים עם כל התפרצות חדשה של וריאנט האומיקרון המדבק, או ווריאנטים חדשים שעלולים להיווצר. לדבריו, למשקיעים יש נטיה להתעלם מסיכונים כאלה כאשר ישנו פרץ של אופטימיות פתאומי, לדבריו "אסיה מתמחרת את שיא ההתפרצות של הוירוס והתאוששות הצמיחה" ומתעלמת מהסיכון שעדיין קיים.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנית עליבאבא איבדה 50% מערכה בשנה האחרונה לנוכח התנגשויות רגולטוריות ומתח גיאופוליטי בין ארצות הברית וסין. בשנת 2022 המשיכה הנפילה והמניה איבדה 20% נוספים, כשהאנליסטים חותכים את מחירי היעד לנוכח הסגרים בסין.
לפני שנביט אל המספרים עצמם שמציגה החברה, יש לזכור דבר חשוב שאמר יאיר לפידות בראיון לאתר ביזפורטל בסוף השנה שעברה: אנחנו הזהרנו משקיעים ישראלים מהשקעות נרחבות בסין. את סין אתה יכול לקחת מבחינתי בפוזיציות מינימליסטיות ודרך מדדים. סין, בהיותה דיקטטורה, שאפילו מחזקת את יד הברזל שלה על האוכלוסייה, וראינו את זה בשנה האחרונה, היא מקום שאני לא רוצה להשקיע בו. משקיע מערבי שחושב שהוא יודע לנתח חברות סיניות, אני מאחל לו הרבה הצלחה אבל אני חושב שאני לא יודע לנתח חברות סיניות. ולכן לא הייתי משקיע השקעות ניכרות בחברות סיניות עם כל הפיתוי".
הסיכון שבהשקעה בחברות הפועלות בארצות טוטליריות מתחזק לאור האירועים שהתרחשו לאחר הראיון עם לפידות בגיזרת רוסיה-אוקראינה. הפלישה הרוסית האלימה והלא רציונלית מוכיחה שבמקום שאין דמוקרטיה יציבה נוצר חוסר וודאות נוסף שלא מאפשר השקעה יציבה ובטוחה. השקעה בשוק ההון גם כך היא דבר קשה הדורש כישורי ניתוח והערכה של מצב החברה והמצב המאקרו כלכלי. כשמצטרף לזה גם ניסיון לנחש מה עובר במוחו של דיקטטור כזה או אחר, הרי שזהו קושי לא הגיוני. יש אלפי מניות שנסחרות במדינות דמוקרטיות שבמקרה שלהן לפחות גורם הסיכון הזה נמנע.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאחר שאמרנו זאת, נציין כי ביום חמישי פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים בהם היכתה את תחזית ההכנסות והרווח כשהציגה הכנסות של 30.28 מיליארד דולר, 555 מיליון דולר יותר מהציפיות והרוויחה 1.18 דולר למניה, עשר סנט יותר ממה שצפו האנליסטים. ביואן מדובר על הכנסות של 204 מיליארד ורווח למניה של 7.95 יואן.
יש לציין שהחברה הצליחה להכות את התחזיות לאחר שאלו הונמכו ללא הרף בשנה האחרונה. הציפיות הנמוכות הן הסיבה העיקרית להצלחה של החברה להתעלות עליהן. החברה הציגה צמיחה חד ספרתית בהכנסות של 9%. עסקי הליבה של החברה - איקומרס - צמחו ב-8% בלבד, מעט יותר מהצמיחה ברבעון הקודם שהייתה של 7%. חטיבת השירותים הציגה צמיחה משמעותית יותר של 29% לכ-1.6 מיליארד דולר וסגמנט הענן הציג צמיחה של 12% ל-3 מיליארד דולר.
נקודה חיובית בדוחות הייתה התרחבות בסיס הלקוחות של החברה ב-28 מיליון חשבונות חדשים ברבעון האחרון, רובם מסין. המכירות המקומיות של עליבאבא עדיין אחראים לחלק הגדול ביותר מרווחי החברה כשהן תורמות בסך הכל 69% מההכנסות. לעלי באבא ישנם 1.3 מיליארד חשבונות פעילים והחברה נהנתה מתוספת מרשימה של 177 מיליון חשבונות בשנה האחרונה.
אם תנסה עליבאבא לחקות את מקבילתה האמריקאית אמזון AMAZON , הרי שישנו פוטנציאל נוסף לצמיחה בענן וגם, ובעיקר בתחום הלוגיסטיקה שהפך להיות מרכז הכנסות משמעותי באמזון עם עשרות מיליארדי דולרים בשנה.
עוד גורם שמשפיע על מניית החברה הוא תוכנית הביי בק האגרסיבית שהיא השיקה לנוכח המחירים הנמוכים בהם היא נסחרת. החברה העלתה את תוכנית הביי בק מ-15 מיליארד ל-25 מיליארד. ברבעון האחרון מימשה עליבאבא את התוכנית בקניית 2 מיליארד דולר ממניותיה. ב-12 החודשים האחרונים רכשה עליבאבא מניות בכמעט 10 מיליארד דולר.
עלי באבא לא סיפקה תחזיות להמשך לנוכח אי הוודאות במשק הסיני עקב סגרי הקורונה המתמשכים. למרות שבדרך כלל צעד כזה לא מתקבל בעין יפה בשוק ההון, המשקיעים הפעם היו סלחניים והמניה לא נפגעה מכך.
- 9.אז בסוף לא אמרת כלום... (ל"ת)אבירם 01/06/2022 09:47הגב לתגובה זו
- 8.ARTICK19 31/05/2022 10:07הגב לתגובה זוולראיה בארץ היא מוכרת פי 10!!!!מאמזון.
- 7.לרון 31/05/2022 07:30הגב לתגובה זו"מה שקרה נוטה לקרות שוב"וכוונתי להתערבות הרגולטורית בענייני ג'ק מא,הגברת סיכון,סיכוי????.....אולי
- 6.שוחטים השורטים המטומטים (ל"ת)שאול מ. 31/05/2022 02:20הגב לתגובה זו
- 5.תהיו בלונד כבר לא תיראו ירידות (ל"ת)אלבינה 31/05/2022 02:18הגב לתגובה זו
- 4.תמותו של השוטר חחחלחיחח (ל"ת)חיים הכט 31/05/2022 02:18הגב לתגובה זו
- 3.בזכות עלי באבא השווקים יקפצו חזק למעלה (ל"ת)אבי 31/05/2022 02:17הגב לתגובה זו
- 2.עלי במבה 30/05/2022 22:57הגב לתגובה זואין המלצה!
- 1.דייוויד 30/05/2022 22:39הגב לתגובה זויש מה שנקרא אובר סולד שהוא יותר פסיכולוגי מאשר כלכלי.זה בדיוק מה שקרה במניה הזו.הדוחות היו מצויינים והם עוד ישתפרו בהמשך לאחר שבחן תתחיל לאט לאט לצאת מהסגרים.מחיר מציאה שלא יחזור עוד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
