מדוע הדאו קפץ והאם המשקיעים ישתכנעו שהעליות אמיתיות
קרן קטנה של תקווה האירה את שוק המניות בארצות הברית, בשבוע שלפני יום הזיכרון לחללי המלחמות. יחד עם זאת, שבוע אחד של עליות במדדי המניות, ובכלל זה מדד הדאו ג'ונס, איננו מספיק בכדי לשכנע משקיעים שיושבים על הגדר שהימים הרעים של הירידות כבר מאחורינו
מה קרה בשבוע האחרון?
הריביות הריאליות, שזה אומר הריביות בניכוי האינפלציה, ירדו בשבוע האחרון. מרווחי האשראי התאגידי - פרמיית התשואה על האג"ח של האוצר האמריקאי, שגרמו למשקיעים לקנות אג"ח קונצרני - התהדקו, וציפיות המשקיעים להעלאות עתידיות של הריבית על ידי הפדרל ריזרב התמתנו. את הדברים הללו אמר מחמוד נוראני, מנכ"ל חברת המחקר Quant Insight, בראיון שנערך איתו.
המודל של Quant Insight, הראה שהירידה במדד ה-S&P 500 הביאה אותו לרמת שווי התואמת את מדד המחירים. רק ברגע האחרון ממש נמנעה ב-19 במאי הסגירה של ה-S&P 500 בטריטוריה דובית, לאחר שהגיע לשפל של יותר מ-20% מתחת לסגירת השיא שלו ב-3 בינואר השנה. בשבוע האחרון עלה המדד ב-6.6%, וסיים את יום שישי ב-13.3% מתחת לשיא של תחילת ינואר השנה. העלייה בשבוע האחרון קטעה רצף של שבע ירידות שבועיות רצופות.
מדד הנאסד"ק המשולב, שהגיע גם הוא לטריטוריה דובית, שבר גם הוא רצף של שבע נפילות שבועיות ועלה ב-6.8%. גם מדד הדאו ג'ונס סיים בעלייה של 6.8% שסימנה את סופם של שמונה שבועות רצופים של ירידות. מדובר ברצף הירידות הארוך ביותר שלו מאז 1932.
- המהלך שהפך את לונדון לבירת פיננסים אירופית, ומה קרה היום לפני 28 שנה
- היום שבו נולדה האימפריה של מיקי מאוס והסניף הראשון של הרשת הבינל' נפתח בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קווין דמפטר הצביע, בדומה לנוראני, על מספר מצומצם של גורמים חיוביים, כולל נסיגה משמעותית של הדולר האמריקאי, תנאים טכניים מסוימים וסנטימנט דובי במיוחד. עם זאת לדבריו חלק מהמניות, כדוגמת מניית Nvidia Corp, הצליחו להשיג עליות למרות החדשות הרעות.
דעה: הירידות, במדד ה-S&P 500 אולי נעצרו בטווח קצר, הדאגות נותרו בעינן
למרות האופטימיות בשווקים נוראני ודמפטר לא הצהירו ששוק המניות הגיע לתחתית ושמכאן ואילך העליות תימשכנה. מייקל בורי, מייסד Scion Asset Management, שהתפרסם לאחר שחזה את קריסת שוק הדיור בארה"ב, רמז בציוץ (שנמחק מאז) על כך שהשוק נמצא במצב שיש בו משום הקבלה למצב שבו התרחשה הקריסה בשוק ב-2008. בציוץ מיום שישי האחרון הוא דיבר על הסיכויים למיתון בהובלת הצרכנים. הציוץ מחזק את החששות שהועלו מוקדם יותר החודש, כאשר החברות הקמעונאיות הגדולות Target TARGET CORP ו-Walmart WALMART דיווחו על רווחים מאכזבים. הדיווחים גרמו להתגברות המכירות בשוק המניות, על רקע חששות שלחצי האינפלציה מתחילים לפגוע בשורה התחתונה של החברות הקמעונאיות.
נוראני אומר שנסיגה נוספת בתשואות הריאליות של המניות עשויה לאפשר להן לעלות עוד יותר בטווח הקרוב. יחד עם זאת, הוא טוען כי לא סביר שהתשואות שלהן הגיעו לשיאן. לדבריו, בעוד שהנתונים (כולל נתוני מדד הליבה של הצריכה הפרטית שהתפרסמו ביום שישי, וכן מדד האינפלציה המועדף על הפד) מראים שהאינפלציה מאטה, מלאכת ההשתלטות על לחצי המחירים רחוקה מסיומה.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
אז מה יהיה עם הריבית?
האמור לעיל מותיר תחושה של אי וודאות לגבי הריבית, שעומדת כיום על 0.75% עד 1%, ולפי כל ההערכות והצהרות בכירי הפד עלולה לעלות עוד. נוראני אומר שהמניע החשוב ביותר שישפיע על התשואות "הולך להיות מדיניות הפד". הוא ציין עוד כי בנקאים בכירים "נדהמו מהאינפלציה הגבוהה שהגיעה לממדים היסטוריים". אותם בנקאים סבורים שגם אם הדבר יעיק על הכלכלה הריאלית, "בפד צריכים ללחוץ חזק על הבלמים ולהוריד את האינפלציה".
בעוד שמדד ה-S&P 500 לא נגע טכנית בשוק הדובי, מומחים רבים בשוק רואים בכך עניין פורמלי גרידא. הם מדגישים את העובדה שהמניות מפגינות התנהגות דובית במשך רוב התקופה מאז התחלת 2022. דמפטר, במכתב שפרסם ביום שישי, התייחס להשפעה של המגזר הצרכני על שאר המגזרים בשוק. הוא ציין כי מבחינה היסטורית, ניתן להבחין בשיפור חד בביצועים היחסיים כחודש לפני שפל בצמיחה. לדבריו, העלייה בצריכה היתה ככל הנראה תוצאה של מכירת יתר ולא סימן לכך ששוק המניות הגיע לתחתית. הוא הסביר כי RenMac תהיה אופטימית יותר "אם הצמיחה תהיה חלשה יותר, והאינפלציה תגיע לשיא".
"ההיסטוריה מצביעה על כך שגם הצמיחה וגם האינפלציה צריכות להיחלש עוד יותר לפני שהגרפים של המניות יגיעו לתחתית" הוא אמר, וציין כי המשך ביצועי היתר של מגזר האנרגיה מצביע על כך שהאינפלציה טרם הגיעה לשיא. הוא הוסיף ואמר כי "אנו נעקוב אחר מספר ה-ISM [מדד הייצור] של השבוע הבא, שכן קריאה חלשה עשויה להסיט את המגמה בשוק ניירות הערך קרוב יותר לתחתית".
- 2.לרון 30/05/2022 07:38הגב לתגובה זוצריך להמצא כ ל ה ז מ ן,בעליות מוכרים חלק בירידות קונים.....השאלה רק מה מוכרים/קונים .,אישה /איש ושיקוליה/ו
- 1.שלי 29/05/2022 19:32הגב לתגובה זואחרי שהגיע לשערים שכתבתי 11200 נסדקמדד 35 1840קצת נחת

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
