יור הפדרל ריזרב גרום פאואל
צילום: CC

פרוטוקולי הפד: מהם ארבעת הדברים שיתפסו את תשומת לב המשקיעים?

כשהשווקים עצבניים ותנודתיים במיוחד כל מילה בפרוטוקלים של ישיבת הריבית של הפד נבחנת בקפידה; מהן ארבע הנקודות אליהן יש לשים לב?
גיא טל |

בפגישה האחרונה של בכירי הבנק המרכזי של ארצות הברית, הפדרל רזרב, הוחלט להעלות את הריבית ב-0.5% לראשונה מאז שנת 2000, ובכך לשדר לשוק שהם נחושים להילחם באינפלציה באגרסיביות. מאז התפרסמו גם לא מעט התבטאויות של בכירי הפד שרומזים שהעלאה דומה צפויה גם במפגש הבא שיערך ביוני, וכלכלנים רבים בוול סטריט סבורים שכך יקרה גם ביולי. יחד עם זאת, ככל שמדובר בתאריך רחוק יותר אי הוודאות עולה, שכן כל העת מתרחשים שינויים במישור המקרו כלכלי

כנהוג, לאחר כמה שבועות מתפרסמים הפרוטקולים של ישיבת הפד, בהם מפורטים הדיונים והסיבות להחלטה, ונותנים למשקיעים פרספקטיבה רחבה יותר על מדיניות הפד, השקפת הכלכלנים הבכירים על מצב הכלכלה, ואולי גם רמזים על הצעדים הצפויים בהמשך. 

למה כדאי לשים לב?

התנאים הפיננסים - הערות לגבי מצב שוק אגרות החוב והמניות. מדיניות הפד משפיעה ישירות על שוק המניות ועל שוק אגרות החוב, ומשם עוברת ההשפעה גם לכלכלה הריאלית. הפד בוחן כל העת את השפעתו על השווקים הללו כדי להבין כיצד מחלחלת המדיניות שלו ומשפיעה על מצב הכלכלה. 

מאז פגישת הפד האחרונה התנאים הפיננסים התהדקו מאד, והמשקיעים ירצו לדעת כמה סבלני הפד ביחס לנתונים הללו. הכלכלנים של דויטשה בנק הבחינו כי במסיבת העיתונאים האחרונה הזכיר יו"ר הפד ג'רום פאואל 16 פעמים את הביטוי "תנאים פיננסים". לצערם של המשקיעים, כנראה שהפד דווקא מעוניין בהמשך הידוק התנאים הפיננסים כחלק מהמאמצים לקרר את האינפלציה. 

אינפלציה - למרות התהדקות התנאים הפיננסים, האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה במיוחד, באזורי השיא של ארבעת העשורים האחרונים. באפריל הצביע מדד המחירים לצרכן על עליה שנתית של 8.3% לעומת צפי הכלכלנים לעליה של 8.1%. למרות שישנם סימנים ראשונים להתקררות האינפלציה והציפיות לאינפלציה בשבועות האחרונים, זו עדיין גבוהה מדי ומשפיעה לרעה על כוח הקניה של הצרכן בארצות הברית, ומתחילה לשנות את ההתנהגות שלו, כפי שהשתקף מהדוחות האחרונים של ענקיות הקמעונאות.

מבחינה מסוימת ההאטה בצריכה היא חלק מהמטרה של הפד. עליית הריבית המצטרפת לעליית המחירים מגבילה את יכולת הצריכה באמצעות אשראי וגורמת לירידה בביקוש ובכך לירידה באינפלציה. לכן, המדיניות של הפד צפויה להמשיך באותו כיוון, למרות הכאב שמרגיש הצרכן האמריקאי בכיס. הפד מסמן כעת את האינפלציה כאויב הראשי, ומוכן להקריב קורבנות במאבק בה.

בנאום שנשא באמצע חודש מאי אמר פאואל כי הוא רוצה "ראיה ברורה ומשכנעת" שהאינפלציה מאטה לפני שהוא יאט את קצב העלאת הריבית. כל אמירה בפרוטקולים לגבי מהלך האינפלציה והציפיות לאינפליציה יבחנו בשבע עיניים על ידי המשקיעים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האטה בצמיחה ו"נחיתה רכה" - הפד בעצם פוגע בכוונה מבחינה מסוימת בצמיחה כדי לעצור את האינפלציה. העלאת הריבית נועדה להחליש את הביקושים וכך להוריד את המחירים. הסכנה היא שהמהלך הזה יכול להוביל למצב של "הניתוח הצליח אבל החולה מת", כלומר פגיעה חמורה מדי בכלכלה שתוביל למיתון. לכן הפד חוזר שוב ושוב על תקוותו ל"נחיתה רכה", כלומר האטה באינפלציה מבלי לפגוע יותר מדי בכלכלה באופן שימנע גלישה למיתון. פאואל חוזר כל העת על טענתו שהפד מסוגל לכך.

יחד עם זאת, ההתבטאויות הללו העלו ספקולציות בשוק שהביטוי הזה מלמד שהפד לא יהיה קשוח מדי במאבקו באינפלציה. לאחרונה הטרמינולוגיה של יושב הראש השתנתה מעט. במקום המילה soft (רכה) הוא משתמש במילה softish (גם רכה, אבל קצת פחות), ובהתבטאות נוספת הוא השתמש במילה bumpy (קופצני) ביחס לנחיתה המקווה, והוסיף ש"יכול להיות קצת כאב". חשוב להבין שבחירת המילים של ראשי הפד מאד מדוקדקת בדיוק בגלל שכל מילה שלהם נבחנת, ולכן לא מדובר בפליטות פה אקראיות. שינוי הטרמינולוגיה משדר שהפד נחוש יותר ממה שחשבו ומוכן לסבול פגיעה חזקה יותר בצמיחה לצורך המאבק באינפלציה. בפרוטוקלים הצפויים להתפרסם כל מילה בהקשר הזה תיבחן תחת זכוכית מגדלת.

הכלכלה האמריקאית התכווצה באופן מפתיע ברבעון הראשון אך בהצהרת הפד במאי הודגש שהוצאות משקי הבית והשקעות העסקים נותרו חזקים. מאז התפרסמו דוחות הקמעונאיות שהראו שזה לא כל כך מדויק, והצריכה האמריקאית, שאחראית על 70% מהתמ"ג, נפגעה.  

יחד עם זאת, שוק העבודה עדיין מאד חזק, והכלכלנים צופים שהוא ימשיך להתהדק גם בחודש הנוכחי. יו"ר הפד ג'רום פאואל מדגיש שוב ושוב בנאומיו את מצב התעסוקה כתבחין מרכזי בפגיעה אפשרית במשק, וכאחד הנתונים שחשוב לו מאד שלא יפגעו במהלך ההידוק המוניטרי, ככל הנראה, אפילו יותר מהצריכה. בנוסף, שוק עבודה חזק עם מחסור בעובדים מעודד את המשך הלחץ לעליית משכורות, שבתורו תורם לאינפלציה, האויבת הראשית כאמור.

הנקודה השלישית, אם כן, שתמקד את תשומת הלב היא נושא ההאטה בצמיחה, ההאטה בצריכה ושוק העבודה - כמה רכה או קופצנית תהיה הנחיתה?. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".